Η παγκόσμια αεροπορική επιβατική κίνηση ανέκαμψε μέτρια το 2021. Όπως αποκαλύπτει ο Διεθνής Οργανισμός Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO), ο αριθμός των επιβατών παγκοσμίως ήταν 2,3 δις ή 49% κάτω από τα επίπεδα πριν από την πανδημία (2019), από 60% πτώση το 2020.

Η παγκόσμια χωρητικότητα θέσεων που προσφέρουν οι αεροπορικές εταιρείες βελτιώθηκε κατά 20% κατά την ίδια περίοδο, υπερβαίνοντας την αύξηση της ζήτησης επιβατών.

Ο συνολικός συντελεστής φορτίου επιβατών το 2021 ήταν 68%, σε σύγκριση με 82% το 2019.
Οι αεροπορικές εταιρείες παγκοσμίως υπέστησαν απώλειες 324 δις δολαρίων μετά από 372 δις δολάρια το 2020.

Οι συνεχιζόμενες προσπάθειες των κρατών να εφαρμόσουν τις συστάσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (ΠΟΥ) και του ICAO, συμβάλλουν:

Στην εξάλειψη των δυσανάλογων ταξιδιωτικών περιορισμών στους κινδύνους για τη δημόσια υγεία.
Στη μείωση των επιπτώσεων της πανδημίας στην παγκόσμια κινητικότητα.

Στόχος είναι τα αεροπορικά ταξίδια, το εμπόριο και ο τουρισμός να μπορούν να ανακάμψουν πιο γρήγορα. Και να επαναφέρουν την ευημερία σε πολλές αγορές και περιοχές σε όλο τον κόσμο που έχουν πληγεί σοβαρά.

2021, έτος σποραδικών ανακάμψεων

Το πρώτο τρίμηνο του 2021 σημείωσε μείωση του ρυθμού ανάκαμψης της παγκόσμιας εναέριας κυκλοφορίας λόγω της απότομης αύξησης εκείνη την εποχή στις μολύνσεις από τον COVID-19.

Η κατάσταση σταθεροποιήθηκε ελαφρώς το δεύτερο και τρίτο τρίμηνο. Κυρίως λόγω της αύξησης των ποσοστών εμβολιασμού και με τη χαλάρωση των ταξιδιωτικών περιορισμών σε διάφορα μέρη του κόσμου κατά την περίοδο αιχμής των ταξιδιών.

Ωστόσο, αυτή η ανοδική τάση σταμάτησε γρήγορα το τέταρτο τρίμηνο, με την εμφάνιση της παραλλαγής Omicron.

Ο αντίκτυπος της πανδημίας συνεχίζει να επιβαρύνει δυσανάλογα τα ταξίδια εσωτερικού και εξωτερικού, με τα πρώτα να ανακάμπτουν με ταχύτερους ρυθμούς.

Συνολικά, η εγχώρια επιβατική κίνηση έχει ανακάμψει στο 68% των επιπέδων προ της πανδημίας, ενώ η διεθνής κίνηση παραμένει μόλις στο 28%.

Η παγκόσμια αεροπορική κίνηση το 2021

Η παγκόσμια ανάκαμψη των αερομεταφορών χαρακτηρίστηκε επίσης από σημαντική περιφερειακή διακύμανση.

Βόρεια και Λατινική Αμερική και Καραϊβική παρουσιάζουν τα υψηλότερα ποσοστά ανάκαμψης.
Στην Ευρώπη αυξάνεται αισθητά κατά τη θερινή περίοδο ταξιδιού.
Αφρική και η Μέση Ανατολή ανακάμπτουν μέτρια, έως ότου η Αφρική βυθίστηκε και πάλι λόγω περιορισμών της Omicron.
Η περιοχή Ασίας-Ειρηνικού ήταν η περιοχή με τις πιο αδύναμες επιδόσεις ως αποτέλεσμα της επιβράδυνσης των εγχώριων και στάσιμων επιπέδων διεθνούς κυκλοφορίας.

Τι δείχνουν τα σενάρια του ICAO για την αεροπορική κίνηση το 2022

Οι προοπτικές εξακολουθούν να είναι αβέβαιες. Ο ICAO προβλέπει επί του παρόντος ότι τα σύνολα επιβατών το 2022 θα είναι 26% έως 31% μικρότερα από τα επίπεδα πριν από την πανδημία. Με τη χωρητικότητα θέσεων μειωμένη κατά 20% έως 23%.

Σε ένα αισιόδοξο σενάριο, η επιβατική κίνηση αναμένεται να ανακάμψει στο 86% των επιπέδων του 2019 έως τον Δεκέμβριο του 2022, με βάση την ανάκαμψη της διεθνούς κίνησης κατά 73% και την εγχώρια κίνηση κατά 95%.

Πιο απαισιόδοξα σενάρια δείχνουν ανάκαμψη 75% με βάση 58% στις διεθνείς πτήσεις και 86% στις εγχώριες.

Αυτή η προβλεπόμενη συνεχιζόμενη μείωση της κίνησης θα μπορούσε να μεταφραστεί σε εκτιμώμενες απώλειες 186–217 δις δολαρίων σε ακαθάριστα έσοδα από επιβάτες αεροπορικών εταιρειών το 2022 σε σύγκριση με το 2019.

Οι μακροπρόθεσμες προβλέψεις του ICAO δείχνουν ότι οι τρέχουσες πτώσεις θα επηρεάσουν επίσης μακροπρόθεσμα τα κυκλοφοριακά πρότυπα.
Ο σύνθετος ετήσιος ρυθμός αύξησης (CAGR) των παγκόσμιων εσόδων επιβατών χιλιομέτρων (RPKs) 2018-2050 προβλέπεται επί του παρόντος σε 3,6%, από 4,2% που ήταν το ποσοστό πρόβλεψης πριν από τον COVID.