του Χάρη Ντιγριντάκη
Δόθηκε το εναρκτήριο λάκτισμα για 2 έργα πνοής που θα αλλάξουν το κάδρο των υποδομών και της εξυπηρέτησης του πολίτη στην Αττική. Πρόκειται για εμβληματικά δημόσια έργα που ήδη εισέρχονται σε τροχιά υλοποίησης.
Ο λόγος για την πρώτη επέκταση της Αττικής Οδού, που είναι η διάνοιξη της Λ. Κύμης και η επέκταση της μέχρι την Εθνική Οδό, έργο που θα δημοπρατηθεί μέσα στο δεύτερο εξάμηνο του έτους. Το δεύτερο έργο είναι η γραμμή 4 του μετρό που θα ολοκληρωθεί εντός οκταετίας και στο οποίο ξεκίνησαν οι πρόδρομες εργασίες.
Αποτελεί το μεγαλύτερο δημόσιο έργο στην Ευρώπη τούτη την περίοδο, μέσω του οποίου πολυπληθείς περιοχές της πρωτεύουσας βγαίνουν από τη συγκοινωνιακή απομόνωση και παράλληλα αναβαθμίζονται περιουσίες.
Το Α’ Τμήμα της Γραμμής 4 «Άλσος Βεΐκου – Γουδή», έχει σχεδιαστεί με σκοπό να εξυπηρετήσει πολλές πυκνοκατοικημένες περιοχές του Λεκανοπεδίου, του κέντρου της Αθήνας με την κατασκευή τεσσάρων νέων σταθμών (Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός), να αποσυμφορήσει υφιστάμενους κεντρικούς σταθμούς Μετρό από τη συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση του επιβατικού κοινού, να εξυπηρετήσει πολλά σημαντικά κτίρια και εγκαταστάσεις, όπως Νοσοκομεία, τα Δικαστήρια, το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, το Υπουργείο Πολιτισμού, τη Νομική Σχολή του Ε.Κ.Π.Α., το Μουσείο Μπενάκη (κτίριο Κουμπάρη), το Βρετανικό Συμβούλιο, την Πανεπιστημιούπολη, καθώς και να αυξήσει τη δικτύωση των υφιστάμενων Γραμμών Μετρό με 2 σταθμούς ανταπόκρισης (Πανεπιστήμιο / Ακαδημία, Ευαγγελισμός).
Έχει μήκος περίπου 13 χλμ, εκτείνεται από την περιοχή του Άλσους Βεΐκου στο Γαλάτσι έως το Γουδή στο Φρέαρ TBM Κατεχάκη, υπάγεται στα διοικητικά όρια των Δήμων Αθήνας, Γαλατσίου, Καισαριανής και Ζωγράφου και περιλαμβάνει 15 νέους σταθμούς, με τα φρέατα αερισμού τους, που είναι οι εξής: Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ζωγράφου, Ιλίσια, Γουδή.
Η Γραμμή 4 σε αριθμούς
• 15 νέοι υπόγειοι σταθμοί
• 13 χλμ. το μήκος της Γραμμής 4
• 4 Δήμοι θα φιλοξενούν τη νέα Γραμμή
• 340.000 επιβάτες θα εξυπηρετούνται ημερησίως
• 5000 – 10000 θέσεις εργασίας κατά την κατασκευή
• 53.000 λιγότερα ΙΧ θα κυκλοφορούν στους δρόμους
• 318 λιγότεροι τόνοι διοξειδίου του άνθρακα θα επιβαρύνουν την ατμόσφαιρα καθημερινά
• 20 νέοι αυτόματοι συρμοί χωρίς οδηγό
→ Με τη Γραμμή 4 οι αποστάσεις σχεδόν μηδενίζονται
• 8,5 λεπτά Άλσος Βεΐκου – Ακαδημίας
• 14 λεπτά Άλσος Βεΐκου – Πανεπιστημιούπολη
• 12,5 λεπτά Άλσος Βεΐκου – Καισαριανή
• 5 λεπτά Άλσος Βεΐκου – Δικαστήρια
• 12 λεπτά Γουδή – Δικαστήρια
• 7 λεπτά Εξάρχεια – Πανεπιστημιούπολη
• 17 λεπτά Άλσος Βεΐκου – Γουδή
Όπως σημειώνει ο γ.γ. Υποδομών κ. Γιώργος Καραγιάννης :
«Με τη Νέα Γραμμή 4, οι άνθρωποι έρχονται πιο κοντά με ταχύτητα, ασφάλεια αλλά και τη μικρότερη δυνατή περιβαλλοντική επιβάρυνση.
Στη πραγματικότητα δίνει τη δυνατότητα σε πάνω από 300.000 συμπολίτες μας να αφήσουν το αυτοκίνητο, και να αποσυμφορήσουν τους δρόμους, να βελτιώσουν το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των μετακινήσεων και τη ποιότητα της ζωής μας συνολικά».
Η πρώτη επέκταση της Αττικής Οδού
Ο οδικός άξονας «διάνοιξη της Λ. Κύμης και η επέκταση της μέχρι την Εθνική Οδό», θα κατασκευαστεί με κρατικά κονδύλια, καθώς το έργο αποσυνδέθηκε από την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης. Δεδομένου ότι πρόκειται να δημοπρατηθεί ως δημόσιο έργο από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σημαίνει ότι στο τμήμα αυτό δεν πρόκειται να τοποθετηθούν διόδια.
Ευσύνοπτα διαπιστώνει κάποιος ότι ο περί ου ο λόγος οδικός άξονας θα αποσυμφορήσει τον κόμβο Μεταμόρφωσης της Αττικής Οδού όπου ταλαιπωρούνται καθημερινά χιλιάδες οδηγοί. Υπολογίζεται ότι χιλιάδες αυτοκίνητα καθημερινά θα χρησιμοποιούν την επέκταση της Λ. Κύμης. Μάλιστα ο Γ.Γ. Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης, ανακοίνωσε ότι «θα δημοπρατηθεί μέσα στο 2021 το οδικό έργο της Λεωφόρου Κύμης μέσω ΠΑΘΕ, όπου θα εξυπηρετούνται 30.000-35.000 οχήματα, ένα έργο για το οποίο ακούμε εδώ και 20 χρόνια».
Το κόστος του έργου εκτιμάται σε 300 εκατ. ευρώ. Η επέκταση θα ξεκινάει από τον κόμβο της Αττικής Οδού και θα καταλήγει μετά 3,8 χλμ. στην Εθνικό Οδό, στον κόμβο Καλυφτάκη (Κάτω Κηφισιά). Περιλαμβάνει:
– Την επέκταση που θα ξεκινάει από τον κόμβο της Αττικής Οδού και θα καταλήγει στον κόμβο Καλυφτάκη στην Κάτω Κηφισιά.
– Μια σήραγγα υπόγειας εξόρυξης μήκους 1.260 μέτρων και μια σήραγγα 1.160 μέτρων, με ανοικτή εκσκαφή τύπου Cut & Cover.
Το συγκεκριμένο έργο αποτελεί προτεραιότητα για το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και για αυτό το λόγο αποφασίστηκε η απεμπλοκή της επέκτασης της Λεωφόρου Κύμης, από την ευρύτερη σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού, την οποία χειρίζεται το ΤΑΙΠΕΔ. Δηλαδή το έργο έγινε δημόσιο και όχι μέρος της παραχώρησης. Έτσι η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης θα μπορέσει να δημοπρατηθεί εντός του 2021, ενώ η σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού λήγει το 2024.
Ο κ. Καραμανλής έχει κάνει λόγο για ένα «έργο πνοής», το οποίο θα αναβαθμίσει τη Βόρεια Αθήνα και θα αναμορφώσει ολόκληρη την Βορειο-Ανατολική Αττική, θα αποσυμφορήσει την ήδη βεβαρυμμένη κυκλοφορία εντός του Λεκανοπεδίου, αλλά θα δώσει και μια λύση στο θέμα της κυκλοφορίας του Κόμβου Μεταμόρφωσης.
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών (έχει ξεκινήσει την προετοιμασία του διαγωνισμού με την πρόσληψη Τεχνικού Συμβούλου θα βοηθήσει τις υπηρεσίες μέχρι και στην σύνταξη των τευχών δημοπράτησης) εμπεριέχει το έργο της επέκτασης της Λεωφόρου Κύμης τόσο στο Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών (ΕΣΣΜ), όσο και – κυρίως – στο σχεδιασμό για τη νέα Προγραμματική Περίοδο 2021-2027.