Από ανάγκη ή από αίσθημα αλληλεγγύης, η οικονομική κρίση που βιώνουμε, φέρνει πιο κοντά τον τουρισμό με την τοπική αγροτική και κτηνοτροφική παραγωγή και, γενικότερα, με τη γαστρονομική παράδοση, επιβεβαιώνοντας την αρχαία ρήση «ουδέν κακόν αμιγές καλού».

Η πρώτη δράση εθνικής εμβέλειας, προς αυτήν την κατεύθυνση, έχει δρομολογηθεί από το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο της Ελλάδος, το οποίο έχει παρακινήσει όλα τα ξενοδοχεία της χώρας να υιοθετήσουν το «ελληνικό πρωινό», που δεν θα είναι ομοιόμορφο, αλλά τοπικό, με βάση τα προϊόντα και τις παραδόσεις κάθε περιοχής. Ηδη η ανταπόκριση ξεπέρασε κάθε προσδοκία και σύντομα θα υπογραφούν τα πρώτα Σύμφωνα Ελληνικού Πρωινού, από ξενοδοχεία και τοπικούς παραγωγούς, ώστε να δημιουργηθεί και να προβληθεί το τοπικό γαστρονομικό χαρτοφυλάκιο.

Ο υπεύθυνος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου γι’ αυτό το πρόγραμμα κ. Γιώργος Πίττας σχολιάζει σχετικά: «Οι προτάσεις του ελληνικού πρωινού αποτελούν εκατοντάδες γαστρονομικούς θησαυρούς-γαστρονομικούς πρεσβευτές σε ολάκερο τον κόσμο. Αλλωστε, ποιοτικός τουρισμός δεν νοείται χωρίς αλλαγές στις συνήθειες, χωρίς αυθεντικές εντυπώσεις, χωρίς γνωριμία γευστική και γνωσιακή, χωρίς την ανακάλυψη του τοπικού γαστρονομικού πλούτου. Φιλοδοξία του ΞΕΕ είναι η υιοθέτηση του ελληνικού πρωινού όχι μόνο από τα μεγάλα ξενοδοχεία. Οι νέοι αγρότες και μεταποιητές από τις περιφέρειες πρέπει να συμμετέχουν. Γι’ αυτό και είναι αναγκαία η κοινωνική αναβάθμιση του ρόλου του παραγωγού, του καλλιεργητή, που πρέπει να αποτελεί τίτλο τιμής. Το ελληνικό πρωινό είναι ένα τοπικό πρωινό με αξιοποίηση τοπικών προϊόντων και συνταγών. Στην κατεύθυνση αυτή συγκροτείται το τοπικό χαρτοφυλάκιο γεύσεων ύστερα από διαβούλευση με τους φορείς (παραγωγούς και ξενοδόχους) και ακολούθως το τοπικό σύμφωνο ελληνικού πρωινού, με ανοικτό το σύστημα ένταξης και προσαρμοσμένο σε κάθε περιοχή».

Σε μεμονωμένο επίπεδο η πιο εντυπωσιακή κίνηση στη διασύνδεση του τουρισμού με την τοπική αγροτική παραγωγή αποτελεί η στρατηγική επιλογή του ξενοδοχειακού συγκροτήματος «Creta Maris Beach Resort», στον Λιμένα Χερσονήσου στο Ηράκλειο, να φέρει από το 2012 την Κρήτη μέσα στο ξενοδοχείο. Το «Creta Maris», της οικογένειας του αείμνηστου Κρητικού επιχειρηματία Νίκου Μεταξά, από τότε που δημιουργήθηκε, το 1975, και επί σειρά ετών ήταν το σημείο αναφοράς για τον τουρισμό της Μεγαλονήσου, λόγω της πρωτοποριακής αρχιτεκτονικής του. Το συγκρότημα θυμίζει μία μικρή Κρήτη, διατεταγμένη αμφιθεατρικά κατά μήκος της πλούσιας, χρυσής αμμουδιάς ενός γραφικού κολπίσκου, με ελικοειδή δρομάκια, σφυρήλατα πέτρινα μονοπάτια, μικρές πλατείες, διάχυτες μυρωδιές και χρώματα από δένδρα και λουλούδια κρητικού χωριού.

Από το 2012, λοιπόν, όπως εξηγεί ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Μεταξά κ. Ανδρέας Μεταξάς, το «Creta Maris» επιστρέφει στις ρίζες του, στον κρητικό τρόπο ζωής και στον κρητικό γαστρονομικό πολιτισμό, υιοθετώντας ένα νέο τουριστικό προϊόν, που περικλείεται στο μότο «Green Cretan All-Inclusive».

«Ακολουθώντας τις ανάγκες των πελατών του», λέει ο κ. Μεταξάς, «το ”Creta Maris” έρχεται να προσφέρει υψηλής ποιότητας διακοπές σε προσιτές τιμές και παράλληλα να τονίσει την εικόνα της Κρήτης με ένα περιβαλλοντολογικό χαρακτήρα. Το μότο “Green Cretan All-Inclusive” προσφέρει με τρεις λέξεις τη γενική ιδέα: All Inclusive υπηρεσίες υψηλής ποιότητας όπως πάντα, σε ένα κρητικό, παραδοσιακό, και με σεβασμό στο περιβάλλον, ξενοδοχείο. Μπορεί η κάθε έννοια ξεχωριστά να έχει χρησιμοποιηθεί από πολλά ξενοδοχεία, είναι η πρώτη φορά όμως που ακολουθείται ως βασική ιδέα λειτουργίας και μάρκετινγκ ο συνδυασμός και των τριών. Τη διαφοροποίηση φέρνει το τρίπτυχο περιβάλλον – Κρήτη – μια προσιτή τιμή».

Επιδίωξη είναι ο επισκέπτης που αποφασίζει να περάσει τις διακοπές του στη Κρήτη να ζήσει μία ολοκληρωμένη εμπειρία για τη διατροφή, την κουλτούρα και τις ρίζες του τόπου στον οποίο ήρθε. «Ο πελάτης θα συναντήσει πράγματα που θα συναντούσε σε ένα παραδοσιακό χωριό, από τις διατροφικές συνήθειες των Κρητικών, τους χορούς τους, τα ξαφνικά τους γλέντια, μέχρι και τις μαντινάδες, τα ρητά και τις ιστορίες που λέγονται! Εμείς φέρνουμε την Κρήτη μέσα στο ”Creta Maris”», λέει χαρακτηριστικά.

Η απόφαση για την εφαρμογή αυτού του καινοτόμου τουριστικούς προϊόντος ελήφθη ύστερα από πολλή σκέψη και μελέτη και με βάση, όπως εξηγεί ο κ. Μεταξάς, τα ακόλουθα δεδομένα:
1) Η πλειονότητα των πελατών επιλέγει την Κρήτη για να γνωρίσει ή να απολαύσει τις ιδιαιτερότητες του τόπου.
2) Τα τοπικά παραγόμενα προϊόντα, γεωργικά, γαλακτοκομικά, μεταποιητικά έχουν ιδιαίτερη γεύση και ποιότητα.
3) Ολο και περισσότεροι πελάτες των «Maris» ανέφεραν ότι θέλουν να προγραμματίζουν και να ελέγχουν το σύνολο των δαπανών τους για διακοπές. Γι’ αυτό, άλλωστε, το All Inclusive είναι μία ιδέα που κερδίζει συνεχώς έδαφος διεθνώς.
4) Η τοπική οικονομία θέλει συμπράξεις και συνέργειες για να ορθοποδήσει.
5) Η αρχιτεκτονική του «Creta Maris» είναι εξόχως κρητική.

Με την επιστροφή του στον κρητικό γαστρονομικό πολιτισμό και την προμήθεια αποκλειστικά τοπικών προϊόντων στον επισιτιστικό τομέα του ξενοδοχείου, το «Creta Maris Beach Resort» ανοίγει νέους δρόμους στην τοπική παραγωγή. Οι 1.500 ένοικοι του ξενοδοχείου, όπως υπολόγισε ο κ. Μεταξάς, θα χρειάζονται για τις ανάγκες τους ενδεικτικά: 70 τόνους κρέατα, 15 τόνους παγωτό, 20 τόνους τυριά, 20 τόνους χυμούς, 18 τόνους λάδια, 37 τόνους ντομάτες και 50 τόνους πατάτες.

«Με αισιοδοξία, τόλμη και αποφασιστικότητα δίνουμε το χέρι στους γεωργούς, τους κτηνοτρόφους και τους βιοτέχνες της Κρήτης, με την προσδοκία να βρούμε ανταπόκριση από εκείνους», τονίζει ο κ. Μεταξάς. «Κάνω έκκληση, ειδικά στους νέους αγρότες να ξανασπείρουν όσπρια και σιτηρά. Νομίζω η εποχή το προστάζει. Αν μόνοι μας δεν αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα με συνέργειες, αν δεν πάρουμε στα χέρια μας τις τύχες μας, δεν αλλάζει τίποτα».

Σύμφωνα με το πρόγραμμα του συγκροτήματος, σε έναν χώρο με δύο κύρια εστιατόρια και έξι περιφερειακά, θα παρουσιάζεται καθημερινά ένα πρόγραμμα που θα προσφέρει στον επισκέπτη τη δυνατότητα επιλογής μεταξύ δύο διαφορετικών κρητικών εδεσματολογίων, επιλεγμένα πιάτα από δύο «φιλοξενούμενες» περιοχές της Ελλάδας και δύο περιοχές του κόσμου, κυρίως της Μεσογείου. Η ιστορία, η λαογραφία και η γαστρονομική ταυτότητα του εδεσματολογίου θα παρουσιάζεται στο κοινό, όπως παρουσιάζεται μια θεατρική παράσταση στο πρόγραμμα του θεάτρου.

Το μεσημέρι στα εστιατόρια και σνακ μπαρ θα παρουσιάζεται ένα καθημερινά ανανεούμενο φεστιβάλ κουζινών του δρόμου και κουζινών μεζέ, ενώ το βράδυ ένα εστιατόριο θα προσφέρει καθαρά κρητική κουζίνα, ένα δεύτερο καθαρά ιταλική κουζίνα και ένα τρίτο θα προσφέρει εμπειρίες από διαφορετικές εποχές ή περιοχές, όπως κουζίνα της κλασικής Ελλάδας, κουζίνα του Πόντου, της Πόλης κ.ά. σε συνδυασμό με εκδηλώσεις αναψυχής.

Δρώμενα του κρητικού διατροφικού πολιτισμού, όπως τυροκόμηση, παρέα της ρακής, αντικριστό, τραγούδια της τάβλας, θα εμφανίζονται προγραμματισμένα και ξαφνικά σε διάφορα σημεία του συγκροτήματος. Το πρόγραμμα θα συμπληρώνεται με ένα «πακέτο» διδασκαλίας της κρητικής κουζίνας διάρκειας 1 και 2 εβδομάδων που εκπόνησε η Ελληνική Ακαδημία Γεύσης για την περίσταση.

Η ιδέα «Green Cretan All-Inclusive», όπως τονίζει ο κ. Μεταξάς, αγκαλιάστηκε με ενθουσιασμό από τους οργανωτές ταξιδιών (τουρ οπερέιτορ), που πιστεύουν ότι το κοινό θα ενθουσιαστεί με τη νέα ταυτότητα του «Creta Maris Beach Resort». «Είναι σαφές», υπογραμμίζει ο κ. Μεταξάς, «ότι μόνο μέσα από συλλογικές προσπάθειες και ομαδικές δράσεις θα καταφέρουμε να πραγματοποιήσουμε την “αλλαγή” και να κρατήσουμε την ελπίδα ζωντανή στο σημερινό “αδιέξοδο” που βιώνουμε όλοι. Ας αναλάβουμε λοιπόν τις ατομικές μας ευθύνες και ας ενώσουμε τις φωνές μας, για να ξανακερδίσουμε το δικαίωμα στο όνειρο, για μας και τα παιδιά μας!».

Γιάννης Παπαδόπουλος