Η εποπτική αρχή ανταγωνισμού έχει «σε γενικές γραμμές ταχθεί υπέρ» της ρυθμιστικής αρχής της αεροπορίας εν μέσω αντεκκλήσεων σχετικά με τις προτεινόμενες αεροπορικές χρεώσεις του Χίθροου.

Η Αρχή Ανταγωνισμού και Αγορών (CMA) δημοσίευσε σήμερα μια σύνοψη της τελικής της απόφασης αφού το Χίθροου και τρεις αεροπορικές εταιρείες – British Airways, Delta Air Lines και Virgin Atlantic – άσκησαν έφεση κατά απόφασης ελέγχου τιμών από την Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας, η οποία διευκρίνιζε πόσο ο φορέας εκμετάλλευσης του αεροδρομίου μπορεί να χρεώνει αεροπορικές εταιρείες, ανά επιβάτη για τη χρήση των υπηρεσιών της.

Η CMA είναι το όργανο προσφυγής για αποφάσεις τιμολόγησης που λαμβάνονται από την CAA – που σημαίνει ότι όσοι επηρεάζονται, όπως οι αεροπορικές εταιρείες και τα αεροδρόμια, μπορούν να αμφισβητήσουν απευθείας αποφάσεις.

Ωστόσο, η CMA επεσήμανε ότι ο ρόλος της σε τέτοιες προσφυγές δεν είναι να λαμβάνει εκ νέου τις αποφάσεις της CAA, αλλά να αποφασίζει εάν η ρυθμιστική αρχή έχει κάνει συγκεκριμένα λάθη στην αξιολόγησή της.

Σε μια δήλωση ανέφερε: «Ενώ η CMA έχει γενικά ταχθεί υπέρ της CAA, υπάρχουν τρεις πτυχές της απόφασής της για την τιμολόγηση που διαβιβάστηκαν στην CAA για επανεξέταση.

«Κατά την τελική της απόφαση, η CMA θα εκδώσει μια εντολή που θα ζητήσει από την ΥΠΑ να διασφαλίσει ότι αυτές θα εξεταστούν έγκαιρα».

Λεπτομέρειες για τις τρεις πτυχές δεν αποκαλύφθηκαν.

Η Kirstin Baker, πρόεδρος του ομίλου CMA που λαμβάνει αποφάσεις σχετικά με τις προσφυγές, δήλωσε: «Έχοντας εξετάσει αυτές τις προσφυγές, διαπιστώσαμε ότι ο έλεγχος τιμών του Χίθροου της CAA πέτυχε σε γενικές γραμμές τη σωστή ισορροπία μεταξύ της διασφάλισης των τιμών για τους επιβάτες και της ενθάρρυνσης των επενδυτών να διατηρήσουν και βελτίωση του αεροδρομίου με την πάροδο του χρόνου.

«Υπάρχουν μια χούφτα μικρότερα ζητήματα που έχουμε δώσει εντολή στην ΥΠΑ να εξετάσει ξανά και συμφώνησε να το κάνει αυτό γρήγορα».

Το ανώτατο όριο τιμών επικρίθηκε τόσο από το αεροδρόμιο όσο και από τις αεροπορικές εταιρείες μετά τη δημοσίευσή του σε διαβούλευση της ΥΠΑ. Κάλυψε χρεώσεις για την περίοδο ελέγχου τιμών που έληξε τον Δεκέμβριο του 2026.

Ο επικεφαλής οικονομολόγος της CAA, Andrew Walker, δήλωσε: «Χαιρετίζουμε την τελική απόφαση της Αρχής Ανταγωνισμού και Αγορών που υποστήριξε σε μεγάλο βαθμό την απόφασή μας.

«Αποτελεί μια καλή συμφωνία για τους καταναλωτές που χρησιμοποιούν το αεροδρόμιο, ενώ επιτρέπει στο αεροδρόμιο να χρηματοδοτεί αποτελεσματικά τις δραστηριότητές του και να επενδύει στη βελτίωση των υπηρεσιών για το μέλλον».

Ωστόσο, εκπρόσωπος της Virgin Atlantic είπε: «Μετά από περισσότερα από τρία χρόνια ρυθμιζόμενης διαβούλευσης σχετικά με τις χρεώσεις του Χίθροου, είναι απογοητευτικό το γεγονός ότι η CMA ενέκρινε σε μεγάλο βαθμό την απόφαση της CAA, η οποία δεν πήγε αρκετά μακριά για να προστατεύσει τους καταναλωτές από υπερβολικές χρεώσεις στο αεροδρόμιο.

«Οι επανειλημμένες προσπάθειες του αεροδρομίου Χίθροου να επιβάλει υπερβολικές χρεώσεις καταδεικνύουν πώς το ρυθμιστικό πλαίσιο, συμπεριλαμβανομένης της φόρμουλας που χρησιμοποιείται για τον καθορισμό των τελών στο πιο ακριβό αεροδρόμιο του κόσμου, καταρρίπτεται.

«Με νέα ηγεσία τόσο στην CAA όσο και στο Χίθροου, τώρα είναι η ώρα για μια θεμελιώδη αναθεώρηση του τρόπου με τον οποίο ορίζονται αυτές οι χρεώσεις, διασφαλίζοντας ότι οι πελάτες προστατεύονται πριν από τους μετόχους.

«Το Χίθροου πρέπει να συνεργαστεί με αεροπορικές εταιρείες για να διασφαλίσει ότι θα επιστρέψει στα καλύτερά του, ώστε να μπορεί να προσφέρει μια εμπειρία παγκόσμιας κλάσης ανάλογη με το να είναι το πιο ακριβό αεροδρόμιο στον κόσμο».

Ένας εκπρόσωπος του Χίθροου είπε: «Είμαστε φυσικά απογοητευμένοι, αλλά ήρθε η ώρα να προχωρήσουμε.

«Θα κάνουμε ό,τι καλύτερο μπορούμε για να προσφέρουμε τα αποτελέσματα που μας είπαν οι επιβάτες ότι θέλουν μέσα σε αυτό το αυστηρό πλαίσιο.

«Στο μέλλον, η ΥΠΑ πρέπει να λαμβάνει περισσότερο υπόψη τις απόψεις των καταναλωτών, ώστε ο διακανονισμός να προσφέρει την εμπειρία που αναζητούν οι επιβάτες του Χίθροου και όχι μόνο υψηλότερα κέρδη για τις αεροπορικές εταιρείες».