της Εύας Οικονομάκη

Το πλάνο της AEGEAN για τον χειμώνα με στόχο την τόνωση των δύο άκρων της σεζόν ανέπτυξε, μεταξύ άλλων, ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Μιχάλης Κουβελιώτης, στο πλαίσιο της τηλεδιάσκεψης με τους αναλυτές για τα οικονομικά αποτελέσματα του α’ εξαμήνου.

Για το δ’ τρίμηνο του έτους, η εταιρεία προχωρά στην αύξηση της χωρητικότητάς της σε ποσοστό 5% σε σχέση με το 2023 και στην προσθήκη νέων προορισμών.

Στην κατεύθυνση αυτή, από τον Οκτώβριο θα ξεκινήσει τα καινούργια δρομολόγια προς το Άμπου Ντάμπι στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, συμπληρώνοντας τις απευθείας πτήσεις προς Ντουμπάι. Μάλιστα, από τα τέλη Οκτωβρίου προστίθεται και το Άμστερνταμ στο δίκτυο των απευθείας προορισμών από και προς τη Θεσσαλονίκη.

Για το τρέχον τρίμηνο του έτους η εταιρεία προσφέρει τα ίδια περίπου επίπεδα χωρητικότητας σε προσφερόμενες θέσεις σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό τρίμηνο, με τις προγραμματισμένες θέσεις από/προς Αθήνα να παρουσιάζουν αύξηση κατά 6-7%. Συνολικά, ο αριθμός των προσφερόμενων θέσεων της αεροπορικής για όλο το έτος είναι αυξημένος κατά 8%, ποσοστό που φτάνει το 13% στα άκρα της σεζόν και κινείται πέριξ του 4% τους μήνες αιχμής με δεδομένο τον υψηλό ανταγωνισμό.

Οι προκλήσεις

Σε επιχειρησιακό επίπεδο, το α’ εξάμηνο το πτητικό έργο, καθώς επίσης και τα αποτελέσματα της AEGEAN επηρεάστηκαν από την ανάγκη πρόωρων υποχρεωτικών ελέγχων και επισκευών στους κινητήρες GTF των αεροσκαφών της οικογενείας Airbus Α320 neo, οπότε κατά μέσο όρο 8 αεροσκάφη παρέμειναν καθηλωμένα και δεν ήταν διαθέσιμα για πτήσεις.

Προκειμένου να αντιμετωπίσει τις επιπτώσεις από την αναγκαστική μείωση της προσφερόμενης χωρητικότητας, η εταιρεία, πέρα από την προσαρμογή του προγράμματός της, προέβη από πέρυσι σε συμφωνίες επέκτασης συμβάσεων μίσθωσης αεροσκαφών Α320 ceo και στην αναπροσαρμογή του πτητικού έργου, μεταφέροντας χωρητικότητα που εκτελούσε για τρίτους στο εξωτερικό στις κύριες βάσεις στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη.

Μάλιστα, η AEGEAN τον Ιούνιο προχώρησε για πρώτη φορά για τη χρηματοδότηση ενός αεροσκάφους σε συμφωνία λειτουργικής μίσθωσης με δικαίωμα αγοράς (call option) του αεροσκάφους σε ιδιαίτερα ελκυστικούς όρους, ενώ εξετάζει το ενδεχόμενο να προβεί σε παρόμοια μορφή χρηματοδότησης και για μελλοντικές παραδόσεις.

Σημειώνεται ότι η αεροπορική, στην ίδια κατεύθυνση, έχει συνάψει συμφωνία αποζημίωσης με τον κατασκευαστή κινητήρων, την Pratt&Whitney, που καλύπτει σημαντικό μέρος της σχετικής οικονομικής επίπτωσης.

Τα νέα αεροσκάφη

Τους πρώτους έξι μήνες του έτους παρέλαβε 3 νέα αεροσκάφη της οικογένειας Airbus A320 neo, με τα οποία ο συνολικός αριθμός των αεροπλάνων που έχει παραλάβει η εταιρεία από τα τέλη του 2019 να ανέρχεται σε 31.

Βάσει χρονοδιαγράμματος, η αεροπορική αναμένεται να παραλάβει δύο ακόμη αεροσκάφη μέχρι το τέλος του έτους και την προσεχή τριετία από το 2025 μέχρι το 2027 πρόκειται να παραλάβει 15 ακόμη αεροπλάνα, 5 κάθε χρόνο.