του Χάρη Ντιγριντάκη

Στον αστερισμό των εξαγορών αλλά και νέων επιχειρηματικών deals εισέρχεται η αγορά των logistics στην Ελλάδα. Η απομείωση των αξιών των κτιρίων κατά την οικονομική κρίση καθώς και οι προοπτικές ανάπτυξης των λιμανιών και του σιδηροδρόμου στη χώρα αποτελούν βούτυρο στο ψωμί των επενδυτών. Παράλληλα η χώρα αφήνοντας πίσω την ύφεση που προκάλεσε η πανδημία, δείχνει να βρίσκεται μπροστά σε έναν ανοδικό κύκλο ανάπτυξης.

Συνδυασμός παραγόντων και συνθηκών έχει καταστήσει την Ελλάδα ελκυστική, με αποτέλεσμα τα επενδυτικά fund να έχουν βάλει στο μικροσκόπιο τους εταιρείες 3PL και όχι μόνο του χώρου, καθώς ο κλάδος αποδεικνύεται από τους πλέον κινητικούς.

Στον χορό και οι εταιρείες real estate

Το τελευταίο διάστημα οι φήμες έχουν φουντώσει περί διεργασιών για εξαγορά εταιρειών που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των logistics. Και, ανεξάρτητα αν ευδοκιμήσουν όλες αυτές οι συζητήσεις που λαμβάνουν χώρα στην παρούσα φάση, δίνουν, όπως υποστηρίζουν στελέχη της αγοράς, τον τόνο στον κλάδο, καθώς στο «παιχνίδι» έχουν εμπλακεί και μεγάλες εταιρείες real estate, όπως η Prodea, η Premia και η Briq. Ήδη η AMAZON δημιούργησε γραφεία στην Αθήνα με 70 άτομα προσωπικό και αναζητεί χώρους για Logistic Center.

To CVC Capital

Aκολούθως, κατά πληροφορίες, η αμερικανική επενδυτική εταιρεία CVC Capital βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο συζητήσεων για την εξαγορά εξειδικευμένης ελληνικής εταιρείας logistics με φορτηγά ψυγεία, ενώ προς το παρόν ανεπιτυχείς φαίνεται να είναι οι συζητήσεις για την απόκτηση της Ορφέας Βεϊνόγλου από την επίσης αμερικανική HIG Capital.

Το σύγχρονο «Γεφύρι της Άρτας» δηλαδή η προσπάθεια για τη δημιουργία του μεγάλου εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο, από την κοινοπραξία ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ – Goldair Cargo αναμένεται να τελεσφορήσει έως το τέλος του έτους, καθώς εκκρεμεί η τελική έγκριση της αναθεωρημένης σύμβασης παραχώρησης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Όσο καθυστερεί όμως το μεγάλο εμπορευματικό, όπως λένε άνθρωποι που γνωρίζουν την αγορά, επωφελούνται, νέοι διεκδικητές όπως η HIG Capital η οποία, αφού αγόρασε την Makios Logistics ετοιμάζει υψηλής εμβέλειας επένδυση για αποθηκευτικούς χώρους στον Ασπρόπυργο.

Η HIG Capital

Ταυτόχρονα, λέγεται ότι είναι σε συζητήσεις με τις τράπεζες και τη διοίκηση της Χαλυβουργίας Ελλάδος ώστε να επενδύσει στο πρώην εργοστάσιο της τελευταίας στην παραλία Ασπροπύργου. Η μονάδα διαθέτει και λιμενικές εγκαταστάσεις και μπορεί να φιλοξενήσει μεγάλο κέντρο logistics. Η HIG Capital έχει αποκτήσει δάνεια της Χαλυβουργίας Ελλάδος από τις τράπεζες και την τελευταία διετία προσπαθεί να προχωρήσει το συγκεκριμένο σχέδιο.

Η HIG ακούγεται επίσης ότι βρίσκεται σε συζητήσεις για την απόκτηση της «Ορφέας Βεϊνόγλου», ενός από τους μεγαλύτερους ομίλους στην ελληνική αγορά logistics, ότι, «Εμείς επικεντρωνόμαστε στις επενδύσεις μέσω της Μακιός Logistics και του σχεδίου για τη Xαλυβουργία Ελλάδος».

Υπενθυμίζεται ότι, στις αρχές του 2021, η HIG Capital είχε ανακοινώσει την εξαγορά της ΜΑΚΙΟΣ Logistics, μιας εκ των ιστορικότερων εταιρειών του κλάδου που έχει ιδρυθεί το 1927. Η εταιρεία λειτουργεί ήδη δύο μεγάλους αποθηκευτικούς χώρους στην Θεσσαλονίκη, διαθέτει αποθήκες και στην Αθήνα, ενώ προγραμματίζει μεγάλη επένδυση στο Θριάσιο.

Υπογραμμίζεται ότι το Κεντρικό Συμβούλιο Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων (ΚΕΣΥΠΟΘΑ) προχώρησε στην προέγκριση του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου (ΕΠΣ) στις πρώην αποθήκες Κασουδάκη στον Ασπρόπυργο που είχαν αγοραστεί από την Μακιός. H εταιρεία που δραστηριοποιείται κατά βάση στην αγορά των υπηρεσιών για λογαριασμό τρίτων (Third Party Logistics ή 3PL) με σημαντικό εξαγωγικό χαρακτήρα έχει καταθέσει στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας αίτηση προέγκρισης, με συνημμένη Τεχνική Έκθεση, προκειμένου να καθοριστούν ειδικοί όροι ανάπτυξης και να διασφαλιστεί η χωροθέτηση κατασκευής νέων αποθηκών logistics σε γήπεδο συνολικού εμβαδού 45.974,63 τετραγωνικών μέτρων.

H εταιρεία «Βεϊνόγλου»

Από την άλλη πλευρά, η εταιρεία «Βεϊνόγλου» στη χρήση 2020 παρουσίασε κύκλο εργασιών 71,45 εκατ. ευρώ έναντι 74,9 εκατ. το 2019, ενώ τα κέρδη προ φόρων της εταιρείας έφτασαν τα 2,1 εκατ. από 2,4 εκατ. στην προηγούμενη χρήση. Σε ενοποιημένο επίπεδο ο όμιλος είχε πέρυσι κύκλο εργασιών 89,6 εκατ. από 93 εκατ. ευρώ το 2019, ενώ τα κέρδη προ φόρων έφτασαν τα 2,7 εκατ. από 2,65 εκατ. ευρώ. Ο συνολικός τραπεζικός δανεισμός του ομίλου έφτανε στα τέλη του 2020 τα 45 εκατ. ευρώ. Στον όμιλο «Βεϊνόγλου» ανήκουν μεταξύ άλλων και οι εταιρείες ταχυμεταφορών «Orbit» και «Easy Mail».

Στην έκθεση του διοικητικού συμβουλίου για τα περσινά αποτελέσματα αναφέρεται πως φέτος η εταιρεία θα έχει «μία από τις καλύτερες χρονιές σε απόδοση». Αναμένει «αύξηση της τάξης του 14% στα έσοδα και 40% στα αποτελέσματα προ φόρων» που αποδίδει «στη βελτίωση του μικτού αποτελέσματος και σε νέες πολύ αποδοτικές συνεργασίες».

Την περίοδο 2022 – 23 η εταιρεία προγραμματίζει επενδύσεις 25 εκατ. ευρώ. Σήμερα η εταιρεία διαθέτει ιδιόκτητους αποθηκευτικούς χώρους στην ΒΙΠΕ Σίνδου (5.860 τ.μ.), στα Οινόφυτα (20.090 τ.μ.), στην Ελευσίνα (δύο αποθήκες 39.506, 18.985 τ.μ. και μία υπό ανέγερση εμβαδού 9.005 τ.μ.), ενώ μισθώνει και πρόσθετες αποθήκες.

Παράγοντες της αγοράς σχολιάζοντας τα τεκταινόμενα εκτιμούν ότι, η χώρα έπειτα από δέκα χρόνια οικονομικής και δύο υγειονομικής κρίσης παραμένει φθηνή, το κόστος είναι ελεγχόμενο και οι μεγάλοι δημοσιονομικοί κίνδυνοι έχουν απομειωθεί σημαντικά.

Εν κατακλείδι, τα παραπάνω πλεονεκτήματα συνοδεύονται από διαθέσιμους πόρους ύψους περίπου 100 δισ. ευρώ που προβλέπονται από το Ταμείο Ανάκαμψης, το ΕΣΠΑ, το Ταμείο Δίκαιης Ενεργειακής Μετάβασης και τον νέο επενδυτικό νόμο που κατατίθεται τις επόμενες μέρες στη Βουλή.