![santorini-teleferik](https://www.tourismtoday.gr/wp-content/uploads/2025/02/santorini-teleferik-696x392.jpg)
Σύνταξη: tourismtoday.gr
Αυτοψία στις κατασκευές και τις προηγούμενες παρεμβάσεις για την αποτροπή κατολισθήσεων στην Καλντέρα στο ύψος του τελεφερίκ πάνω από το Παλιό Λιμάνι Σαντορίνης, πραγματοποίησε ο πρόεδρος του ΟΑΣΠ και καθηγητής Διαχείρισης Φυσικών Καταστροφών, Ευθύμης Λέκκας μαζί με κλιμάκιο της Ελληνικής Αρχής Γεωλογικών Μεταλλευτικών Ερευνών (ΕΑΓΜΕ).
Το κλιμάκιο των ειδικών διαπίστωσε την ανάγκη για επιπλέον εργασίες, ώστε η Σαντορίνη να είναι έτοιμη να υποδεχθεί με ασφάλεια τους τουρίστες το καλοκαίρι, ενώ ο επικεφαλής του ΟΑΣΠ ξεκαθάρισε πώς “ο κίνδυνος κατολισθίσεων δεν μπορεί να μειωθεί στο μηδέν”.
Όπως ανέφερε ο κ. Λέκκας ένας κίνδυνος που υπάρχει στο τελεφερίκ, που ίσως είναι το πιο όμορφο σημείο της Καλδέρας, είναι ο κίνδυνος κατολισθήσεων, ο οποίος ουσιαστικά συντίθεται από τις έντονες μορφολογικές κλίσεις που υπάρχουν, τα ηφαιστειακά πετρώματα που εναλλάσσονται, αλλά και τις διεργασίες που γίνονται από σεισμούς και από την ηφαιστειακή δραστηριότητα.
Ποια έργα θα γίνουν πριν την τουριστική περίοδο
“Με εντολή του υπουργού, κ. Κικίλια, ο ΟΑΣΠ και η ΕΑΓΜΕ θα κάνουμε μία ταχεία επέμβαση η οποία αφενός μεν έχει σαν στόχο να ΄πιάσουμε όλα τα σημεία τα οποία άμεσα μπορούμε να παρέμβουμε στις ζημιές των φρακτών, των δικτύων, στις αστοχίες των τοίχων κλπ έτσι ώστε να μπορέσουμε να υποδεχτούμε τους τουρίστες”, σημείωσε και γνωστοποίησε ότι η μελέτη θα ολοκληρωθεί τέλος Φεβρουαρίου και τα έργα θα ξεκινήσουν αμέσως μετά.
“Εδώ έχουμε ένα πεδίο ανάπτυξης κατολισθήσεων, πριν 20 χρόνια είχαμε κάνει συγκεκριμένες παρεμβάσεις εδώ για τα έργα που βλέπετε κατάντη να αναπτύσσονται. Περιλαμβάνουν τοίχους παγίδευσης, τοίχους αντιστήριξης, δίκτυα, φράκτες παγίδευσης βραχωδών τεμαχών και ήταν έργα τα οποία μελετήθηκαν τη δεκαετία του 2000, το 2010. Όμως από τότε έχουν περάσει 15 χρόνια κι όπως είναι σαφές σε αυτό το περιβάλλον έχουμε έντονες διεργασίες που αναπτύσσονται”, υπογράμμισε.
Ο κ. Λέκκας και η επιστημονική ομάδα σχεδιάζουν και μακροπρόθεσμα έργα, πιο βαριά τα οποία ωστόσο, δεν προλαβαίνουν να κάνουν μέχρι την τουριστική σεζόν και θα δρομολογηθούν μετά το καλοκαίρι.
Ε. Λέκκας: “Υπάρχει κίνδυνος κατολισθήσεων, δεν μπορεί να μειωθεί στο μηδέν”
Ο επικεφαλής του ΟΑΣΠ, σημείωσε πως “πρέπει να λάβουμε υπόψιν ότι ο κίνδυνος εδώ είναι μεγάλος και η έκθεση είναι μεγάλη γιατί έχουμε 1.500.000 τουρίστες που διακινούνται μέσω του τελεφερίκ μόνο και βέβαια άλλοι τόσοι από το μονοπάτι που υπάρχει προς τα νότια.
‘Αρα λοιπόν ο στόχος είναι να μειώσουμε και την έκθεση και μαζί με όλα αυτά τις παρεμβάσεις και τα έργα κλπ που προανέφερα θα γίνουν και ειδικές συστάσεις ειδικά σχέδια στο κάτω μέρος του Λιμανιού.
Εάν γίνει ένας σεισμός, ή αν γίνει μία κατολίσθηση πού θα συγκεντρωθεί ο κόσμος μέχρι πόσος κόσμος πρέπει να είναι στον παλιό λιμένα κάτω, γιατί μέχρι τώρα μπορεί να ήταν και 1.000 άτομα, 2.000 άτομα.
Θα δούμε πόσος κόσμος πρέπει να είναι ούτως ώστε να είναι ασφαλής και στη συνέχεια μέσα από τα σχέδια αυτά των εκτάκτων αναγκών θα διαμορφώσουμε συνθήκες ασφάλειας για τους κατοίκους πρωτίστως και στη συνέχεια για τους πολλούς επισκέπτες που έρχονται εδώ ούτως ώστε να συνειδητοποιήσουμε όλοι κυρίως οι επισκέπτες ότι έρχονται σε ένα ασφαλές περιβάλλον.
Τονίζω ότι εδώ οι κίνδυνοι δεν μπορούν να μειωθούν στο μηδέν. Πάντα θα υπάρχουν”, είπε χαρακτηριστικά και συμπλήρωσε ότι η ομορφιά της Σαντορίνης οφείλεται στην εκδήλωση φυσικών γεωδυναμικών φαινομένων.
Αυτά τα φαινόμενα, όπως είπε, είναι οι σεισμοί, οι κατολισθήσεις, είναι το ηφαίστειο που δημιουργούν αυτό το μοναδικό πανέμορφο τοπίο.
“Είναι αυτονόητο όμως ότι αυτά τα φυσικά φαινόμενα που δημιουργούν αυτή την πραγματική ομορφιά εγκυμονούν και κίνδυνο”, κατέληξε.