της Εύας Οικονομάκη

Στενεύουν τα περιθώρια για τους ιδιοκτήτες ακινήτων που μισθώνονται διαδικτυακά μέσω πλατφόρμας τύπου Airbnb. Μέσα στο προσεχές διάστημα η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) αναμένεται να υπογράψει νέο επικαιροποιημένο μνημόνιο συνεργασίας (MoU) με τις τρεις πλατφόρμες, Airbnb, Booking.com και VRBO, του ομίλου της Expedia.

Στον πυρήνα του νέου επικαιροποιημένου MoU θα βρίσκονται οι προσυμπληρωμένες φορολογικές δηλώσεις και, όπως τόνισε, στο πλαίσιο του 8ου Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών, ο διοικητής της ΑΑΔΕ Γιώργος Πιτσιλής. Επιδίωξη της ΑΑΔΕ θα είναι η ομαλοποίηση της πληροφορίας, καθώς τα δεδομένα που συλλέγονται και αξιοποιούνται πρέπει εκτός από ποσότητα να έχουν και ποιότητα.

Τα αποτελέσματα της συμφωνίας

Οπως επεσήμανε, μεταξύ άλλων, όταν ξεκίνησε η προσπάθεια ρύθμισης της αγοράς, το 37% των οικοδεσποτών δεν ήταν εγγεγραμμένοι στο Μητρώο Βραχυχρόνιας Μίσθωσης που τηρείται στον ιστότοπο της ΑΑΔΕ, ενώ τώρα το ποσοστό αυτό είναι σχεδόν μηδενικό. Ανέφερε, δε, ότι από το 2018 ως το 2021 δηλώθηκαν από τους ιδιοκτήτες οι οποίοι εκμεταλλεύονται ακίνητα που διατίθεται για βραχυχρόνια μίσθωση 103 εκατ. ευρώ και πως το 2017 τα έσοδα που δηλώθηκαν από τη συγκεκριμένη δραστηριότητα ανήλθαν στα 62 εκατ. έναντι 513 εκατ. ευρώ το 2022. Πάντως, όπως τόνισε, «υπάρχει περιθώριο για περαιτέρω βελτίωση».

Υπενθυμίζεται ότι τον Απρίλιο του 2021 η ΑΑΔΕ υπέγραψε πρωτόκολλο συνεργασίας με τις Airbnb, Booking.com και VRBO, του Ομίλου της Expedia, σχετικά με τη συμμόρφωση κατά τη διαδικασία εγγραφής στο Μητρώο Βραχυχρόνιας Μίσθωσης. Μεταξύ άλλων, συμφωνήθηκε ότι οι πλατφόρμες μετά από σχετική ειδοποίηση της ΑΑΔΕ θα αφαιρούν όλες τις καταχωρίσεις που δεν παρείχαν τον προβλεπόμενο αριθμό καταχώρισης ακινήτου ή την δικαιολογημένη εξαίρεση, όπως ορίζει ο νόμος.

Τι δείχνουν τα στοιχεία

Στο πλαίσιο του 8ου Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών, ο Giacomo Trovato, περιφερειακός διευθυντής Ιταλίας και Νοτιοανατολικής Ευρώπης της AirBnB, εστίασε στην προσπάθεια που γίνεται να συναφθεί αντίστοιχη συμφωνία και σε άλλες χώρες και τόνισε ότι στην Ελλάδα το 75% των οικοδεσποτών έχει άλλο αντικείμενο εργασίας και το 60% μισθώνει τα ακίνητά του (κυρίως εξοχικές κατοικίες) για ένα επιπλέον εισόδημα.

Αντίστοιχα, η Inge Janssen, Director Public Affairs για Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Αφρική της Booking.com, τόνισε από την πλευρά της, σχολιάζοντας τις πρωτοβουλίες της ελληνικής κυβέρνησης, ότι «οι ελληνικές Αρχές είναι δύο βήματα μπροστά».

Η ζήτηση στα ξενοδοχεία στην Ελλάδα δεν έχει μειωθεί λόγω της ανάπτυξης της αγοράς των βραχυχρόνιων μισθώσεων τόνισε από την πλευρά του ο Jean-Philippe Monod de Froideville, ανώτερος αντιπρόεδρος Διακυβέρνησης και Εταιρικών Υποθέσεων του ομίλου Expedia.

Μάλιστα, αναφερόμενος στη διαφημιστική καμπάνια που έκανε η Expedia με τον ΕΟΤ με αιχμή τις αγορές των ΗΠΑ και του Ηνωμένου Βασιλείου, τόνισε ότι καταγράφηκε αύξηση των αναζητήσεων για την Ελλάδα κατά 20% και των κρατήσεων κατά 17%.