• Μετρό Θεσσαλονίκης: σε λιγότερο από έξι μήνες από την έναρξη λειτουργίας, έχουν γίνει σχεδόν 3 εκατομμύρια επικυρώσεις εισιτηρίων, ενώ ένα στα τρία εισιτήρια που έχουν εκδοθεί είναι από φοιτητές
  • Φεβρουάριο 2026 η επέκταση στην Καλαμαριά

Του Χάρη Ντιγριντάκη

Τροχοδρομεί στην ατραπό της δημιουργίας με στόχο να εισέλθουν περισσότερα έργα στις ράγες της υλοποίσης. Την ίδια στιγμή που οι ανάγκες για ταχεία παράδοση των έργων πιέζουν ο Χρίστος Δήμας έχει να αντιπαλέψει με τις συμπληγάδες της γραφειοκρατίας και την εξεύρεση πόρων.

Προσωπικότητα που μετρά τα λόγια του ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ξέρει να μάχεται, γνώση που αναντίρρητα θα φανεί εντός του πεδίου το προσεχές διάστημα.

Στην συνέντευξη του στον ΕΤ της Κυριακής δηλώνει μεταξύ άλλων ότι, εντός 10 ημερών υπογράφονται οι συμβάσεις για τα έργα αποκατάστασης των ζημιών του «Daniel», Φεβρουάριο 2026 ολοκληρώνετασι η επέκταση στην Καλαμαριά και έρχεται μπαράζ προσλήψεων στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας.

Πόσο ασφαλή είναι τα ελληνικά αεροδρόμια; Πότε θα αναβαθμιστούν τα συστήματα της αεροναυτιλίας;

Σε όλους τους τομείς των μεταφορών η ασφάλεια συνιστά προτεραιότητα και αυτό συνεπάγεται μια διαρκή προσπάθεια τόσο στο σκέλος του εκσυγχρονισμού των μέσων όσο και στην ενίσχυση του προσωπικού.

Πολύ πρόσφατα ολοκληρώθηκε η πιστοποίηση 10 κρατικών αεροδρομίων, σύμφωνα με τα πρότυπα του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Ασφάλειας της Αεροπορίας, γεγονός που αποτελεί ένα σημαντικό βήμα για την ενίσχυση της αεροπορικής ασφάλειας και τη βελτίωση της ποιότητας υπηρεσιών προς επιβάτες και αεροπορικές εταιρείες.

Επιπλέον, στο σκέλος των μέσων, η ΥΠΑ δρομολογεί ένα συνολικό επενδυτικό πλάνο για τον εκσυγχρονισμό της αεροναυτιλίας προϋπολογισμού 313 εκατομμυρίων ευρώ που καλύπτουν την 4η Περίοδο Αναφοράς 2025-2029. Σε αυτά εντάσσονται 10 κομβικά έργα, τα οποία αφορούν, μεταξύ άλλων, συστήματα τηλεπικοινωνιών και ραδιοβοηθήματα, πομποδέκτες, νέα συστήματα radar και το Κεντρικό Σύστημα Διαχείρισης Εναέριας Κυκλοφορίας.

Όσον αφορά στο προσωπικό, πραγματοποιήθηκε διαγωνισμός, μέσω ΑΣΕΠ και κατά τα πρότυπα του προγράμματος FEAST του EUROCONTROL, για την πρόσληψη Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας, στον οποίο υποβλήθηκαν 1.732 υποψηφιότητες και προκρίθηκαν 281 υποψήφιοι, από τους οποίους θα επιλεγούν 97 άτομα. Μέσω αυτής της διαδικασίας δημιουργείται μια δεξαμενή επιτυχόντων, για τη συνεχή ροή νέων ΕΕΚ τα επόμενα τρία έτη. Ενδεικτικά, το 2026 αναμένεται να προσληφθούν άλλοι 73 ελεγκτές. Υπενθυμίζεται ότι από τον Ιούλιο του 2024 η ΥΠΑ ενίσχυσε το έμψυχο δυναμικό της με 29 ΠΕ Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας.

Σε ποια φάση βρίσκεται η γραμμή 4 του Μετρό στην Αθήνα;

Η Γραμμή 4 «ΑΛΣΟΣ ΒΕΙΚΟΥ» – «ΓΟΥΔΗ» είναι ένα θεμελιώδες έργο για τον νέο συγκοινωνιακό χάρτη της πρωτεύουσας, καθώς προβλέπει τη λειτουργία 15 νέων σταθμών στις πιο πυκνοκατοικημένες περιοχές της Αθήνας.

Αυτή τη στιγμή, ο Μετροπόντικας «Νίκη», εκκινώντας από το Άλσος Βεΐκου, έχει διανοίξει σήραγγα άνω των 500 μέτρων, ενώ ο Μετροπόντικας «Αθηνά», που ξεκίνησε από την Κατεχάκη σήραγγα άνω των 2.000 μέτρων. Οι δύο μετροπόντικες πραγματοποιούν τη διάνοιξη του συνόλου των σηράγγων, μήκους 13 χλμ, κατά μήκος της οποίας θα λειτουργήσουν οι νέοι σταθμοί. Είναι ένα εξαιρετικά απαιτητικό, τεχνικά, έργο, το οποίο, όμως, προχωρά και θα αποτελέσει μια υποδομή – παρακαταθήκη για το μέλλον.

Στην Θεσσαλονίκη, ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα για την παράδοση της επέκτασης στην Καλαμαριά. Υπάρχει καθυστέρηση;

Η επέκταση του Μετρό της Θεσσαλονίκης προς την Καλαμαριά είναι άμεση προτεραιότητα για το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Περιλαμβάνει πέντε νέους σταθμούς: Νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη και Μίκρα.
Η απόσταση από τη Μίκρα μέχρι το Κέντρο της Θεσσαλονίκης θα καλύπτεται σε μόλις 15 λεπτά και το νέο αυτό τμήμα θα εξυπηρετεί επιπλέον 63 χιλιάδες επιβάτες.

Επισκεφθήκαμε το εργοτάξιο αυτή την εβδομάδα και με βάση την ενημέρωση που είχαμε από την Ελληνικό Μετρό και τον ανάδοχο, το έργο θα ολοκληρωθεί τον Φεβρουάριο του 2026, καθώς υπάρχουν απαιτήσεις τεχνικής φύσεως, εξαιτίας των οποίων θα πρέπει, για κάποιο χρονικό διάστημα, να μη λειτουργήσει το Μετρό, με συνέπεια να παρατείνεται για λίγο χρόνο η ολοκλήρωση του έργου.

Μάλιστα, με δεδομένη την υψηλή δημοφιλία που έχει κατακτήσει το μέσο στους πρώτους μήνες λειτουργίας του, αναμένουμε ότι η επέκταση προς την Καλαμαριά θα αλλάξει ριζικά τα δεδομένα στις καθημερινές μετακινήσεις των κατοίκων και των επισκεπτών της Θεσσαλονίκης, αναβαθμίζοντας συνολικά την πόλη.

Ενδεικτικά αναφέρω ότι σε λιγότερο από έξι μήνες από την έναρξη λειτουργίας, έχουν γίνει σχεδόν 3 εκατομμύρια επικυρώσεις εισιτηρίων, ενώ ένα στα τρία εισιτήρια που έχουν εκδοθεί είναι από φοιτητές. Τα οφέλη στο κυκλοφοριακό της πόλης, αλλά και στο περιβάλλον είναι, επίσης, προφανή.

Πότε θα υπογράψετε τη σύμβαση για τα έργα στην Θεσσαλία και πότε αναμένεται η αποκατάσταση της σιδηροδρομικής σύνδεσης στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη;

Η αποκατάσταση του οδικού και σιδηροδρομικού δικτύου των Περιφερειών Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας, τα οποία υπέστησαν εκτεταμένες ζημιές λόγω των θεομηνιών «Daniel» και «Elias» τον Σεπτέμβριο του 2023, είναι ένα έργο εθνικής εμβέλειας.

Και αυτό γιατί εκτός από την εξομάλυνση της οδικής και σιδηροδρομικής κυκλοφορίας προβλέπεται η κατασκευή ανθεκτικότερων υποδομών, με υψηλότερη αντοχή απέναντι στον χρόνο και τις κλιματικές συνθήκες.

Την προηγούμενη εβδομάδα ενημερώσαμε για τις σχετικές συμβάσεις την Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, καθώς πρόκειται για παρεμβάσεις συνολικού ύψους 1,35 δισ. ευρώ.

Οι πόροι αυτοί δεν ήταν διαθέσιμοι και η Κυβέρνηση εξασφάλισε χρηματοδότηση ύψους 600 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ενώ τα υπόλοιπα 735 εκατ. ευρώ θα αντληθούν από εθνικούς πόρους.

Αυτές τις ημέρες ολοκληρώνονται οι νομικές διαδικασίες και οι εν λόγω συμβάσεις για τα έργα αποκατάστασης από τις θεομηνίες «Daniel» και «Elias» θα υπογραφούν μέσα στον Απρίλιο.

Όσον αφορά στο χρονοδιάγραμμα, τα σιδηροδρομικά έργα προβλέπεται να περατωθούν μέσα στις προθεσμίες που υποδεικνύει το χρηματοδοτικό πλαίσιο από το ΤΑΑ.

Στα οδικά έργα, η αποκατάσταση των ζημιών, φθορών και λοιπών αστοχιών που προκλήθηκαν σε 1.007 σημεία του οδικού δικτύου, θα ολοκληρωθούν, στο σύνολό τους, σε 48 μήνες, καθώς σε αρκετές περιοχές υπάρχουν τεχνικές δυσκολίες. Όμως, τα περισσότερα από αυτά τα έργα θα είναι έτοιμα νωρίτερα από τους 48 μήνες.

Τι γίνεται με τον ΒΟΑΚ;

Στον Βόρειο Οδικό Άξονα της Κρήτης λειτουργούν εργοτάξια στα τμήματα Χερσόνησος – Νεάπολη και Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος και προχωρά η συμβασιοποίηση του τμήματος Χανιά – Ηράκλειο.

Το πρώτο τμήμα αφορά σε οδικό άξονα μήκους 22,4 χλμ., συνοδό παράπλευρο οδικό δίκτυο εξυπηρέτησης, κατασκευή γεφυρών, σηράγγων κατασκευή ανισόπεδων κόμβων και κατασκευή Σταθμού Εξυπηρέτησης επιβατών και περιλαμβάνει τα τμήματα Χερσόνησος –Μάλια και Μάλια-Νεάπολη.

Το δεύτερο τμήμα αφορά τη βελτίωση – διαπλάτυνση του υφιστάμενου τμήματος Νεάπολη – Αγ. Νικόλαος με την κατασκευή αρτηρίας με δυο λωρίδες κυκλοφορίας και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση, διαχωρισμένου οδοστρώματος κυκλοφορίας, συνολικού πλάτους 22,25 μ. και μήκους περίπου 14,5 χλμ.

Τελικά το αεροδρόμιο στο Καστέλι θα λειτουργήσει τον Φεβρουάριο του 2027;

Το νέο Αεροδρόμιο στο Καστέλι θα αντικαταστήσει τον σημερινό εν λειτουργία Διεθνή Αερολιμένα Ηρακλείου «Ν. Καζαντζάκης», ο οποίος βρίσκεται στην περιοχή της Αλικαρνασσού. Είναι ένα εντυπωσιακό έργο που έχει προχωρήσει σε ποσοστό άνω του 40% και σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2027.

Επιπλέον, έχουμε λάβει υπόψη τα αιτήματα της τοπικής κοινωνίας για τη σύνδεση του νέου Αεροδρομίου με τον ΒΟΑΚ και οι Υπηρεσίες του Υπουργείου επεξεργάζονται τις πρόσφορες λύσεις. Σύντομα αυτές θα ανακοινωθούν.

Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η πρόοδος στην κατασκευή των αυτοκινητοδρόμων Πάτρα – Πύργος και Ε – 65;

Καταρχάς, αξίζει να επισημανθεί ότι με την κατασκευή του Πάτρα – Πύργος και του Ε – 65 συμπληρώνεται ο χάρτης των αυτοκινητοδρόμων στην ηπειρωτική Ελλάδα, κάτι που συνεπάγεται τεράστια οφέλη στην οδική ασφάλεια, την εμπορική δραστηριότητα, αλλά και στην κοινωνία. Οφέλη άμεσα και μακροπρόθεσμα.

Και τα δύο έργα βαίνουν στο στάδιο της ολοκλήρωσης.

Πρώτα, ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος, όπου η πρόοδος προσεγγίζει το 75% και θα παραδοθεί, τμηματικά, στην κυκλοφορία έως το τέλος του 2025. Τα πρώτα 65 χλμ. από τον Πύργο, βόρεια, μέχρι Αλισσό θα παραδοθούν έως το τέλος του Ιουλίου στην κυκλοφορία. Τα υπόλοιπα 10 χλμ., φτάνοντας στο Μιντιλόγλι στην είσοδο της Πάτρας, υπολογίζεται ότι θα παραδοθούν έως το τέλος του έτους, ώστε να αποκτήσουμε έναν σύγχρονο, ασφαλή αυτοκινητόδρομο που θα ενώνει την Αθήνα με την Κόρινθο, την Πάτρα και τον Πύργο.

Έπεται η ολοκλήρωση του Ε65, όπου έχει παραδοθεί το τμήμα από τη Λαμία μέχρι την Καλαμπάκα και απομένει η σύνδεση με την Εγνατία, η οποία αναμένεται να περατωθεί την άνοιξη του 2026. Όταν παραδοθεί το σύνολο του αυτοκινητόδρομου στην κυκλοφορία θα αποκαλυφθεί – σε όλο της το εύρος – και η χρησιμότητά του, καθώς ο Ε – 65 θα συνδέσει την Κεντρική Ελλάδα με την Εγνατία Οδό, με μεγαλύτερη ασφάλεια και ταχύτητα σε σχέση με το παρελθόν.