Μέχρι το τέλος του 2016 αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί η μεταβίβαση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στο σχήμα υπό τη γερμανική Fraport και τον όμιλο Κοπελούζου, όπως υποστήριξε χθες ο διευθύνων σύμβουλος της πρώτης, Dr. Stefan Schulte.
Σύμφωνα με το euro2day.gr, ο ίδιος, ο οποίος εμφανίστηκε εξαιρετικά θετικός για τις προοπτικές της Ελλάδας και πολύ προσεκτικός στις απανωτές ερωτήσεις για τη στάση κυβερνητικών στελεχών, ήταν, όμως, σαφής: Αν δεν επιλυθούν σειρά τεχνικών και άλλων θεμάτων (όπως ο διαχωρισμός της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας), η συμφωνία δεν θα ολοκληρωθεί και η είσπραξη του εφάπαξ τιμήματος του 1,23 δισ. ευρώ δεν θα γίνει.
Υπενθυμίζεται πως αρχικά είχε γίνει γνωστό πως τα αεροδρόμια θα μεταφερθούν στον νέο διαχειριστή, με παράλληλη καταβολή του εφάπαξ τιμήματος, το προσεχές φθινόπωρο.
Τόσο ο Dr. Schulte, όσο και ο συνεταίρος του Δημήτρης Κοπελούζος, εμφανίστηκαν χθες σφόδρα θετικοί, όταν αναφέρονταν στη μεγάλη συνεισφορά της παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στον ελληνικό τουρισμό και στην οικονομία. Ο επικεφαλής της Fraport ανακοίνωσε πως έχει ήδη επισκεφτεί τα 9 από τα 14 αεροδρόμια και έχει συνομιλήσει με στελέχη και τοπικούς παράγοντες. Τις επόμενες ημέρες προγραμματίζει να επισκεφτεί τις περιοχές που βρίσκονται τα υπόλοιπα πέντε αεροδρόμια, ενώ σε τελικό στάδιο βρίσκεται και η ίδρυση της Fraport Greece.
Ο κ. Schulte επισήμανε πως ο γερμανικός όμιλος προχωρά με το σημερινό χρονοδιάγραμμα, που προβλέπει πως θα αποκτήσει τη διαχείριση των αεροδρομίων περί τα τέλη του έτους. Πρόσθεσε, όμως, πως απαιτείται η επίλυση σειράς τεχνικών θεμάτων. Αναφέρθηκε, για παράδειγμα, στο γεγονός πως ακόμα δεν έχουν παραδοθεί από την κυβέρνηση στοιχεία για το προσωπικό των αεροδρομίων το οποίο, όπως είπε, οι νέοι διαχειριστές θέλουν να κρατήσουν.
Ο ίδιος υποστήριξε πως ακόμα και μετά την παρέλευση της πρώτης τριετίας (όταν θα ολοκληρωθούν οι επενδύσεις των 330 εκατ. ευρώ που προβλέπει η σύμβαση παραχώρησης στα αεροδρόμια), τα τέλη που θα πληρώνουν οι επιβάτες (18 ευρώ) θα είναι χαμηλότερα από τα αντίστοιχα σε ανταγωνιστικές τουριστικές αγορές της Ελλάδας όπως η Τουρκία, η Ισπανία κ.λπ.
Κατά τον κ. Schulte, τα τέλη, που είναι σήμερα 12 ευρώ για επιβάτες εντός Σένγκεν και 22 ευρώ για επιβάτες εκτός Σένγκεν, θα αλλάξουν στα πρώτα χρόνια της παραχώρησης και θα διαμορφωθούν σε 13 ευρώ ανά επιβάτη, ανεξάρτητα από τη χώρα προέλευσης. Αργότερα μπορεί να αυξηθούν μέχρι και τα 18 ευρώ, με τον επικεφαλής της Fraport να υποστηρίζει πως «δεν μπορούμε να κινηθούμε εκτός αγοράς, γιατί θέλουμε επιβάτες και κίνηση στα αεροδρόμια».
Οι επενδύσεις και τα έργα αναβάθμισης των περιφερειακών αεροδρομίων θα γίνουν σταδιακά, με τη διοίκηση της Fraport να υποστηρίζει πως εκτός από τα γνωστά ζητήματα χωρητικότητας των αεροσταθμών, ποιότητας υπηρεσιών, δυνατότητας αεροδιαδρόμου κ.λπ., υπάρχουν και ζητήματα που συνδέονται με την ασφάλεια.
Σε ερώτηση για το αν έχει εξασφαλίσει τα κεφάλαια για να προχωρήσει στην πληρωμή του εφάπαξ τιμήματος και να χρηματοδοτήσει τις απαιτούμενες επενδύσεις, ο Dr. Schulte είπε πως βρίσκονται σε εξέλιξη συζητήσεις με τράπεζες. Πρόσθεσε, όμως, πως στον ισολογισμό της Fraport μπορεί να εντοπίσει κάποιος ρευστό που προσεγγίζει σήμερα το 1,1 δισ. ευρώ. Ο ίδιος τόνισε πως ο γερμανικός όμιλος έχει ήδη προσεγγίσει αεροπορικές εταιρείες οι οποίες έχουν εκφράσει την πρόθεση να αυξήσουν τα δρομολόγια προς τα ελληνικά αεροδρόμια, ενώ αντίστοιχες είναι και οι προθέσεις τουριστικών πρακτορείων.
Θεωρεί, όμως, πως απαιτούνται σημαντικές επενδύσεις ώστε τα αεροδρόμια να καλύπτουν τις διεθνείς απαιτήσεις και να προσφέρουν την εμπειρία που περιμένουν οι τουρίστες. Όπως είπε, σε αρκετά αεροδρόμια παρατηρείται συνωστισμός, οι ουρές είναι ακόμα και δύο ώρες κ.λπ.
Από την πρώτη χρονιά που θα αναλάβει τη διαχείριση η κοινοπραξία Fraport – Ομίλου Κοπελούζου, θα προχωρήσει σε παρεμβάσεις για τη βελτίωση της κατάστασης. Ο διευθύνων σύμβουλος της Fraport υποστήριξε πως με βάση τη σύμβαση παραχώρησης η κοινοπραξία έχει την υποχρέωση να πραγματοποιήσει επενδύσεις 330 εκατ. ευρώ. Όμως, τα ποσά που θα απαιτηθούν για την αναβάθμιση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων θα είναι σίγουρα μεγαλύτερα. Για παράδειγμα, υπάρχουν αεροδρόμια που θα απαιτηθεί επέκταση του αεροσταθμού ή του αεροδιαδρόμου.
Ο Stefan Schulte απέφυγε κάθε αιχμή προς την κυβέρνηση, παρά τις συνεχείς ερωτήσεις για τις αρνητικές δηλώσεις και τη στάση ακόμα και υπουργών σε σχέση με τη σύμβαση παραχώρησης. Εμφανίστηκε αισιόδοξος, δήλωσε πως η Fraport είναι μακροπρόθεσμος επενδυτής αφού θα διαχειρίζεται τα αεροδρόμια για 40 χρόνια. Παραδέχθηκε, βέβαια, πως εξαιτίας της αρχικής στάσης της κυβέρνησης καθυστέρησε η υπογραφή της συμφωνίας, αλλά οι υπογραφές έπεσαν τον περασμένο Δεκέμβριο. Πρόσθεσε, επίσης, πως σε κάθε τέτοια σύμβαση υπάρχουν ρήτρες, τόσο για την κυβέρνηση, όσο και για τον παραχωρησιούχο.
Κοπελούζος: Η μεγαλύτερη επένδυση που έχει γίνει στην Ελλάδα
Ο επιχειρηματίας Δημήτρης Κοπελούζος, ο οποίος μέσω εταιρείας του ομίλου συμμετέχει στο σχήμα που θα διαχειρίζεται τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, υποστήριξε πως πρόκειται για τη μεγαλύτερη ξένη επένδυση που έχει γίνει ποτέ στην Ελλάδα. Ο ίδιος πρόσθεσε πως η ψήφος εμπιστοσύνης της Fraport προς την ελληνική οικονομία στέλνει θετικό σήμα στις αγορές, σε μια περίοδο που το έχει ανάγκη η χώρα μας. Θεωρεί πως η παραχώρηση των 14 αεροδρομίων θα τονώσει τις τοπικές οικονομίες, θα αυξήσει την απασχόληση (ανέφερε το παράδειγμα του «Ελευθέριος Βενιζέλος» και μελέτη σύμφωνα με την οποία περί τις 17.000 ανθρώπους εργάζονται έμμεσα ή άμεσα στο αεροδρόμιο).
Κυρίως, όμως, θα ενισχύσει την εικόνα της χώρας ως τουριστικού προορισμού, γιατί «τα αεροδρόμια είναι η πρώτη και η τελευταία εικόνα που βλέπει ένας τουρίστας». Ο κ. Κοπελούζος απάντησε και σε ερώτηση για το πρόσφατο δημοψήφισμα της περιφέρειας Ιονίων Νήσων, για το αν πρέπει να παραχωρηθούν ή όχι τα αεροδρόμια της περιοχής στο σχήμα υπό τη Fraport.
Όπως είπε, «ψήφισαν 6.000 άνθρωποι, ενώ στην περιφέρεια κατοικούν 280.000-290.000 άνθρωποι. Συνεπώς θεωρούμε πως οι 300.000 που δεν πήγαν στο δημοψήφισμα ψηφίζουν ΝΑΙ».