του Χάρη Ντιγριντάκη
Στις ράγες της υλοποίησης κορυφαίων έργων τροχοδρομεί η χώρα με τις ευλογίες της κυβέρνησης το 2025.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών είτε με τη στήριξη Ευρωπαϊκών Ταμείων και Προγραμμάτων είτε και αυτοδύναμα, υλοποίησε και συνεχίζει να υλοποιεί έργα τα οποία είναι κρίσιμα για την ενίσχυση της οικονομικής δραστηριότητας και την προσαρμογή στις κλιματικές και τεχνολογικές απαιτήσεις της εποχής.
Ο οδικός άξονας Πάτρα – Πύργος, που αναμένεται να παραδοθεί σε κυκλοφορία εντός του πρώτου εξαμήνου της ερχόμενης χρονιάς, θα βελτιώσει σημαντικά την οδική ασφάλεια και θα μειώσει τους χρόνους μετακίνησης στη Δυτική Ελλάδα, στηρίζοντας με αυτόν τον τρόπο και τις εμπορευματικές μετακινήσεις. Παράλληλα, προχωρά και η κατασκευή του οδικού άξονα Βόνιτσα – Λευκάδα, ο οποίος θα ενισχύσει τη συνδεσιμότητα της Λευκάδας με την ηπειρωτική χώρα, παρέχοντας νέα ώθηση στον τουριστικό τομέα.
Στην Κρήτη, η επερχόμενη υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης για το τμήμα Χανιά-Ηράκλειο του Βόρειου Οδικού Άξονα (ΒΟΑΚ) σηματοδοτεί την έναρξη υλοποίησης ενός από τα πιο πολυαναμενόμενα έργα, που θα αλλάξει τις μεταφορές στο νησί.
Στην Θεσσαλονίκη, μετά την ολοκλήρωση της βασικής γραμμής του Μετρό, η επέκταση του προς την Καλαμαριά αποτελεί κομβικό έργο που θα εξυπηρετεί χιλιάδες επιβάτες καθημερινά, συμβάλλοντας άρρηκτα στην μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης και των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Την ίδια στιγμή, στην Αθήνα, το Υπουργείο προωθεί την εξέλιξη της γραμμής 4 του Μετρό, ένα έργο που θα αποτελέσει βασικό άξονα μεταφορών στην πρωτεύουσα, ενισχύοντας τη βιωσιμότητα και την αποσυμφόρηση του κυκλοφοριακού φορτίου.
Ολοκληρωμένο Τουριστικό Συγκρότημα (IRC) Ελληνικού
Πρόκειται για το μεγαλύτερο κτιριακό project όλων των εποχών για την χώρα. Αφορά στην ανάπτυξη του Ολοκληρωμένου Τουριστικού Συγκροτήματος Ελληνικού (IRC) το οποίο έχει κόστος κατασκευής και προμήθειας εξοπλισμού που ξεπερνά το 1 δισ. ευρώ. Το αμιγώς κατασκευαστικό αντικείμενο εκτιμάται σε πάνω από 600 εκατ. ευρώ.
Συνολικά η επιφάνεια του ακινήτου ανέρχεται σε 243,478, 26m2 και χωρίζεται σε τρεις κτιριακές ενότητες. Η πρώτη είναι επιφάνειας 117.258,76m2, η δεύτερη 53.701,56m2 και η τρίτη 69.223,28μ2. Το ύψος του κτιριακού συγκροτήματος (στο υψηλότερο σημείο του) υπολογίζεται σε περίπου 190 μέτρα και θα αποτελεί ένα από ψηλότερα κτίρια στη χώρα, δεύτερο πίσω από το Riviera Tower που έχει ύψος 197 μέτρα.
Το ξενοδοχείο θα λειτουργεί στο υψηλότερο από τα τρία κτίρια που ονομάζεται “Πύργος“. Την επένδυση πραγματοποιεί το σχήμα HARD ROCK INL-ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ενώ την κατασκευή του συγκροτήματος έχει αναλάβει η ΤΕΡΝΑ. H ολοκλήρωση του έργου τοποθετείται στα τέλη του 2027.
Νέος Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου στο Καστέλι
Σήμερα είναι το μεγαλύτερο project για έργα σε αεροδρόμια στη χώρα, το μοναδικό νέο αεροδρόμιο που κατασκευάζεται εξ` αρχής και το μεγαλύτερο έργο υποδομής της Κρήτης με μεγάλες αναπτυξιακές προοπτικές. Η υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης πραγματοποιήθηκε στις 21 Φεβρουαρίου 2019 και η εκκίνηση της κατασκευής έγινε στις 9 Φεβρουαρίου 2020. Πρόκειται για έργο με ανάδοχο το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-GMR. Tην κατασκευή την έχει αναλάβει εξ` ολοκλήρου η ΤΕΡΝΑ. Το κόστος του έργου υπολογίζεται σε 480 εκατ. ευρώ. Η ολοκλήρωση του έργου εκτιμάται πλέον για το 2027.
Στο αντικείμενο της κατασκευής συμπεριλαμβάνεται η δημιουργία ενός νέου αεροδρομίου (τερματικός σταθμός, διάδρομος προσαπογείωσης, βοηθητικοί χώροι, χώροι στάθμευσης κλπ) αλλά και ένας οδικός άξονας 18 χιλιομέτρων σύνδεσης του αεροδρομίου Καστελίου με τον ΒΟΑΚ στην περιοχή της Χερσονήσου. Σήμερα η πρόοδος του έργου ανέρχεται σε ποσοστά άνω του 40%. Αναθέτουσα Αρχή είναι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Αυτοκινητόδρομος Ε65: κατασκευή βόρειου τμήματος Καλαμπάκα-Εγνατία
Η ΤΕΡΝΑ έχει αναλάβει την κατασκευή του βόρειου τμήματος του αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας που έτσι ολοκληρώνεται και θα εκτείνεται από τη Λαμία μέχρι τα Γρεβενά. Το έργο στο βόρειο τμήμα έχει κόστος 442 εκατ. ευρώ και αφορά στο τμήμα Τρίκαλα-Κηπουρειό Γρεβενών όπου θα ενώνεται με την Εγνατία Οδό μέσω ενός Ανισόπεδου Κόμβου. Το έργο υπεγράφη στις 24 Ιουνίου 2021. Η χρηματοδότηση καλύπτεται από το Ταμείο Ανάκαμψης. Αναθέτουσα Αρχή είναι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Το πρώτο τμήμα από τα Τρίκαλα μέχρι την Καλαμπάκα παραδόθηκε πριν το Πάσχα και το 2026 εκτιμάται πως θα ολοκληρωθεί συνολικά.
Οδικός Άξονας Καλαμάτα-Πύλος-Μεθώνη με Σ.Δ.Ι.Τ.
Πρόκειται για οδικό έργο ΣΔΙΤ που ανέλαβε η AKTOR από κοινού με την ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ. Ο οδικός άξονας Καλαμάτα-Πύλος-Μεθώνη έχει μήκος περίπου 50 χιλιόμετρα και θα έχει χαρακτηριστικά άξονα ταχείας κυκλοφορίας.
Το κόστος του έργου όπως αυτό εγγράφεται στο Πρόγραμμα Ανάπτυξης Υποδομών είναι 204,9 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση συνολικά 50 χιλιομέτρων από την Καλαμάτα μέχρι την Μεθώνη. Τα πρώτα χιλιόμετρα αφορούν ανακατασκευή του υφιστάμενου άξονα ενώ τα περισσότερα χιλιόμετρα αφορούν στην δημιουργία νέου δρόμου. Το έργο υπεγράφη τον Μάιο του 2023 και η κατασκευή αναμένεται να διαρκέσει 4 χρόνια.
Ιωάννινα-Κακαβιά
Το τμήμα Ιωάννινα-Κακαβιά ουσιαστικά η επέκταση της Ιονίας Οδού προχωρά άμεσα κλείνοντας έτσι ένας μεγάλος κύκλος αβεβαιότητας του έργου που ταλαιπωρήθηκε για σχεδόν 20 χρόνια και οδεύει πλέον προς την υλοποίηση του αλλάζοντας την περιοχή. Αποτελεί το μεγαλύτερο νέο οδικό έργο της Ηπείρου από την εποχή ολοκλήρωσης της Ιόνιας Οδού το 2017.
Ανάδοχος του έργου αξίας 310 εκατ. ευρώ είναι η AVAX που αναλαμβάνει ακόμα ένα μεγάλο οδικό έργο υποδομής. Η διάρκεια του έχει οριστεί σε 54 μήνες οπότε αν δεν υπάρξουν καθυστερήσεις το έργο θα πρέπει να ολοκληρωθεί μέχρι τις 18 Ιουνίου 2029.