Του Χάρη Ντιγριντάκη

Σε ολικό λίφτινγκ υπόκεινται οι μεταφορές και οι υποδομές στη χώρα, με τον κατασκευαστικό κλάδο να καλείται να υλοποιήσει το μεγαλύτερο πρόγραμμα υποδομών της σύγχρονης εποχής, έπειτα από μία δεκαετία κρίσης.

Σημαντικός αριθμός από μικρά και μεγάλα έργα έχει δρομολογηθεί το τελευταίο διάστημα στο πλαίσιο της προσπάθειας ενίσχυσης της συνδεσιμότητας στις μεταφορές και της ανθεκτικότητας στις υποδομές, με στόχο την αναβάθμιση του περιφερειακού γεωπολιτικού ρόλου της Ελλάδας, αλλά και την οικονομική της μεγέθυνση.

Τα έργα που “τρέχουν”

Μετρό Αθήνας

Το μεγαλύτερο έργο που εκτελείται αυτό το διάστημα είναι το τμήμα Α της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας. Αποτελεί τμήμα του προγραμματιζόμενου, μακροπρόθεσμα προς υλοποίηση, συνολικού έργου της Γραμμής 4 και έχει μήκος περίπου 12,8 χιλιομέτρων. Επιπλέον προβλέπει τη συνδετήρια σήραγγα της Γραμμής 4 με τις Γραμμές 2 και 3, καθώς επίσης τη σήραγγα πρόσβασης και τον χώρο εναπόθεσης – συντήρησης συρμών Κατεχάκη. Η νέα γραμμή περιλαμβάνει 15 υπόγειους σταθμούς με σκοπό την εξυπηρέτηση πυκνοκατοικημένων περιοχών της πρωτεύουσας.

Μετρό Θεσσαλονίκης

Η προοπτική είναι, το πολύπαθο αυτό έργο, να ολοκληρωθεί και να αποδοθεί στους κατοίκους της πόλης στο τέλος του 2024. Το βασικό δίκτυο μετρό στη Θεσσαλονίκη είναι μήκους 9,6 χιλιομέτρων και έχει 13 σταθμούς, ενώ η επέκταση προς την Καλαμαριά είναι μήκους 4,77 χιλιομέτρων και έχει πέντε σταθμούς.

Τμήμα Μπράλος – Άμφισσα

Το τμήμα Μπράλος – Άμφισσα αποτελεί ένα από τα πιο δύσκολα τμήματα του διαγώνιου άξονα Λαμία – Ιτέα- Αντίρριο και αναμένεται να υλοποιηθεί την επόμενη τετραετία.

Αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος

Το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2025 και η διαδρομή Πάτρα – Πύργος θα πραγματοποιείται με αισθητά μεγαλύτερη ασφάλεια και σε μειωμένο χρόνο, περίπου κατά 40 λεπτά.

Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης

Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ) είναι ένα από τα μεγαλύτερα έργα που έχουν τεθεί προς υλοποίηση. Τα πρώτα εργοτάξια εγκαταστάθηκαν μέσα στο 2022 και όλα τα μέτωπα θα έχουν ανοίξει εντός του 2024. Τα τμήματα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος και Χερσόνησος – Νεάπολη έχουν συμβασιοποιηθεί. Εντός της τετραετίας αναμένεται να ολοκληρωθεί η κατασκευή τους. Στο μεταξύ, θα δρομολογηθεί και η κατασκευή του τμήματος Κίσσαμος – Χανιά – Ηράκλειο. Με την ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ, η διαδρομή Χανιά – Ηράκλειο θα διανύεται σε μόλις 70 λεπτά, ενώ η διαδρομή Χανιά – Άγιος Νικόλαος σε περίπου 100 λεπτά. Παράλληλα, θα αναβαθμιστεί η οδική ασφάλεια, με αισθητή μείωση θανατηφόρων ατυχημάτων και σοβαρών τραυματισμών.

Περιφερειακή Θεσσαλονίκης (Flyover)

Το έργο του Flyover εντάσσεται στην ευρύτερη αναβάθμιση της Ανατολικής Περιφερειακής Οδού Θεσσαλονίκης, προϋπολογισμού 373,2 εκατομμυρίων ευρώ, η οποία αφορά συνολικά σε 13 χιλιόμετρα. Θα αποτελείται από μια ενιαία γέφυρα μήκους τεσσάρων χιλιομέτρων με δύο λωρίδες κυκλοφορίας και μια ΛΕΑ ανά κατεύθυνση, εννέα ανισόπεδους κόμβους, οκτώ νέες γέφυρες και τρεις νέες σήραγγες. Πρόκειται για κομβικό έργο υποδομής, καθώς θα διασφαλιστεί καλύτερη σύνδεση με το αεροδρόμιο «Μακεδονία», την Εγνατία Οδό, τη νότια Θεσσαλονίκη και τη Χαλκιδική, έχοντας πολυεπίπεδη θετική επίδραση στην οικονομία και στην καθημερινή ζωή των κατοίκων.

Ο αυτοκινητόδρομος Ε65

Η κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου Ε65 είναι ένα έργο με ιδιαίτερη στρατηγική σημασία για την ανάπτυξη της χώρας και της περιφέρειας, αφού κατασκευάζεται εξ ολοκλήρου σε νέα χάραξη και επί της ουσίας συνδέει την Ανατολική με τη Δυτική Ελλάδα. Με την ολοκλήρωσή του, θα συνδέει την Κεντρική Ελλάδα με τα διευρω- παϊκά δίκτυα, τους λιμένες Ηγουμενίτσας και Βόλου, ολοκληρώνοντας έτσι το σύστημα μεταφορών σε περιφερειακό και τοπικό επίπεδο.

Αεροδρόμιο στο Καστέλλι Κρήτης

To 2027 εκτιμάται η εμπορική λειτουργία του νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι της Κρήτης. To νέο αεροδρόμιο του Ηρακλείου Κρήτης υπολογίζεται ότι θα εξυπηρετεί 10.000.000 επιβάτες ετησίως κατά την έναρξη, ενώ κατά τη διάρκεια της περιόδου παραχώρησης αναμένεται να ξεπεράσει τους 18.000.000 σε ετήσια βάση. Πρόκειται, όπως υποστηρίζεται, για ένα «πράσινο αεροδρόμιο» με ιδία παραγωγή και διαχείριση ενέργειας, ενώ ανταποκρινόμενο στην ανάγκη μέριμνας για την κλιματική αλλαγή, θα δίνεται έμφαση στη μείωση αποτυπώματος CO2.

Οδική σύνδεση Άκτιο – Αμβρακία

Με την αποπεράτωση και λειτουργία του συνόλου του αυτοκινητόδρομου, η διαδρομή Λευκάδα – Αθήνα θα μειωθεί σε περίπου 3 ώρες και 20 λεπτά, εξοικονομώντας περίπου 25 λεπτά βάσει των σημερινών δεδομένων. Στις 15 Ιανουαρίου προγραμματίζεται η παράδοση στην κυκλοφορία του τελευταίου τμήματος της Αμβρακίας Οδού.

Παράκαμψη Χαλκίδας και Ψαχνών

Η παράκαμψη της Χαλκίδας και των Ψαχνών, έργο (μαζί με την προαίρεση) προϋπολογισμού με ΦΠΑ 210 εκατ. ευρώ (169,35 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ), είναι το μεγαλύτερο έργο υποδομής που θα εκτελεστεί στην Εύβοια και από τα μεγαλύτερα της Στερεός Ελλάδας.

Παράκαμψη Λεωφόρου Κύμης

Συζητείται επί πολλά έτη, καθώς πρόκειται για έργο που θεωρείται απαραίτητο προκειμένου να αποσυμφορηθεί ο κόμβος της Μεταμόρφωσης της Αττικής Οδού, αλλά και το τμήμα του οδικού άξονα που ξεκινάει από τον κόμβο της Λεωφόρου Κηφισίας. Πρόκειται για το πρώτο έργο επέκτασης της Αττικής Οδού, 19 χρόνια μετά την ολοκλήρωσή της. Λόγω έλλειψης κονδυλίων καθυστερεί η έναρξη κατασκευής του.

Σύνδεση σιδηροδρόμου με όλα τα μεγάλα λιμάνια

Αφορά σε έξι μεγάλα σιδηροδρομικά έργα που θα συνδέουν, με ταχύτητα και ασφάλεια, τα μεγάλα λιμάνια της χώρας (Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Αλεξανδρούπολη, Καβάλα, Λαύριο και Ραφήνα), με το σιδηροδρομικό δίκτυο. Με την ολοκλήρωση των έργων αναβαθμίζεται ο εμπορικός και στρατηγικός ρόλος των λιμένων της χώρας, ενισχύεται η διασυνοριακή σιδηροδρομική σύνδεση με τα Βαλκάνια και τη νοτιοανατολική Ευρώπη και αναδεικνύεται ο ρόλος της χώρας, ως κόμβος συνδυασμένων εμπορευματικών μεταφορών.

Αρδευτικά, εγγειοβελτιωτικά και αντιπλημμυρικά έργα

Σε εξέλιξη βρίσκονται μελέτες, ύψους 28,9 εκατ. ευρώ, για 11 μεγάλα αντιπλημμυρικά έργα. Υλοποιούνται άλλα 10, συνολικού ύψους 344 εκατ. ευρώ, στις Περιφέρειες Αττικής, Κεντρικής Μακεδονίας και Πελοποννήσου. Επίσης 4 έργα, ύψους 197 εκατ. ευρώ, είναι υπό ανάθεση. Όπως υπό ανάθεση είναι και 2 έργα ΣΔΙΤ, ύψους 497 εκατ. ευρώ. Στα παραπάνω, προστίθενται 49 μεγάλα αρδευτικά έργα που έρχονται στην ευθύνη υλοποίησης του Υπουργείου από το Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, προϋπολογισμού 642 εκατ. ευρώ, και τα οποία βρίσκονται σε διαφορετικές φάσεις ωρίμανσης.