Μετά την Κηφισιά Cocomat και στη Βυτίνα  

Ο Γενικός Διευθυντής της Cocomat Κώστας Μαλτέζος αναπτύσσει τα σχέδια της εταιρείας του στο franchising ξενοδοχείων και τα concept Hotels, αλλά και τα πλάνα της για επέκταση στο εξωτερικό    

Της Μαρίας Ακριβού  

cocomatmaltezosΤην ώρα που οι ελληνικές επιχειρήσεις αλλά και οι Έλληνες πολίτες έχουν χάσει κυριολεκτικά …τον ύπνο τους από την αδυναμία της κυβέρνησης να βάλει σε τάξη τα οικονομικά της χώρας, μια εταιρεία της οποίας το όνομα είναι συνυφασμένο με τον ύπνο και την ξεκούραση φαίνεται πως αντιστέκεται σθεναρά απέναντι στην κρίση. Πρόκειται για την εταιρεία Cocomat, η οποία παρά το δυσμενές οικονομικό περιβάλλον εξακολουθεί και κάνει επενδύσεις, δημιουργώντας θέσεις εργασίας τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Έχοντας ήδη παρουσία σε Νέα Υόρκη, Παρίσι, Τζέντα, Βαρκελώνη, Σαγκάη, Αμβούργο, Άμστερνταμ και Μαδρίτη, πρόσφατα διείσδυσε στην αγορά της Νότιας Κορέας ανοίγοντας ένα νέο κατάστημα στην Σεούλ ενώ στις αρχές Δεκεμβρίου του τρέχοντος έτους θα έχει ανοίξει ένα ακόμη κατάστημα στο Βερολίνο.

 Τα σχέδια της εταιρείας δεν σταματούν όμως εδώ. Έχει μπει δυναμικά και στον κλάδο των ξενοδοχείων με το πρώτο concept hotel να παίρνει σάρκα και οστά στην Κηφισιά ενώ όπως μας δήλωσε ο κος Κώστας Μαλτέζος, Γενικός Δ/ντής της Cocomat η εταιρεία εκτιμά ότι μέσα στα επόμενα τρία χρόνια η αλυσίδα ξενοδοχείων cocomat θα αποτιμά 50 μέλη.  

 MOTO :    

H Αμερική θα μας φέρει πάρα πολύ μεγάλο τζίρο. Αν πάει καλά ενδεχομένως να μιλάμε και για μια άλλη εταιρεία στα επόμενα δύο με τρία χρόνια.”    

Κύριε Μαλτέζε, ποια είναι η κατάσταση που επικρατεί στον κλάδο; Πόσο έχει πληγεί η εταιρεία από την κρίση και πώς εκτιμάτε ότι θα κλείσει η τρέχουσα χρονιά;

Μπορεί η κατάσταση να είναι ελαφρά καθοδική στην Ελλάδα, ωστόσο στο εξωτερικό έχουμε αυξήσει τις εξαγωγές μας. Η εταιρεία θα κλείσει στον ίδιο τζίρο με πέρυσι απλά θα έχουμε μια πτώση 12% στην Ελλάδα και θα έχουμε μια αύξηση 15% στις εξαγωγές οπότε θα κλείσουμε στα ίδια επίπεδα με μια ελαφρυά αύξηση 5% με 10% και αυτό οφείλεται κυρίως στις εξαγωγές. Στον ξενοδοχειακό κλάδο πάμε καλά, θα έχουμε αύξηση στον τζίρο. Στη λιανική έχουμε μια μικρή πτώση.  

Ενόψει και του νέου αναπτυξιακού που δρομολογείται αλλά και της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών, ποιες είναι οι εκτιμήσεις για το 2013;  

Εμείς θα συνεχίσουμε να κάνουμε κυρίως εξαγωγές. Ανοίγουμε τώρα στις αρχές του Δεκέμβρη ένα καινούριο κατάστημα στο Βερολίνο που και αυτό θα μας δώσει ώθηση. Σχεδιάζουμε να κάνουμε ένα καινούριο κατάστημα στο κέντρο του Αμβούργου. Έχουμε ήδη ένα κατάστημα σε μια καλή περιοχή αλλά όχι στο κέντρο του Αμβούργου. Συζητάμε το δεύτερο κατάστημα στη Ν. Υόρκη στην Ed Avenue.  

Μεσούσης της κρίσης η εταιρεία άνοιξε νέα καταστήματα συνεχίζοντας την επέκτασή της στο εξωτερικό, με πιο πρόσφατο το κατάστημα στη Σεούλ της Νότιας Κορέας. Πόσο εύκολο είναι για μια ελληνική επιχείρηση, αυτή τη στιγμή που πλήττεται η αξιοπιστία της χώρας , να εισχωρήσει σε ξένες αγορές;    

Αν κάνεις καλή δουλειά και είναι καλό το προϊόν δεν σε σταματάει κάτι για να κάνεις εξαγωγές και νομίζω ότι το έχουν καταλάβει οι Έλληνες αυτό και βλέπω πολύ κινητικότητα στην προσπάθειά μας να κάνουμε εξαγωγές, όχι μόνο για την cococmat που έτσι και αλλιώς είχε τέτοιο προσανατολισμό από όταν ιδρύθηκε  αλλά και άλλες εταιρείες δίνουν βάση προς αυτή την κατεύθυνση. Σίγουρα τα μέσα διαμορφώνουν μια εικόνα αλλά δεν νομίζω ότι έχει πληγεί τόσο πολύ το κύρος των Ελλήνων επιχειρηματιών όσο παρουσιάζεται.  

Εκτός από το εργοστάσιο στην περιοχή της Ξάνθης θα σκεφτόσασταν να κάνετε μονάδα παραγωγής σε κάποια άλλη χώρα;  

Όχι προς το παρόν εκεί είμαστε μια χαρά. Όλοι μας οι εργάτες είναι εξειδικευμένοι οπότε δεν χρειάζεται να γίνει κάτι τέτοιο. Αν θα το κάνουμε θα περιμένουμε πρώτα να ωριμάσει ο τζίρος στην Αμερική. Έχουμε σχεδιάσει να ανοίξουμε 20 καταστήματα εκεί  και ίσως γίνει κάτι αντίστοιχο με το εργοστάσιο της Ξάνθης στην τοπική αγορά της Αμερικής.  

Δεδομένης της οικονομικής συγκυρίας σε παγκόσμιο επίπεδο ποια είναι τα μηνύματα που λαμβάνετε από το διεθνές οικονομικό περιβάλλον και ποιες οι εκτιμήσεις αναφορικά με τον κύκλο εργασιών τα επόμενα χρόνια;  

Εμείς είμαστε μικρή εταιρεία για να πούμε ότι επηρεάζεται τόσο πολύ η πορεία μας από μια κρίση που εν πάσει περιπτώσει αυτή αγγίζει περισσότερο πολύ μεγάλες σε μέγεθος εταιρείες. Εμείς έχουμε δύο μεγάλα στοιχήματα που τα πρώτα σημάδια δείχνουν ότι θα πάμε καλά. Το ένα είναι η Γερμανία και η επέκτασή μας εκεί, δηλαδή θα ανοίξουμε άλλα δύο νέα καταστήματα άμεσα και σχεδιάζουμε άλλο ένα στο Μόναχο. Το  δεύτερο είναι η Αμερική στην οποία έχουμε δώσει πάρα πολλά και πιστεύουμε ότι θα μας φέρει πάρα πολύ μεγάλο τζίρο. Αν πάει καλά η Αμερική ενδεχομένως να μιλάμε και για μια άλλη εταιρεία στα επόμενα δύο με τρία χρόνια.  

Η cocomat φέτος άνοιξε και το πρώτο της concept hotel στην Ελλάδα. Θεωρείτε ότι για να καταστεί βιώσιμη μια επιχείρηση πρέπει να διευρύνει το φάσμα των τομέων στους οποίους δραστηριοποιείται; Δεν  θεωρείτε ότι είναι ριψοκίνδυνο εν μέσω οικονομικής κρίσης και τη στιγμή μάλιστα που στην Αθήνα έκλεισαν φέτος περί τα 20 ξενοδοχεία;  

Αυτό ήταν στην φυσική προέκταση της Cocomat. Ο τρόπος με τον οποίο η εταιρεία φροντίζει και υποδέχεται τους πελάτες της έχει βασικά στοιχεία από την ελληνική φιλοξενία και τον υπνο. Το ξενοδοχείο είναι το κατάλληλο μέρος για να επιτευχθεί ο συνδυασμός αυτών των δύο στοιχείων. Ξεκινήσαμε το πρώτο ξενοδοχείο στην Κηφησιά το Ναυσικά το οποίο είναι γεμάτο, σίγουρα βοηθάει και το brand name της cocomat και έχουμε κάνει μια πολύ καλή δουλειά εκεί. Πάει καλά αυτό το project. Έχουμε κάνει τα residences στην Αμβέρσα , έχουμε κλείσει συμφωνία ώστε άλλα τέσσερα ξενοδοχεία να γίνουν cocomat. Τον άλλο μήνα ξεκινάει μάλιστα το ξενοδοχείο μας στην Βυτίνα που είναι franchise.  

Άρα στοχεύετε στη δημιουργία αλυσίδας.  

Θα γίνει μια αλυσίδα, ήδη στην αλυσίδα είναι τέσσερα franchise ξενοδοχεία και έχουμε άλλα οχτώ members που θα είναι members του affiliation group που θα κάνουμε.  Ακόμα είμαστε στη φάση του να το στήσουμε, δεν έχουμε βγει έξω να το αναπτύξουμε και πιστεύω όπως έχουμε κάνει στο πλάνο μας τα επόμενα τρία χρόνια να δούμε άλλα είκοσι καταστήματα και 50 μέλη της αλυσίδας αυτής.  

Ύπάρχει κάποιο άλλο project που να βρίσκεται στα σκαριά;

Στην παρούσα φάση θέλουμε να δώσουμε έμφαση στα ξενοδοχεία.  

Τι πρέπει να αλλάξει προκειμένου να ενισχυθεί η ελληνική οικονομία και κατ’ επέκταση οι ελληνικές επιχειρήσεις και να επιστρέψουμε σε τροχιά ανάπτυξης;  

Νομίζω ο τρόπος που σκεφτόμαστε. Δεν ξέρω για ποιο λόγο τα περιμένουμε όλα από τους άλλους. Πρέπει να αλλάξει η νοοτροποία και με κάποιο τρόπο να μειωθεί το βαθύ κράτος.  

Δεδομένης της δυναμικής εισόδου στον κλάδο των ξενοδοχείων ποια θα πρέπει να είναι η μέριμνα από την κυβέρνηση για να μην κλείσουν και άλλα ξενοδοχεία και να αντιστραφεί το αρνητικό κλίμα για τον ελληνικό τουρισμό;  

 Εγώ νομίζω ότι από το κράτος δεν έχουμε να περιμένουμε τίποτα. Βέβαια όταν έχει πληγεί στον τουρισμό το brand name Αθήνα με όλα αυτά που γίνονται καθημερινώς τα πράγματα δυσκολεύουν. Διότι ο καθένας μπορεί να κάνει ότι θέλει και να περνάει μια εικόνα προς τα έξω. Το brand name Αθήνα είναι το Brand name Ελλάδα. Οι ξένοι βλέπουν ότι συμβαίνουν διάφορα δυσάρεστα στην Ελλάδα και αναρωτιούνται για ποιο λόγο να μας επισκευθούν. Όσο φανατικούς οπαδούς και να έχουμε σε όλο τον κόσμο που να τους αρέσει η Ελλάδα όλη αυτή η κατάσταση τους επηρεάζει. Οπότε νομίζω ότι εντάσσεται στο ίδιο πλαίσιο για το οποίο μιλούσα προηγουμένως. Οτι δηλαδή πρέπει να κάνουμε κάτι οι ίδιοι. Προφανώς υστερούμε και στην ποιότητα παροχής υπηρεσιών. Νομίζω ότι πρέπει να ξαναπάμε εκεί που ήμασταν πριν, όταν δηλαδή ήμασταν φιλόξενοι και γελούσαμε.