Σύνταξη: tourismtoday.gr

Μία θέση στη λίστα με τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια που κατέγραψαν τις ισχυρότερες επιδόσεις τον Μάρτιο βρέθηκε ο αερολιμένας των Χανίων, καθώς, σύμφωνα με το ACI Europe, το Διεθνές Συμβούλιο Αεροδρομίων της Ευρώπης, το αεροδρόμιο της κρητικής πόλης ανέκτησε σημαντικό μέρος του χαμένου εδάφους και τον συγκεκριμένο μήνα περιόρισε την πτώση της επιβατικής κίνησης στο 2,5% σε σχέση με το 2019.

Στα ίδια επίπεδα κινήθηκαν και άλλα ευρωπαϊκά αεροδρόμια που βρίσκονται σε δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς. Συγκεκριμένα, ξεχώρισαν τα αεροδρόμια της Πάφου (+1,4%), του Παλέρμο (+0,6%), της Ίμπιζα (-2,1%), της πόλης Φουντσάλ (-4%), της Κατάνια (-7,5%), του Αζαξιό (-9,1%) και της Λανζαρότε (-9,2%).

Συνολικά, στα μικρότερα και περιφερειακά αεροδρόμια, η επιβατική κίνηση διαμορφώθηκε στο -24,9% τον Μάρτιο, από -38% τον Ιανουάριο, με μέσο όρο -32,1% για το πρώτο τρίμηνο. Μάλιστα, τα προπύργια των αεροπορικών εταιρειών χαμηλού κόστους, όπως το Μιλάνο-Μπέργκαμο (-5,7%), το Σαρλερουά (-5,2%) και το Κάουνας (-7,2%), πλησίασαν την πλήρη ανάκαμψη τον Μάρτιο.

Ανακάμπτουν τα αεροδρόμια

Τα στοιχεία της ACI Europe επιβεβαιώνουν την ανάκαμψη της επιβατικής κίνησης, με το ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων να έχει τον Μάρτιο τις καλύτερες μηνιαίες επιδόσεις του μέχρι στιγμής από την έναρξη της πανδημίας COVID-19 και να βρίσκεται στο -34,1% (το πρώτο τρίμηνο είναι -39,6%).

Αυτή η ανάκαμψη του Μαρτίου ήταν το αποτέλεσμα των περισσότερων κρατών στην περιοχή της ΕΕ που τελικά χαλάρωσαν τους περιορισμούς τόσο για τα ενδοευρωπαϊκά όσο και για τα εξωτερικά ταξίδια λόγω της έντονα περιορισμένης ζήτησης. Αντίστοιχα, η επιβατική κίνηση στα αεροδρόμια της περιοχής διαμορφώθηκε στο -34,3% τον Μάρτιο, από -51,1% τον Ιανουάριο (το πρώτο τρίμηνο στο σύνολό του ήταν -42,1%).

Οι χώρες με τις καλύτερες επιδόσεις στην ΕΕ τον Μάρτιο ήταν η Πορτογαλία (-16,3%), η Ρουμανία (-21,8%) και η Ισπανία (-21,9%). Τα χειρότερα αποτελέσματα κατέγραψαν η Σλοβενία (-61,9%), η Σλοβακία (-58%) και η Γερμανία (-51,7%), ενώ τα αεροδρόμια στο Ηνωμένο Βασίλειο (-38,2%) ήρθαν τελικά πιο κοντά στον μέσο όρο της ζώνης ΕΕ, τη στιγμή που εκείνα της Γαλλίας (-29,5%) τον ξεπέρασαν.

Ο ρόλος του πολέμου

Στην υπόλοιπη Ευρώπη, ο πόλεμος της Ρωσίας εναντίον της Ουκρανίας είχε ως αποτέλεσμα τη σημαντική επιδείνωση της επιβατικής κίνησης τον Μάρτιο στο -32,9%, από -23,8% τον Ιανουάριο (1ο τρίμηνο στο -26,5%).

Η πτώση τον Μάρτιο προήλθε από τον μηδενισμό της επιβατικής κίνησης στα αεροδρόμια της Ουκρανίας, από την καθίζηση της επιβατικής κίνησης στα αεροδρόμια της Μολδαβίας (-94,5%), καθώς και από τη μειωμένη επιβατική κίνηση στα ρωσικά αεροδρόμια. Το τελευταίο προέκυψε κυρίως εξαιτίας των απαγορεύσεων της εναέριας κυκλοφορίας από την ΕΕ και το Ηνωμένο Βασίλειο, αλλά και από το “κλείσιμο” στο οποίο προχώρησε η ρωσική κυβέρνηση περισσότερων από 10 εμπορικών αεροδρομίων στο νότιο τμήμα αυτής της χώρας. Κι ενώ η επιβατική κίνηση στα ρωσικά αεροδρόμια είχε ανακτήσει τον ρυθμό που κατέγραφε πριν από την πανδημία στην αρχή του έτους, τελικά μειώθηκε κατά μέσο όρο σε ποσοστό -24% τον Μάρτιο σε όσα παρέμειναν σε λειτουργία.

Ως προς τις υπόλοιπες χώρες, η επιβατική κίνηση επιδεινώθηκε επίσης στα αεροδρόμια της Γεωργίας (-38%), ενώ συνέχισε να βελτιώνεται σε όλες τις άλλες αγορές, συμπεριλαμβανομένων της Σερβίας (-21%) και της Τουρκίας (-24,5%). Τα αεροδρόμια στην Αρμενία (+0,4%) πέτυχαν πλήρη ανάκαμψη, ενώ αυτά της Αλβανίας (+38,9%) και του Κοσσυφοπεδίου (+15,1%) ήταν πολύ πάνω από τα μεγέθη πριν από την πανδημία.

Τα κορυφαία αεροδρόμια

Τα κορυφαία 5 ευρωπαϊκά αεροδρόμια σημείωσαν σημαντική βελτίωση της επιβατικής κίνησης στο -34,5% τον Μάρτιο, από -48,5% τον Ιανουάριο.

Το αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης (-20%) παρέμεινε το πιο… πολυσύχναστο ευρωπαϊκό αεροδρόμιο, ενώ εκείνο του Λονδίνου (-35,7%) ανέβηκε στη 2η θέση από την 4η τον προηγούμενο μήνα, ακολουθούμενο από το αεροδρόμιο του Παρισιού-CDG (-35,2%), εκείνο του Άμστερνταμ-Σίπχολ ( -33,8%) και εκείνο της Μαδρίτη-Μπαράχας Αντόλφο Σουάρες (-27,5%).