Το Διεθνές Συμβούλιο Αεροδρομίων (ACI), που είναι ο εμπορικός σύλλογος των παγκόσμιων αεροδρομίων, ανακοίνωσε τα στατιστικά στοιχεία κυκλοφορίας των αερολιμένων το 2016. Τα στατιστικά στοιχεία αποκαλύπτουν ότι η κυκλοφορία στους 20 πιο πολυσύχναστους κόμβους αεροπορικών επιβατών αυξήθηκε κατά 4,7% το 2016. Σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια ίδιος παραμένει ο πιο πολυσύχναστος αερολιμένας στον κόσμο. Ο αερολιμένας «Atlanta-Hartsfield-Jackson (ATL)» κατατάσσεται ως το πιο πολυάσχολο αεροδρόμιο στον κόσμο, με πάνω από 104 εκατομμύρια επιβάτες, το οποίο είναι 2,6% πάνω από το 2015.

Το Πεκίνο (PEK) κατέλαβε τη δεύτερη θέση. Το Ντουμπάι (DXB) εξασφάλισε και πάλι την τρίτη θέση. Το Λος Άντζελες (LAX), ένας από τους ταχύτερα αναπτυσσόμενους κόμβους, ανέβηκε στην τέταρτη θέση.

Το αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης (IST) κατέλαβε την 5η θέση των πιο πολυάσχολων αερολιμένων της Ευρώπης μετά το Χίθροου στο Λονδίνο, το Charles de Gaulle στο Παρίσι, το Άμστερνταμ και το Franfurt Main.

top 20 busiest airports

Πολλοί επιστήμονες προσδοκούσαν ότι το ATL θα ξεπεράσει το Πεκίνο (PEK) μέχρι το 2015, το οποίο κατέλαβε το δεύτερο σημείο παγκοσμίως πέρυσι. Αναπτύσσοντας το 5% σε πάνω από 94 εκατομμύρια επιβάτες το 2016, το πιο πολυσύχναστο αεροδρόμιο της Κίνας είδε ήπια ανάπτυξη τα προηγούμενα χρόνια καθώς αντιμετώπιζε συνεχείς περιορισμούς της παραγωγικής ικανότητας. Αντιστρόφως, η ATL παρουσίασε υψηλότερα επίπεδα σε σχέση με τον μέσο ρυθμού αύξησης, τα οποία προκλήθηκαν από τις επεκτάσεις του στόλου των αεροσκαφών το 2015 από την Delta Air Lines, την κύρια εταιρεία της.

Το Dubai (DXB) παρέμεινε στην τρίτη θέση. Ως σημαντικό σημείο σύνδεσης για μακρινές διεθνείς πτήσεις, το αεροδρόμιο είναι επίσης το πιο πολυσύχναστο στον κόσμο όσον αφορά τους διεθνείς επιβάτες και περνάει μπροστά από το Λονδίνο-Χίθροου (LHR). Η συνολική κίνηση επιβατών στο DXB αυξήθηκε κατά 7,2% το 2016.

Με βάση τις αναφορές από 1.179 αεροδρόμια παγκοσμίως, τα προκαταρκτικά αποτελέσματα της ACI για τα πιο πολυάσχολα αεροδρόμια για το έτος 2016 αποκαλύπτουν ότι η πρώτη θέση στον κόσμο συνέχισε να ανήκει στην Atlanta-Hartsfield-Jackson (ATL). Διαθέτοντας πάνω από 104 εκατομμύρια επιβάτες και πραγματοποιώντας αύξηση κατά 2,6% το 2016, ο αερολιμένας βρίσκεται σε απόσταση δύο ωρών από το 80% του πληθυσμού των Ηνωμένων Πολιτειών.

Η αυξανόμενη αγορά του Ειρηνικού

Το Λος Άντζελες (LAX) κινήθηκε από την 7η στη 4η θέση, εδραιώνοντας τη θέση του ως έναν από τους ταχύτερα αναπτυσσόμενους κόμβους το 2016. Μια ενισχυμένη αμερικανική οικονομία και οι ανταγωνιστικές αεροπορικές πτήσεις τροφοδότησαν τη ζήτηση των αεροπορικών μεταφορών κατά τη διάρκεια μιας περιόδου διακοπών. Εκτός από τις έντονες συνθήκες της αγοράς, πολλές αεροπορικές εταιρείες επέκτειναν την προγραμματισμένη χωρητικότητα των θέσεων τους για να ικανοποιήσουν τη ζήτηση, γεγονός που αύξησε την επιβατική κίνηση LAX κατά 8% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Η διεθνής κυκλοφορία παρουσίασε αύξηση στον ρυθμό της κίνησης επιβατών, κατά 10,6% το 2016.

Σύμφωνα με αυτό το φαινόμενο, οι Ασιάτες αεροπορικές εταιρείες συνέχισαν να πραγματοποιούν σημαντικές εισροές στην αγορά της Βόρειας Αμερικής σε βασικά διεθνή και υπερατλαντικά τμήματα μεταξύ ζευγών αεροδρομίων, ιδίως μεταξύ Βόρειας Αμερικής και Κίνας. Ένα από τα μεγαλύτερα κινεζικά αεροδρόμια που εξυπηρετούν τις υπερωκεάνιες διαδρομές και άλλες διεθνείς γραμμές περιλαμβάνει τη Shanghai Pudong (PVG) , η οποία αυξήθηκε κατά 9,8% το 2016 σε πάνω από 66 εκατομμύρια επιβάτες.

Ο Κινεζικός κόμβος εξυπηρετεί επίσης τη λεκάνη απορροής της Σαγκάης, μία από τις πιο πυκνοκατοικημένες αγορές του κόσμου και ένα σημαντικό κέντρο εμπορίου και επιχειρήσεων. Η PVG, η οποία αντιπροσωπεύει πάνω από το 60% της επιβατικής κίνησης της Σαγκάης το 2016, και το Hongqiao (SHA) , το αδελφό αεροδρόμιο της πόλης, ξεπέρασαν τα 100 εκατομμύρια επιβάτες σε συνδυασμένη επιβατική κίνηση. Η Σαγκάη εντάχθηκε στις τάξεις των πιο πολυσύχναστων αγορών πόλεων του κόσμου το 2016, στην εταιρεία του Λονδίνου, της Νέας Υόρκης, του Τόκιο και της Ατλάντα.

Ανατολική Ασία

Το Seoul Incheon (ICN) , ένας σημαντικός κορεατικός κόμβος στην Ανατολική Ασία με σημαντική διεθνή κίνηση, εξυπηρετεί το κυρίως περιοχή της πρωτεύουσας Σεούλ. Ο αερολιμένας σημείωσε διψήφια αύξηση της τάξης του 17,1% σε επιβατική κίνηση το 2016. Ακόμα και μετά την επίλυση του φαινομένου της έκρηξης του αναπνευστικού συνδρόμου στη Μέση Ανατολή, το οποίο υποβάθμισε τα στοιχεία των επιβατών κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού του 2015, έχουν επιτύχει εκτιμώμενο ρυθμό ανάπτυξης τουλάχιστον 10%. Η συνεχιζόμενη ανάπτυξη αερομεταφορέων χαμηλού κόστους σε βασικά τμήματα και η έναρξη των πτήσεων με πτήση A380 σε διαδρομές μακρινών αποστάσεων έχουν ανοίξει το δρόμο για επέκταση της κυκλοφορίας. Ένας βασικός συντελεστής στην αύξηση της κυκλοφορίας σχετίζεται επίσης με την ενοποιημένη ζήτηση των διεθνών διαδρομών της Κορέας και της Ιαπωνίας. Αυτό ενίσχυσε την ανάπτυξη στο ICN και σε άλλα κορεατικά αεροδρόμια. Το Tokyo Haneda (HND) , το πέμπτο πιο πολυάσχολο αεροδρόμιο στον κόσμο και το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της Ιαπωνίας, αυξήθηκε κατά 5,5% στη συνολική επιβατική κίνηση για το 2016.

Άλλες βασικές αγορές

Το Amsterdam-Schiphol (AMS), ένας σημαντικός ευρωπαϊκός κόμβος, αυξήθηκε κατά 9,2% το 2016. Ενώ η AMS κέρδισε κυκλοφορία λόγω της υποκατάστασης από την τρομοκρατική δραστηριότητα σε αδελφικούς κόμβους, ο αερολιμένας παρέμεινε στρατηγικά σε μια ανταγωνιστική αγορά για συνδέσεις στην ηπειρωτική και τη διηπειρωτική κυκλοφορία . Το αεροδρόμιο παρέχει σήμερα πάνω από 320 συνδέσεις πτήσεων προς αεροδρόμια σε περίπου 98 χώρες.

Το Ντένβερ (DEN) συνέχισε επίσης να αυξάνει την κυκλοφορία με ρυθμό πολύ υψηλότερο από αυτό που θα αναμενόταν από την ώριμη αγορά της Βορείου Αμερικής. Λόγω της αύξησής της σε έντονη ζήτηση στις πτήσεις προέλευσης και προορισμού, το αεροδρόμιο που αποτελεί πύλη προς τις αμερικανικές πεδιάδες, αυξήθηκε σχεδόν κατά 8% το 2016.

Τέλος, υπάρχουν δύο αεροδρόμια εκτός των 20 κορυφαίων που αναπτύσσονται γρήγορα: του Δελχί (DEL) και της Ντόχα (DOH) , το 21ο και το 50ο πολυάσχολο αεροδρόμιο στον κόσμο. Και τα δύο αεροδρόμια πέτυχαν αύξηση άνω του 20% σε ένα μόνο έτος, αν και το καθένα έχει ξεχωριστή σύνθεση κυκλοφορίας. Ενώ σχεδόν τα τρία τέταρτα της κυκλοφορίας της DEL είναι εγχώρια, η DOH είναι ένας ταχέως αναπτυσσόμενος κόμβος στη Μέση Ανατολή, με σχεδόν ολόκληρη την κίνηση της να αναφέρεται ως διεθνής. Η δυναμική μεταξύ της ινδικής αεροπορίας, η οποία πρόκειται να είναι μία από τις μεγαλύτερες αεροπορικές αγορές μακροπρόθεσμα και οι κόμβοι της Μέσης Ανατολής ως σημαντικά σημεία σύνδεσης θα είναι σημαντικοί στα επόμενα χρόνια.

Αεροπορικό φορτίο

Οι αγορές αερομεταφορών γνώρισαν αναβίωση κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2016. Παρά την επικείμενη αβεβαιότητα σχετικά με τις εμπορικές πολιτικές ενόψει του αισθήματος της προστασίας, η αύξηση της εμπιστοσύνης των επιχειρήσεων μέσω της αύξησης των αποθεμάτων και των αυξημένων παραγγελιών για εξαγωγή παρέμεινε εμφανής βραχυπρόθεσμα. Ο μεγαλύτερος κόμβος αεροναυτιλίας στον κόσμο εξακολουθεί να είναι το Χονγκ Κονγκ (HKG, + 3,5%), ακολουθούμενος από Memphis(ΜΕΜ, + 0,7%) και PVG (+ 5%). Η Doha (DOH) κινήθηκε από το 20ο έως το 16ο με άνοδο 20,8% στον όγκο των αερομεταφορών το 2016. Το 44% του παγκόσμιου όγκου της κυκλοφορίας, οι πιο πολυσύχναστοι αερολιμένες για τη μεταφορά φορτίου αεροσκαφών αυξήθηκαν κατά 3,3% /έτος.

Οι κινήσεις των αεροσκαφών

Η ATL (+ 1,8%) είναι ο πιο πολυσύχναστος αερολιμένας στον κόσμο για κινήσεις αεροσκαφών, μπροστά από το Chicago-O’Hare (ORD) που παρουσίασε πτώση -0,9% και LAX που σημείωσε αύξηση 6,3%. Τόσο η AMS όσο και η PVG ανέβηκαν στις τάξεις, σημειώνοντας ρυθμούς ανάπτυξης 6,6% και 6,8% αντίστοιχα. Τα 20 κορυφαία αεροδρόμια πέτυχαν ανάπτυξη 1,8% σε σχέση με το 2015.

Συνολική σύνοψη: Προκαταρκτική ετήσια αύξηση για το 2016, σε σύγκριση με το 2015

Συνολικοί επιβάτες: + 5,6%

Συνολικοί διεθνείς επιβάτες: + 6,6%

Συνολικό φορτίο (περιλαμβάνει ταχυδρομείο): + 3,3%

Σύνολο διεθνών εμπορευματικών μεταφορών: + 4,3%

Συνολικές μετακινήσεις αεροσκαφών: + 2,3%

Πηγή: www.ftnnews.com