Σύνταξη: tourismtoday.gr

Οι μισές πτήσεις στην Ευρώπη αναχώρησαν κανονικά στα τέλη του περασμένου καλοκαιριού και μία στις τρεις καθυστέρησε καθ’ όλη του 2022, σύμφωνα με στοιχεία του Eurocontrol.

  • Το 66% των πτήσεων αναχώρησε τακτικά κατά τη διάρκεια του έτους, σημειώνοντας πτώση επτά ποσοστιαίων μονάδων σε σχέση με το 2019 λόγω «ελλείψεων προσωπικού και χωρητικότητας».
  • Τα ποσοστά αιχμής θερινής ακρίβειας μειώθηκαν κάτω από το 50%.
  • Η ακρίβεια κατά την άφιξη ήταν κοντά στο 72% για το έτος, αντικατοπτρίζοντας τον επιπλέον χρόνο πτήσης που προσθέτουν οι αεροπορικές εταιρείες στα δρομολόγια. Ωστόσο, η μέση καθυστέρηση άφιξης αυξήθηκε κατά ένα τρίτο το 2019.

Η επιδείνωση το καλοκαίρι

Το Eurocontrol σημείωσε ότι «η κατάσταση επιδεινώθηκε σημαντικά το καλοκαίρι, με την ακρίβεια των αναχωρήσεων να πέφτει κάτω από το 50% στις αρχές Ιουλίου και μεταξύ 50%-60% για το μεγαλύτερο μέρος του καλοκαιριού».

Το καλοκαίρι «είδε περίπου το 90% της κίνησης του 2019 αλλά με λιγότερο διαθέσιμο εναέριο χώρο, με αποτέλεσμα υψηλότερες από τις αναμενόμενες καθυστερήσεις διαχείρισης ροής εναέριας κυκλοφορίας», αντανακλώντας την υστέρηση μεταξύ των χρόνων απογείωσης που ζητούν οι αεροπορικές εταιρείες και των κατανεμημένων χρονοθυρίδων απογείωσης.

Το κλείσιμο του ρωσικού εναέριου χώρου

Τα δεδομένα αποκαλύπτουν πώς «το κλείσιμο του ρωσικού εναέριου χώρου σήμαινε σημαντικό αριθμό μακρύτερων αλλαγών δρομολογίων, ενώ η αυξημένη στρατιωτική χρήση του ευρωπαϊκού εναέριου χώρου διέκοψε τις συνήθεις ροές κυκλοφορίας».

Υπολογίζεται ότι 650 πτήσεις την ημέρα αναγκάζονταν να ακολουθούν πιο νότιες διαδρομές λόγω του πολέμου στην Ουκρανία.

Οι λόγοι για τις καθυστερήσεις

Το Eurocontrol πρόσθεσε ότι «σχεδόν οι μισές από τις καθυστερήσεις σε πτήσεις προκλήθηκαν από ελλείψεις προσωπικού και χωρητικότητας σε αεροπορικές εταιρείες, αεροδρόμια, υπηρεσίες εδάφους και μετανάστευση που έφεραν ακυρώσεις, σημαντικές καθυστερήσεις και αβεβαιότητα για τους επιβάτες».

Σχεδόν διπλάσιες πτήσεις (6,9%) ακυρώθηκαν το 2022 σε σχέση με το 2019 (3,5%) παρά το γεγονός ότι είχαν προγραμματιστεί λιγότερες πτήσεις.

  • Η άφιξη αεροσκαφών, πληρώματος, επιβατών και αποσκευών ήταν η κύρια αιτία των καθυστερήσεων, που ευθύνονται σχεδόν για το ήμισυ του συνόλου (46%).
  • Οι καθυστερήσεις αεροπορικών εταιρειών και αεροδρομίων ήταν ο δεύτερος σημαντικός παράγοντας, με 31% του συνόλου και οι καθυστερήσεις εναέριας κυκλοφορίας η τρίτη μεγαλύτερη αιτία με 17%.

Τα πιο πολυσύχναστα κέντρα ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας σε Ευρώπη

Το κέντρο ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας της περιοχής του Λονδίνου στο ήταν το πιο πολυσύχναστο στην Ευρώπη, ακολουθούμενο από την Καρλσρούη (Γερμανία) και το Μάαστριχτ (Ολλανδία).

Ωστόσο, η Καρλσρούη είχε «μακράν τα υψηλότερα επίπεδα καθυστέρησης» λόγω «ανεπαρκούς χωρητικότητας», με καθυστερήσεις αυξημένες κατά 165% το 2019.

Ο Eurocontrol απέδωσε τις μισές (48%) καθυστερήσεις στον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας στη στελέχωση, το 25% σε κακές καιρικές συνθήκες και το 22% σε «εφαρμογές συστημάτων», κυρίως στη Reims (Γαλλία).

Περιοχές και καθυστερήσεις στην Ευρώπη

Η Γερμανία (30%) και η Γαλλία (21%) αντιπροσώπευαν περισσότερες από τις μισές καθυστερήσεις εναέριας κυκλοφορίας σε όλη την Ευρώπη.

Το Ηνωμένο Βασίλειο και η Ισπανία μαζί αντιπροσώπευαν το 12% παρά το γεγονός ότι το Ηνωμένο Βασίλειο έχει τον πιο πολυσύχναστο εναέριο χώρο και η Ισπανία την τρίτη πιο πολυσύχναστη.

Η Λισαβόνα και η Φρανκφούρτη παρουσίασαν τα χαμηλότερα ποσοστά έγκαιρης αναχώρησης μεταξύ των μεγαλύτερων αεροδρομίων της Ευρώπης.
Λίγο περισσότερο από τις μισές (54%) των πτήσεων να αναχωρούν από τη Λισαβόνα εγκαίρως και το 56% στη Φρανκφούρτη. Το Γκάτγουικ κατέγραψε ποσοστό ακρίβειας 57,5% και το Heathrow 61%.

Η Wizz Air και η British Airways ήταν οι λιγότερο ακριβείς από τις 10 κορυφαίες αεροπορικές εταιρείες της Ευρώπης, αλλά η Turkish Airlines ακύρωσε περισσότερες πτήσεις από άλλες κορυφαίες εταιρείες.