Σύνταξη tourismtoday.gr

Κατά τους πρώτους 10 μήνες του πολέμου στην Ουκρανία, οι πλούσιοι Ρώσοι επέστρεφαν στα διεθνή «ταξίδια εκδίκησης» μετά την πανδημία, ενώ οι λιγότερο εύποροι δεν ταξίδεψαν.

Αυτό αποκαλύπτει ανάλυση της ForwardKeys σχετικά με τον αντίκτυπο του πολέμου στα ταξίδια των Ρώσων, ένα χρόνο μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.

Οι κυρώσεις και η άνοδος σε κρατήσεις Μέση Ανατολή και Τουρκία

Οι κυρώσεις και η απαγόρευση των απευθείας πτήσεων μεταξύ της Ρωσίας και του μεγαλύτερου μέρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) μείωσαν δραματικά την αεροπορική συνδεσιμότητα της χώρας με τον υπόλοιπο κόσμο.

Ωστόσο, η Μέση Ανατολή και η Τουρκία, που δεν έχουν απαγορεύσει τις πτήσεις από και προς τη Ρωσία, επωφελήθηκαν από την αύξηση της εναέριας κυκλοφορίας προς και μέσω αυτών.

  • Μετά τον πόλεμο, η χωρητικότητα θέσεων μεταξύ Ρωσίας και Μέσης Ανατολής ήταν 27% μεγαλύτερη από ό,τι ήταν την αντίστοιχη περίοδο πριν από την πανδημία και στην Τουρκία 26%.
  • Συγκριτικά, ήταν 99% λιγότερο για την ΕΕ και το Ηνωμένο Βασίλειο, 92% λιγότερο για τη Βόρεια Αμερική, 87% λιγότερο για την Ασία-Ειρηνικό.

Premium και economy ταξίδια

Από την έναρξη του πολέμου στις 24 Φεβρουαρίου έως τα τέλη Δεκεμβρίου, τα εισιτήρια για εξερχόμενα ταξίδια -σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πριν από την πανδημία- ήταν στην κατηγορία:

  • Premium, αυξημένα κατά 10%.
  • Economy, με σημαντική πτώση κατά 70%.

Ωστόσο, από τις αρχές του 2023, η κατάσταση άλλαξε. Τα διεθνή ταξίδια καταρρέουν το πρώτο τρίμηνο του έτους.

Από τις 15 Φεβρουαρίου, οι κρατήσεις πτήσεων -σε σχέση με τα αντίστοιχα επίπεδα του 2019- είναι:

  • Premium κατηγορίας -26%.
  • Economy κατηγορίας -66%.

Οι top προορισμοί για Ρώσους

Ο προορισμός που ήταν πιο επιτυχημένος στην προσέλκυση εύπορων Ρώσων ήταν η Ταϊλάνδη, όπου τα ταξίδια στην κατηγορία premium αυξήθηκαν κατά 81% το 2019.

Ακολούθησαν τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, με άνοδο 108%, η Τουρκία στο +41%, οι Μαλδίβες, με αύξηση 137% και η Αίγυπτος στο +181%.

Η πιο δημοφιλής διαδρομή για τους Ρώσους

  • Η πιο δημοφιλής διαδρομή για τους Ρώσους τον περασμένο χρόνο ήταν από και προς την Αττάλεια, το θέρετρο της τουρκικής Ριβιέρας. Οι πτήσεις εκεί από τα τρία μεγάλα αεροδρόμια της Μόσχας, Vnukovo, Domodedovo και Sheremetyevo, αυξήθηκαν κατά 144%, 77% και 74% αντίστοιχα, σε σύγκριση με τα προ πανδημίας επίπεδα.
  • Η επόμενη πιο πολυσύχναστη διαδρομή ήταν μεταξύ Κωνσταντινούπολης και Μόσχας (Sheremetyevo), με άνοδο 73% και Vnukovo, με πτώση 14%.
  • Το έκτο πιο πολυσύχναστο δρομολόγιο ήταν μεταξύ Αγίας Πετρούπολης και Αττάλειας, με αύξηση 49%.
  • Ακολούθησαν Ερεβάν – Μόσχα (Sheremetyevo) με πτώση 47%, Ντουμπάι – Μόσχα (Sheremetyevo) με άνοδο 228%, Τασκένδη – Μόσχα (Domodedovo) με άνοδο 84% και Αττάλεια – Γεκατερίνμπουργκ με πτώση 31%.

Το κλείσιμο του ρωσικού εναέριου χώρου

Ένας ακόμη αξιοσημείωτος αντίκτυπος του πολέμου στην Ουκρανία και το κλείσιμο του ρωσικού εναέριου χώρου σε πολλές αεροπορικές εταιρείες, ήταν η αύξηση του κόστους και του χρόνου πτήσης μεταξύ Ευρώπης και Ασίας-Ειρηνικού.

Το κόστος αυτό μετακυλίστηκε με τη μορφή υψηλότερων αεροπορικών ναύλων, οι οποίοι επηρεάστηκαν επίσης από την καθυστερημένη επαναλειτουργία των ασιατικών προορισμών.

Τον επόμενο χρόνο από την έναρξη του πολέμου, οι μέσες τιμές αεροπορικών εισιτηρίων μεταξύ Ευρώπης και Ασίας-Ειρηνικού ήταν 20% υψηλότεροι από ό,τι πριν από την πανδημία το 2019 και 53% υψηλότεροι από το 2022.

Σχετικά με τους χρόνους πτήσεων, το 37% της εναέριας κυκλοφορίας μεταξύ των δύο ηπείρων διαρκεί πλέον περισσότερες από οκτώ ώρες, από 23% πριν από την εισβολή.

Ποιες διαδρομές έχουν πληγεί περισσότερο

  • Ασία-Ειρηνικό: Δρομολόγια μεταξύ Ιαπωνίας και Νότιας Κορέας.
  • Ευρώπη: Δρομολόγια μεταξύ Γαλλίας, Γερμανίας, Σκανδιναβίας και Ηνωμένου Βασιλείου.

«Ο μεγαλύτερος αντίκτυπος στα αεροπορικά ταξίδια από και προς τη Ρωσία από την εισβολή στην Ουκρανία τον περασμένο Φεβρουάριο ήταν οι κυρώσεις.
Αυτές έχουν ωφελήσει ιδιαίτερα την Τουρκία και τη Μέση Ανατολή, καθώς διατήρησαν άμεσες πτήσεις από και προς τη Ρωσία, τονίζει ο Olivier Ponti, επικεφαλής της ForwardKeys.

Αναμένουμε ότι οι κινεζικές αεροπορικές εταιρείες θα είναι ένας ακόμη νικητής, καθώς εξακολουθούν να πετούν μέσω του ρωσικού εναέριου χώρου.
Αυτό τους δίνει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα όσον αφορά στους χρόνους πτήσης και στο κόστος καυσίμων σε διαδρομές μεταξύ Ευρώπης και Ασίας-Ειρηνικού.

Το πιο εντυπωσιακό χαρακτηριστικό είναι η άνθηση της κατηγορίας premium, που απεικονίζει μια διαίρεση στην ρωσική κοινωνία. Οι πλούσιοι έκαναν διακοπές με στυλ, ενώ οι λιγότερο εύποροι έμειναν στο σπίτι».