Σύνταξη: tourismtoday.gr

Τις τάσεις οικονομικής ανάκαμψης για τα αεροδρόμια, αποκαλύπτουν τα τελευταία δεδομένα από το Διεθνές Συμβούλιο αεροδρομίων (ACI World).
Η έκθεση Οικονομικών Αεροδρομίων και Βασικών Δεικτών Απόδοσης (KPIs), παρουσιάζει μια ολοκληρωμένη εικόνα της οικονομικής απόδοσης του κλάδου για το έτος 2021.

Η ετήσια έκθεση Airport Economics παρουσιάζει μια εις βάθος παγκόσμια ανάλυση των εσόδων της βιομηχανίας αεροδρομίων ανά πηγή, κόστος και σχετικές τάσεις σε όλο τον κόσμο και με την πάροδο του χρόνου.
Τα KPIs παρέχουν πληροφορίες σε τομείς όπως η οικονομική απόδοση, η παραγωγικότητα των παγίων περιουσιακών στοιχείων και το αεροδρόμιο λειτουργίες μέσω λεπτομερών στατιστικών.

Τα στοιχεία αφορούν πάνω από 1.000 αεροδρόμια όλων των μεγεθών και επιχειρηματικών μοντέλων. Αυτά αντιπροσωπεύουν το 82% της παγκόσμιας κίνησης πριν από την πανδημία.

Τι δείχνουν τα τελευταία δεδομένα ACI World για τα αεροδρόμια

  • Το 2021, η βιομηχανία των αεροδρομίων γνώρισε τον συνεχιζόμενο οικονομικό αντίκτυπο από την πανδημία COVID-19.
  • Λόγω της έντασης κεφαλαίου της δραστηριότητας του αεροδρομίου με πολλά πάγια έξοδα, το μέσο κόστος ανά επιβάτη υπερέβη κατά πολύ τα μέσα έσοδα.
  • Αντιμετωπίζοντας σημαντικές οικονομικές πιέσεις και τη συνεχιζόμενη ανάγκη για επενδύσεις υποδομής, τα αεροδρόμια αύξησαν τα επίπεδα του χρέους τους το 2021 για τη χρηματοδότηση λειτουργιών.
  • Το 2021, ο λόγος χρέους προς EBITDA του κλάδου ήταν 13:1. σε αντίθεση με τον μέσο όρο πριν από την πανδημία που ήταν στη σφαίρα του 5:1.
  • Τα αεροπορικά έσοδα ήταν η μεγαλύτερη πηγή εισοδήματος για τα αεροδρόμια, αντιπροσωπεύοντας το 50% του συνόλου.

Πέρα από τα αεροπορικά έσοδα, τα αεροδρόμια διερευνούν νέες πηγές εσόδων από τη μη αεροναυτική πλευρά της επιχείρησης, όπως η ανάπτυξη ακινήτων για να μετριάσουν τον κίνδυνο κυκλοφορίας και να προσαρμοστούν στις μεταβαλλόμενες συνθήκες της αγοράς.

Σύμφωνα με τον Luis Felipe de Oliveira, επικεφαλής του ACI World «η φετινή έκθεση παρουσιάζει μια επισκόπηση των τάσεων οικονομικής ανάκαμψης του κλάδου όπως προέκυψε από την πανδημία.

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι τα αεροδρόμια είναι επιχειρήσεις έντασης υποδομής και η δομή του κόστους χαρακτηρίζεται από εξέχοντα πάγια κόστη».

Όπως είπε χαρακτηριστικά «στο πλαίσιο ενός ρυθμιζόμενου καθεστώτος η φόρμουλα που προστατεύει αεροπορικές εταιρείες σε καλούς καιρούς απαιτεί και την προστασία  αεροδρομίων σε κακές στιγμές.

Πέρα από τον αντίκτυπο της πανδημίας, τα αεροδρόμια χρειάζονται την υποστήριξη των κυβερνήσεων. Χρειάζεται ένα καλύτερο παγκόσμιο πλαίσιο πολιτικής για τα αερολιμενικά τέλη.»

Υπογραμμίζει επίσης πώς «σε ένα αλλαγμένο ανταγωνιστικό τοπίο, τα ελαφρά μοντέλα οικονομικής εποπτείας χρειάζονται μεγαλύτερη προσοχή στα παγκόσμια πλαίσια πολιτικής για τα αερολιμενικά τέλη.
Πρέπει να δοθεί μεγαλύτερη ελευθερία στους αερολιμένες να λειτουργούν ως επιχειρήσεις από μόνα τους.

Οι ρυθμιστικές αρχές και το υπόλοιπο αεροπορικό οικοσύστημα πρέπει να συνεργαστούν. Μόνο έτσι τα αεροδρόμια μπορούν να συνεχίσουν να διαδραματίζουν ζωτικό ρόλο στην παγκόσμια οικονομία, χρησιμεύοντας ως κρίσιμη υποδομή για τη μετακίνηση ανθρώπων και αγαθών».