Σύνταξη: tourismtoday.gr

Την αισιοδοξία της για την πορεία του τουρισμού το 2022 εκφράζει σε ανάλυσή της η ForwardKeys. Η εταιρεία ταξιδιωτικών δεδομένων και αναλύσεων απαριθμεί τις 4 βασικές τάσεις που έχουν τη δυναμική να κάνουν τη διαφορά στην κατεύθυνση ανάκαμψης του τουρισμού τους επόμενους μήνες.

Ταξίδια εσωτερικού

Η πρώτη τάση έχει να κάνει με τη δυναμική των ταξιδιών εσωτερικού. «Όλοι γνωρίζουμε ότι ή ανάκαμψη που κατέγραψαν πρώτα τα ταξίδια εσωτερικού βοήθησε στη διατήρηση της ταξιδιωτικής βιομηχανίας σε πολλές χώρες το 2021», λέει ο Olivier Ponti, αντιπρόεδρος του Insights.

Η Ισπανία αποτελεί ένα καλό παράδειγμα για τη σημασία των ταξιδιών εσωτερικού. Και αυτό διότι πολλά ταξίδια εσωτερικού πραγματοποιούνται με αεροπλάνο εξαιτίας των μεγάλων αποστάσεων και της ελκυστικότητας προορισμών όπως οι Βαλεαρίδες και τα Κανάρια Νησιά.

Κοιτάζοντας την εξέλιξη των ταξιδιών εσωτερικού από την αρχή της πανδημίας, παρατηρείται γρήγορη ανάκαμψη, ήδη από το καλοκαίρι του 2020, αμέσως μετά την άρση των μέτρων περιορισμού.

Τον Απρίλιο του 2021, με τη βοήθεια των διακοπών του Πάσχα, τα ταξίδια εσωτερικού έφτασαν πίσω στα προ του κορωνοϊού επίπεδα για πρώτη φορά. Έκτοτε, η ανάκαμψη παρέμεινε ισχυρή, με διάφορες περιόδους πάνω από τα επίπεδα του 2019, όπως κατά τη διάρκεια των φθινοπωρινών διακοπών στα τέλη Οκτωβρίου.

Αντίθετα, χρειάστηκε περισσότερος χρόνος για να ξαναταξιδέψουν στο εξωτερικό οι Ισπανοί. Μόνο από την άνοιξη του 2021 καταγράφεται επιτάχυνση της ανάκαμψης. Το σημαντικό στοιχείο εδώ είναι ότι τα διεθνή ταξίδια ανέκαμψαν, ενώ τα ταξίδια εσωτερικού παρέμειναν ισχυρό, πράγμα που σημαίνει ότι η ταξιδιωτική αγορά γίνεται μεγαλύτερη. Και η Ισπανία δεν είναι μια μεμονωμένη περίπτωση. Αντίστοιχη είναι και η εικόνα των ΗΠΑ, οι οποίες διαδραματίζουν βασικό ρόλο στην παγκόσμια ανάκαμψη.

Τα επαγγελματικά ταξίδια δεν έχουν τελειώσει

Ένας από τους μεγάλους φόβους των ιθυνόντων της ταξιδιωτικής βιομηχανίας από την αρχή της πανδημίας ήταν αυτός για την ανάκαμψη ή μη των επαγγελματικών ταξιδιών. Με online συνέδρια, διαδικτυακές συναντήσεις και μειωμένους προϋπολογισμούς από εταιρείες που επλήγησαν από την κρίση, οι πιθανότητες φαινόταν δυσμενείς για επαγγελματικά ταξίδια.

Ωστόσο, φαίνεται ότι τα επαγγελματικά ταξίδια επιστρέφουν αργά αλλά σταθερά. «Μπορούσαμε να το δούμε αυτό πολύ ξεκάθαρα να συμβαίνει στην Ευρώπη, όπου παρατηρούσαμε μια άνοδο για τα ενδοευρωπαϊκά επαγγελματικά ταξίδια από τον Απρίλιο μέχρι το νέο κύμα κρουσμάτων της covid τον περασμένο Νοέμβριο», λέει ο Olivier Ponti. Και προσθέτει: «Ναι, ανακάμπτει πιο αργά από το τμήμα αναψυχής, και ναι, η ανάκαμψη μπορεί να είναι λίγο ανώμαλη, αλλά συνολικά, το χάσμα μεταξύ ταξιδιών αναψυχής και επαγγελματικών δραστηριοτήτων μειώνεται και τα επαγγελματικά ταξίδια έφτασαν κοντά στο 70% των επιπέδων του 2019 τον Οκτώβριο».

Το συμπέρασμα είναι ότι ένα μεγάλο μέρος των επαγγελματικών ταξιδιών πριν από την Covid θα επανέλθει τελικά. Στη νέα κανονικότητα, θα εξακολουθούν να υπάρχουν αντιπρόσωποι πωλήσεων που θα συναντούν τους πελάτες τους αυτοπροσώπως και οι άνθρωποι θα εξακολουθούν να συναντιούνται σε συνέδρια για να ανταλλάξουν ιδέες.

Η περιοχή Ασίας-Ειρηνικού θα ανοίξει σύντομα

Μέχρι στιγμής, η μόνη περιοχή στον κόσμο που υστερεί όσον αφορά την ανάκαμψη των ταξιδιών είναι η Ασία και η περιοχή του Ειρηνικού. Ο κύριος λόγος για αυτήν την κατάσταση είναι απλός: οι περισσότεροι προορισμοί δεν ήταν ανοιχτοί για επιχειρηματικές δραστηριότητες και επιβλήθηκαν ταξιδιωτικοί περιορισμοί που καθιστούσαν τα ταξίδια σχεδόν αδύνατα.

Τα καλά νέα είναι ότι λίγο πριν χτυπήσει η παραλλαγή «Ομικρον», αυτή η κατάσταση άλλαζε με γρήγορους ρυθμούς. Η ομάδα των χωρών που ήταν μερικώς ανοιχτές ή που είχαν ανακοινώσει ένα σχέδιο για επαναλειτουργία ήταν πολύ μεγαλύτερη και περιλαμβάνονταν πολύ δημοφιλείς προορισμοί όπως η Ινδία, η Αυστραλία, η Ινδονησία, η Ιαπωνία, τα Φίτζι και η Σιγκαπούρη.

Υπάρχουν αρκετοί λόγοι να πιστεύουμε ότι αυτά τα σχέδια θα τεθούν ξανά σε τροχιά και ότι αυτό θα γίνει επανενεργοποιήσει τα περιφερειακά και ακόμη και τα διηπειρωτικά ταξίδια, ακολουθώντας το ίδιο μοτίβο με αυτό που έχει καταγραφεί σε άλλα μέρη του κόσμου. Το ένα μεγάλο ερωτηματικό είναι εδώ η Κίνα, η μεγαλύτερη εξερχόμενη αγορά στον κόσμο πριν από την Covid, ένας γίγαντας που περιμένει την αφύπνιση.

Η ζήτηση είναι πραγματική

Η τελευταία από τις βασικές τάσεις ανάκαμψης στις οποίες εστιάζει η ανάλυση είναι η συνεχής ύπαρξη της «συγκρατημένης» ζήτησης. Όταν δεν επιτρέπεται στους ανθρώπους να ταξιδέψουν, είναι δύσκολο να εκτιμηθεί πόσο πρόθυμοι είναι να κάνουν κράτηση για ένα ταξίδι. Ένας τρόπος για να καταγραφεί μία εικόνα για την… ανεκλπήρωτη ζήτηση είναι να εξεταστεί τι συμβαίνει όταν οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί αίρονται σε άλλα μέρη του κόσμου.

Για παράδειγμα στην Αυστραλία, μια χώρα που είχε εφαρμόσει πολύ αυστηρούς ταξιδιωτικούς περιορισμούς μέχρι τον Νοέμβριο. Από τη στιγμή που η αυστραλιανή κυβέρνηση ανακοίνωσε ημερομηνία «ανοίγματος» της χώρας, παρατηρήθηκε ταχεία επιτάχυνση των κρατήσεων από βασικές αγορές πηγών όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, η Σιγκαπούρη ή οι ΗΠΑ. Αυτό δείχνει ότι η ζήτηση υπήρχε καθ’ όλη τη διάρκεια της πανδημίας και οι ταξιδιώτες περίμεναν μόνο ένα σαφές μήνυμα από τις Αρχές για να νιώσουν ξανά ελεύθεροι.