Τα…νερά της κρουαζιέρας έρχεται να ταράξει έρευνα της Transport & Environment, σύμφωνα με την οποία τα πολυτελή κρουαζιερόπλοια βλάπτουν σοβαρά τον πλανήτη επιβαρύνοντας τον με ατμοσφαιρικούς ρύπος.

Η Carnival Corporation, ο μεγαλύτερος διαχειριστής κρουαζιέρας πολυτελείας, ρύπανε 10 φορές περισσότερο με οξείδιο του θείου (SOX) τις ευρωπαϊκές ακτές, από ότι τα 260 εκατομμύρια ευρωπαϊκά αυτοκίνητα το 2017, αποκαλύπτει η έρευνα.
Η Royal Caribbean Cruises, που βρίσκεται στην δεύτερη όσον αφορά την ατμοσφαιρική ρύπανση είναι τέσσερις φορές χειρότερη από τον ευρωπαϊκό στόλο αυτοκινήτων.

Οι εκπομπές SOX σχηματίζουν αερολύματα θειικού (SO4) που αυξάνουν τους κινδύνους για την ανθρώπινη υγεία και συμβάλλουν στην οξύνιση σε χερσαία και υδάτινα περιβάλλοντα.

Η Ελλάδα εκτεθειμένη στην ατμοσφαιρική ρύπανση από τα κρουαζιερόπλοια

Η Ισπανία, η Ιταλία και η Ελλάδα, ακολουθούμενες στενά από τη Γαλλία και τη Νορβηγία, είναι οι ευρωπαϊκές χώρες που είναι πιο εκτεθειμένες στην ατμοσφαιρική ρύπανση SOX από κρουαζιερόπλοια.
Η Βαρκελώνη, η Πάλμα ντε Μαγιόρκα, Βενετία, η Τσιβιταβέκια (Ρώμη) και το Σαουθάμπτον είναι οι ευρωπαϊκές πόλεις που έχουν επηρεαστεί σημαντικά από το πρόβλημα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης από τα κρουαζιερόπλοια.

Αυτοί οι περιοχές είναι τόσο εκτεθειμένες επειδή είναι σημαντικοί τουριστικοί προορισμοί, αλλά και επειδή έχουν λιγότερο αυστηρά πρότυπα θαλάσσιων καυσίμων και επιτρέπουν στα κρουαζιερόπλοια να καίνε τα πιο βρόμικα θειούχα καύσιμα σε όλο το μήκος των ακτών τους.

Το φαινόμενο χαρακτηρίζει απαράδεκτο ο Faig Abbasov, διευθυντής της ναυτιλιακής πολιτικής στην Transport & Environment.

“Τα πολυτελή κρουαζιερόπλοια είναι πλωτές πόλεις που τροφοδοτούνται με μερικά από τα πιο βρόμικα καύσιμα.
Ενώ οι πόλεις ορθώς απαγορεύουν τα αυτοκίνητα ντίζελ, επιτρέπουν όμως την ελεύθερη διέλευση κρουαζιερόπλοιων που εκπέμπουν τοξικούς ρύπους, βλάπτοντας τόσο αυτούς που βρίσκονται πάνω στο σκάφος όσο και αυτούς που βρίσκονται στις κοντινές ακτές. Αυτό είναι απαράδεκτο”, είπε χαρακτηριστικά.

Οι εκπομπές οξειδίων του αζώτου (NOX) από κρουαζιερόπλοια στην Ευρώπη επηρεάζουν επίσης σε μεγάλο βαθμό ορισμένες πόλεις, που ισοδυναμούν με περίπου το 15% των NOX που εκπέμπονται από τον στόλο των ευρωπαϊκών επιβατικών αυτοκινήτων σε ένα έτος, σύμφωνα με την έρευνα.

Κρουαζιερόπλοια υπεύθυνα για εκπομπές οξειδίων του αζώτου και σε Ελλάδα

Στη Μασσαλία, 57 κρουαζιερόπλοια εξέπεμψαν το 2017 σχεδόν το ίδιο NOX με το ένα τέταρτο των 340.000 επιβατικών αυτοκινήτων της πόλης.
Κατά μήκος των ακτών των χωρών όπως η Νορβηγία, η Δανία, η Ελλάδα, η Κροατία και η Μάλτα, μια χούφτα κρουαζιερόπλοιων είναι επίσης υπεύθυνες για περισσότερα NOX από την πλειοψηφία του στόλου των αυτοκινήτων τους.

Οι Ευρωπαϊκές κυβερνήσεις να υιοθετήσουν το λιμενικό πρότυπο με μηδενικές εκπομπές

Σύμφωνα με την έρευνα, η Ευρώπη θα πρέπει να εφαρμόσει το λιμενικό πρότυπο με μηδενικές εκπομπές το συντομότερο δυνατό κι αυτό θα μπορούσε να επεκταθεί και σε άλλους τύπους πλοίων.

Η έρευνα συνιστά να επεκταθούν οι περιοχές ελέγχου των εκπομπών (ΕΑΠ), που υπάρχουν επί του παρόντος μόνο στις Βόρειες και Βαλτικές Θάλασσες και τη Μάγχη και στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές θάλασσες καθώς και τη ρύθμιση των εκπομπών NOX από υπάρχοντα πλοία, τα οποία επί του παρόντος εξαιρούνται από τα πρότυπα NOΧ που ισχύουν σε περιοχές ελέγχου των εκπομπών.

“Υπάρχουν αρκετές ώριμες τεχνολογίες για να καθαρίσετε τα κρουαζιερόπλοια, επισημαίνει ο Faig Abbasov.
Η ηλεκτρική ενέργεια μπορεί να συμβάλει στην μείωση των εκπομπών στην ατμόσφαιρα, οι μπαταρίες είναι μια λύση για μικρότερες αποστάσεις και η τεχνολογία υδρογόνου μπορεί να τροφοδοτήσει ακόμα και τα μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια, ενώ οι κυβερνήσεις πρέπει να καθορίσουν πρότυπα μηδενικών εκπομπών”.