Σύνταξη: tourismtoday.gr
Αλλαγές στη διαχείριση χωρητικότητας και απόδοσης στους ευρωπαϊκούς αερολιμένες καθώς και επείγουσα αναθεώρηση των κανόνων για τα slots, ζητά το Διεθνές Συμβούλιο Αεροδρομίων Ευρώπης (ACI Europe).
Με το 12% της ζήτησης επιβατών να μην μπορεί να εξυπηρετηθεί από τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια, το ACI Europe υπογράμμισε τον κεντρικό και μοναδικό ρόλο που διαδραματίζουν τοι αερολιμένες στη διαχείριση της χωρητικότητας και των λειτουργιών τους.
Παράλληλα επεσήμανε και την ανάγκη για αυξημένη ευθυγράμμιση και συνεργασία μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων φορέων από τις αεροπορικές εταιρείες, τους παρόχους υπηρεσιών αεροναυτιλίας και τους φορείς επίγειας εξυπηρέτησης έως τις ρυθμιστικές αρχές.
Το 12% της ζήτησης επιβατών δεν θα μπορεί να εξυπηρετηθεί από τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια
Αυτό καθίσταται ακόμη πιο σημαντικό στο πλαίσιο των αυξανόμενων λειτουργικών διαταραχών και των περιορισμών χωρητικότητας που αντιμετωπίζει το οικοσύστημα των αερομεταφορών και της αναμενόμενης αύξησης της ζήτησης της κυκλοφορίας.
Σύμφωνα με το Aviation Outlook 2050 του Eurocontrol, η ζήτηση αεροπορικής κίνησης στην Ευρώπη αναμένεται να αυξηθεί κατά 44% έως το 2050 σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2019.
Ως αποτέλεσμα της κατάχρησης της χωρητικότητας καθώς και της οξείας έλλειψης επενδύσεων, έως και το 12% της ζήτησης επιβατών δεν θα μπορεί να εξυπηρετηθεί από τα αεροδρόμια στην Ευρώπη, λόγω διαφόρων παραγόντων που περιορίζουν τη χωρητικότητα τους.
Ποια μέτρα προτείνει το ACI Europe για slots και χωρητικότητα
Αναγνωρίζοντας ότι οι φυσικοί περιορισμοί δεν πρόκειται να εξαλειφθούν για τα περισσότερα αεροδρόμια της Ευρώπης, σχετικό έγγραφο του ACI Europe για τη χωρητικότητα των αεροδρομίων καθορίζει τον τρόπο με τον οποίο θα διαχειριστούν αυτή την εν εξελίξει κρίση.
Σαφής είναι η εστίαση στη μεγιστοποίηση της χρήσης των υφιστάμενων εγκαταστάσεων και στην απελευθέρωση της λανθάνουσας χωρητικότητας όπου είναι δυνατόν. Τα βασικά μέτρα που περιγράφονται περιλαμβάνουν:
- Βελτιστοποίηση των υφιστάμενων εγκαταστάσεων του αεροδρομίου.
- Ανάπτυξη νέων τεχνολογιών και διαδικασιών.
- Καλύτερη ενοποίηση μεταξύ των επίγειων λειτουργιών και της διαχείρισης εναέριας κυκλοφορίας.
- Ισχυρά προγράμματα σχέσεων με την κοινότητα.
Το Συμβούλιο, υπογραμμίζει επίσης τον επείγοντα χαρακτήρα της αναθεώρησης των ξεπερασμένων κανόνων κατανομής slots αερολιμένων, καθώς και τον σημαντικό ρόλο της διαμόρφωσης των τελών ως κίνητρο για αποδοτικότερη συμπεριφορά των χρηστών.
Το βασικό όραμα είναι αυτό που θέτει τον αερολιμενάρχη στη θέση του κυβερνήτη για να προωθήσει τη βελτίωση της αποδοτικότητας και των επιδόσεων με έμφαση στη βελτίωση της εμπειρίας των επιβατών, τη μεγιστοποίηση της αεροπορικής συνδεσιμότητας και τη βιωσιμότητα.
Αυτό απαιτεί την κατάργηση των απομονωμένων μονάδων, την ανάπτυξη κοινής επίγνωσης της κατάστασης, ολοκληρωμένες λειτουργίες και συνεργατική λήψη αποφάσεων με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς του αεροδρομίου.
Τα αεροδρόμια κύριοι της χωρητικότητας και των επιδόσεων τους
Οπως επισημαίνει ο Olivier Jankovec, Γενικός Διευθυντής του ACI Europe, «η διαχείριση ενός αεροδρομίου μοιάζει πολύ συχνά με τη διαχείριση ενός εργοστασίου στο οποίο έχεις επενδύσει χωρίς να μπορείς να ελέγξεις εκ νέου την απόδοση του. Αυτό πρέπει να αλλάξει.
Οι περιορισμοί που αντιμετωπίζουμε όσον αφορά την ανάπτυξη της φυσικής χωρητικότητας, μαζί με την επιταγή της βιωσιμότητας και τις αυξημένες διαταραχές κυρίως λόγω καιρικών συνθηκών σημαίνουν μόνο ένα πράγμα.
Ότι τα αεροδρόμια πρέπει να αναγνωριστούν και να τους δοθεί η δυνατότητα να γίνουν κύριοι της χωρητικότητας και των επιδόσεών τους.
Αυτό πρέπει να ξεκινήσει με την αναθεώρηση των ευρωπαϊκών κανόνων για τις χρονοθυρίδες των αεροδρομίων, ώστε να διασφαλιστεί μεγαλύτερη διαφάνεια και αποτελεσματικότητα και επίσης να διαφυλαχθεί η ακεραιότητα και η ανταγωνιστικότητα της αγοράς αερομεταφορών μας».
Νέες οδηγίες για τα κέντρα λειτουργίας αεροδρομίων
Σε μια προσπάθεια να υποστηρίξει τους ευρωπαϊκούς αερολιμένες στην αποτελεσματική διαχείριση της χωρητικότητας και των λειτουργιών τους, το Συμβούλιο εξέδωσε ένα νέο έγγραφο καθοδήγησης για τα Κέντρα Λειτουργίας Αεροδρομίων (APOC).
Συγκεντρώνοντας όλους τους επιχειρησιακούς φορείς ενός αεροδρομίου, το APOC λειτουργεί ως το νευρικό κέντρο του οικοσυστήματος και συμβάλλει στη βελτίωση της αποτελεσματικότητας και της ασφάλειας στις λειτουργίες του αεροδρομίου καθώς και στην εμπειρία των επιβατών.
Το APOC είναι σχετικό για όλα τα αεροδρόμια ανεξάρτητα από το μέγεθος τους, καθώς αντιμετωπίζουν παρόμοιες προκλήσεις και αποτελούν πλατφόρμες που χρησιμοποιούνται από πολλούς επιχειρησιακούς ενδιαφερόμενους.
Για την αποτελεσματική διαχείριση της υπάρχουσας χωρητικότητας, καθώς και για τον στόχο της ξεκλειδώματος λανθάνουσας χωρητικότητας, πρέπει να συμμετέχουν όλοι οι ενδιαφερόμενοι που δραστηριοποιούνται σε ένα αεροδρόμιο.