
Το μέλλον του τουρισμού κρουαζιέρας στη Σκωτία βρίσκεται στο επίκεντρο νέων διαβουλεύσεων, καθώς η σκωτσέζικη κυβέρνηση εξετάζει την επιβολή τοπικού φόρου σε κρουαζιερόπλοια που επισκέπτονται τα λιμάνια της χώρας.
Κατά τη διάρκεια του ετήσιου δείπνου του Scottish Passenger Agents’ Association στη Γλασκώβη, ο Andy Harmer, διευθύνων σύμβουλος της Clia UK & Ireland, χαρακτήρισε τον τουρισμό κρουαζιέρας ως μια «δύναμη για το καλό», ενώ επιβεβαίωσε ότι βρίσκονται σε εξέλιξη συνομιλίες για το προτεινόμενο νέο τέλος.
Η πρόταση της κυβέρνησης
Η κυβέρνηση της Σκωτίας ξεκίνησε δημόσια διαβούλευση σχετικά με την πιθανότητα παραχώρησης εξουσιών στις τοπικές αρχές, ώστε να επιβάλουν ειδικό φόρο στα κρουαζιερόπλοια που καταπλέουν στις περιοχές τους. Σύμφωνα με την υπουργό Οικονομικών, Shona Robison, το ζήτημα απαιτεί λεπτομερή ανάλυση, ώστε να διαπιστωθεί ο οικονομικός και κοινωνικός αντίκτυπος ενός τέτοιου μέτρου.
«Ο τουριστικός τομέας είναι ζωτικής σημασίας για την οικονομία της Σκωτίας και οι επισκέψεις κρουαζιερόπλοιων αυξάνονται. Η διαβούλευση θα μας βοηθήσει να αποφασίσουμε αν θα προχωρήσουμε με σχετική νομοθεσία», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Το 2024, τα σκωτσέζικα λιμάνια υποδέχθηκαν περίπου 1.000 κρουαζιερόπλοια και 1,2 εκατομμύρια επιβάτες, σημειώνοντας αύξηση σχεδόν 400.000 επιβατών σε σχέση με τα προ-πανδημικά επίπεδα του 2019.
Η αντίδραση της βιομηχανίας κρουαζιέρας
Από την πλευρά της, η Clia UK & Ireland εκφράζει επιφυλάξεις για το νέο τέλος, επισημαίνοντας τη θετική συμβολή της κρουαζιέρας στις τοπικές κοινωνίες.
«Εδώ και οκτώ μήνες, συζητάμε με τη σκωτσέζικη κυβέρνηση για τα οφέλη που φέρνει ο τουρισμός κρουαζιέρας, αλλά και τις προκλήσεις που μπορεί να δημιουργήσει ένας νέος φόρος. Ανυπομονούμε να συνεχίσουμε τον διάλογο, ώστε να διαμορφώσουμε ένα πλαίσιο που θα ωφελεί όλους», δήλωσε ο Andy Harmer.
Επιπλέον, ανέφερε ότι περίπου το ένα τρίτο όλων των ωκεάνιων κρουαζιερόπλοιων επισκέπτονται κάθε χρόνο ένα σκωτσέζικο λιμάνι, με κάθε άφιξη να συνεισφέρει περίπου 100.000 λίρες στην τοπική οικονομία.
«Η Σκωτία είναι μια κορυφαία κρουαζιερόπλοια προορισμός και αποκομίζει σημαντικά οικονομικά οφέλη. Είναι σημαντικό να διαχειριστούμε τον τουρισμό σωστά, ώστε να λειτουργεί προς όφελος τόσο των ταξιδιωτών όσο και των τοπικών κοινοτήτων», πρόσθεσε.
Επόμενα βήματα
Η συζήτηση για τον φόρο κρουαζιέρας αναμένεται να συνεχιστεί εντός του 2025, με κυβερνητικά στελέχη, βουλευτές και παράγοντες του κλάδου να εξετάζουν τις πιθανές επιπτώσεις του μέτρου.
Ενώ η κυβέρνηση της Σκωτίας δίνει έμφαση στην ανάγκη εύρεσης ενός βιώσιμου πλαισίου ανάπτυξης, η βιομηχανία κρουαζιέρας προειδοποιεί ότι η επιβολή επιπλέον χρεώσεων ενδέχεται να περιορίσει τις αφίξεις και να πλήξει την τοπική οικονομία.
Οι επόμενοι μήνες θα είναι κρίσιμοι, καθώς η τελική απόφαση αναμένεται να καθορίσει το μέλλον της κρουαζιέρας στη Σκωτία.