Σύνταξη: tourismtoday.gr

Πριν από την πανδημία, η Κίνα ήταν ένας από τους σημαντικότερους επιχειρηματικούς προορισμούς από την Γερμανία. 
Αυτό θα αλλάξει τώρα, καθώς οι γερμανικές εταιρείες δεν θέλουν να εξαρτώνται πλέον από την Κίνα.

Εν όψει των ριζοσπαστικών πολιτικών μηδενικού Covid, των σημείων συμφόρησης στον εφοδιασμό και των παγκόσμιων πολιτικών εντάσεων, όλο και περισσότερες γερμανικές εταιρείες επανεξετάζουν τη συμμετοχή τους στην Κίνα.

Η Ομοσπονδία Γερμανικών Βιομηχανιών κάνει λόγο για «τεράστια επανεκτίμηση των στρατηγικών της Κίνας».
Με άλλα λόγια, για να αποφευχθούν οι μονόπλευρες εξαρτήσεις στο μέλλον, οι εταιρείες σχεδιάζουν να περικόψουν τις επενδύσεις τους στη Λαϊκή Δημοκρατία.

Αυτό θα είχε τεράστιες συνέπειες για τον γερμανικό τομέα των επαγγελματικών ταξιδιών.

Πριν από την Covid-19, η Κίνα ήταν ο δεύτερος πιο σημαντικός προορισμός μεγάλων αποστάσεων για επαγγελματικά ταξίδια (250.000 ετησίως), πίσω από τις ΗΠΑ.

Και εν όψει της επιχειρηματικής θέσης που κρατούν γενικά οι εταιρείες, τα δρομολόγια της Κίνας είναι επομένως πιθανό να είναι από τα πιο κερδοφόρα από όλα για αεροπορικές εταιρείες όπως η Lufthansa.

«Βλέπουμε μια επανεξέταση μεταξύ των εταιρειών, λέει ο Christoph Carnier, πρόεδρος της Γερμανικής Ένωσης Διαχείρισης Ταξιδίων (VDR).

Κανείς δεν θέλει να εξαρτάται από μια μόνο χώρα στο μέλλον. Θα υπάρξει μετατόπιση στις ροές επαγγελματικών ταξιδιών».

Αναζήτηση νέων τοποθεσιών

Το πού ακριβώς κατευθύνεται το ταξίδι δεν είναι ακόμη σαφές. Αλλά η Κίνα είναι πιθανό να αντικατασταθεί από μεγάλο αριθμό χωρών και περιοχών, από τις ΗΠΑ μέχρι την Ινδία και την Ινδονησία μέχρι το Βιετνάμ και τη Βόρεια Αφρική. Μέρη της παραγωγής πρόκειται επίσης να επιστραφούν στην Ευρώπη.

Κατά συνέπεια, οι αεροπορικές εταιρείες θα έπρεπε να εξετάσουν ξανά τα προγράμματα τους.
Εξάλλου, τα αεροπλάνα με προορισμό την Κίνα δεν είναι μόνο κατειλημμένα σε μεγάλο βαθμό από επαγγελματίες ταξιδιώτες. 
Τα δρομολόγια πτήσεων βασίζονται επίσης στις ανάγκες των εταιρειών. Αυτό ισχύει, για παράδειγμα, για τη σύνδεση της Lufthansa με τη Shenyang στη βορειοανατολική Κίνα, μια πόλη που πιθανώς δεν είναι στην τουριστική ατζέντα κανενός.
Η BMW, ωστόσο, έχει ένα από τα μεγαλύτερα εργοστάσια της εκεί και σχεδόν κάθε τρίτο BMW που πωλείται προέρχεται από τη Shenyang.

Οι επενδυτές της Κίνας προέρχονται από τη Γερμανία

Εκεί δραστηριοποιούνται επίσης δεκάδες προμηθευτές με αντίστοιχο αριθμό επαγγελματικών πτήσεων.

Εάν η BMW περιόριζε τη συμμετοχή της, αυτό δεν θα έπληττε μόνο τη Lufthansa. Μαζί με τη VW, τη Mercedes και την BASF, η εταιρεία με έδρα το Μόναχο αντιπροσωπεύει περισσότερο από το ένα τρίτο όλων των ευρωπαϊκών επενδύσεων στην Κίνα.

Σύμφωνα με μελέτη της εταιρείας συμβούλων Rhodium, δέκα εταιρείες αντιπροσωπεύουν πλέον το 80% του συνόλου των επενδύσεων στη χώρα, εκ των οποίων οι μισές προέρχονται από τη Γερμανία.

Οι ίδιες οι αεροπορικές εταιρείες δεν θέλουν να σχολιάσουν τις συνέπειες της πιθανής επανεξέτασης.

«Δεν θέλουμε να κάνουμε εικασίες», ενημερώνει η Lufthansa. Κατ’ αρχήν, όμως, αυτή τη στιγμή ισχύει ότι όπου και πάλι ανοίγουν τα σύνορα, η ζήτηση για πτήσεις είναι πολύ υψηλή.

Η Lufthansa προφανώς αναμένει μια τέτοια αύξηση και για την Κίνα, εάν το καθεστώς αποφασίσει να χαλαρώσει τους περιορισμούς εισόδου.

Θα επηρεαστούν επίσης και άλλες αεροπορικές εταιρείες. Πριν από την Covid-19, για παράδειγμα, η Finnair ήταν αρκετά δημοφιλής στους εταιρικούς πελάτες, αφού εξυπηρετεί μεγάλο αριθμό πόλεων και ο χρόνος πτήσης είναι λιγότερος λόγω της γεωγραφικής θέσης του Ελσίνκι.

Ωστόσο, αυτό το σημαντικό πλεονέκτημα έχει ήδη λήξει με την απαγόρευση υπερπτήσεων από τη Ρωσία. Οι Φινλανδοί χρειάζονται ήδη ένα εντελώς νέο επιχειρηματικό μοντέλο.

Η Lufthansa μπορεί να ελπίζει σε δύο πράγματα. Πρώτον, ότι η αποσύνδεση δεν θα συμβεί εν μία νυκτί και δεύτερον, ότι ορισμένες εταιρείες θα συνεχίσουν να επενδύουν μαζικά στην Κίνα επειδή έχουν καλά κέρδη εκεί.

Λιγότεροι μετανάστες και επαγγελματίες ταξιδιώτες

Το αν αυτό θα βοηθήσει τελικά τις αεροπορικές εταιρείες είναι ωστόσο αμφίβολο.
Όπως υπογραμμίζεται σε ανάλυση της Rhodium, υψηλές διευθυντικές θέσεις σε θυγατρικές της Κίνας καταλαμβάνονται όλο και περισσότερο από ντόπιους.
Η BASF, για παράδειγμα, σχεδιάζει να επενδύσει 10 δις ευρώ σε εργοστάσιο στο Zhanjiang. Αλλά θα παράγει μόνο για τη γιγάντια αυτοκρατορία και θα διοικείται από Κινέζους.