Σύνταξη: tourismtoday.gr

Ο αυστηρός βιγκανισμός έχει δει μια μεγάλη πτώση τα τελευταία χρόνια και αυτή η τάση συνεχίζεται καθώς τα vegan εστιατόρια αγωνίζονται να παραμείνουν ανοιχτά.
Σε έναν κλάδο όπου τα περιθώρια είναι ήδη περιορισμένα, οι εγκαταστάσεις με vegan διατροφή αντιμετωπίζουν μοναδικές προκλήσεις.

Ο veganism -ιδιαίτερα στον τομέα των εστιατορίων- έχει χάσει τη δυναμική του, σύμφωνα με το Chef’s Pencil.

Τα εστιατόρια vegan αντιμετωπίζουν προβλήματα

Τα vegan εστιατόρια δεν φαίνεται να τα πηγαίνουν πολύ καλύτερα, με πολλές αναφορές για πιέσεις από τη Βρετανία έως τις ΗΠΑ.
Αρκετά, είτε προσαρμόζουν το μενού τους ώστε να περιλαμβάνουν πιάτα και για vegetarian ή ακόμα και με κρέας (προς απογοήτευση της vegan πελατείας τους), είτε έχουν κλείσει.

Ο κλάδος των εστιατορίων είναι εμφανώς σκληρός και τα κλεισίματα κάθε άλλο παρά ασυνήθιστα. Ωστόσο, τα vegan εστιατόρια φαίνεται να είναι αυτά που έχουν πληγεί περισσότερο.

Σύμφωνα με τον Eric Brent, ιδρυτή του HappyCow πολλά καταστήματα παλεύουν με το υψηλό ενοίκιο, το αυξανόμενο κόστος των τροφίμων και την απότομη μείωση των επισκεπτών.
Οπως υπογραμμίζει «τα vegan εστιατόρια έχουν χαμηλά περιθώρια κέρδους, γενικά, δεν έχουν αλκοόλ και χρειάζονται κάθε πελάτη για να επιβιώσει».

Πού κινείται η δημοτικότητα της vegan διατροφής

Τα πρόσφατα δεδομένα του Google Trends επιβεβαιώνουν μία μετατόπιση, που ξεκίνησε από το 2022.

Η δημοτικότητα του βιγκανισμού -που περιλαμβάνει αναζητήσεις που σχετίζονται με vegan δίαιτες, συνταγές, εστιατόρια και ρούχα- έχει πέσει σε επίπεδα που παρατηρήθηκαν τελευταία φορά το 2015 και το 2016.
Αυτό έρχεται σε έντονη αντίθεση με την κορύφωση του το 2020.

Ορισμένοι υποστηρίζουν ότι η μείωση του όγκου αναζητήσεων στο Google αντανακλά τον βιγκανισμό που γίνεται πιο mainstream, οδηγώντας σε λιγότερες αναζητήσεις για προϊόντα όπως η “vegan σοκολάτα” ή το “vegan cheese” καθώς γίνονται πιο ευρέως διαθέσιμα.
Ωστόσο, αυτή η εξήγηση δεν αρκεί για να αποσαφηνίσει τη συνολική πτώση του ενδιαφέροντος.

Πηγή: Chef’s Pencil

Τα εργαλεία social media δείχνουν μειωμένη δέσμευση για θέματα vegan

Για να αναλύσει περαιτέρω την πτώση η Chef’s Pencil, εξέτασε την αφοσίωση στα social media χρησιμοποιώντας το Social Blade, μια πλατφόρμα που παρακολουθεί την αύξηση των ακολούθων και τις μετρήσεις αφοσίωσης.

Ο λογαριασμός του Veganuary στο Instagram σημείωσε δραματική επιβράδυνση στην ανάπτυξη, από 49.600 νέους ακόλουθους τον Ιανουάριο του 2020 σε 9.300 τον Ιανουάριο του 2024 και μόλις 5.500 τον Ιανουάριο του 2025.

Πηγή: Chef’s Pencil

Ο βιγκανισμός έχει φτάσει στο απόγειο της δημοτικότητας

Παρόλα αυτά, οι αριθμοί της καμπάνιας του Veganuary για το 2025 παρουσίασαν αύξηση των συμμετεχόντων σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος και η κάλυψη από τα μέσα ενημέρωσης αυξήθηκε επίσης σημαντικά.

Ο Toni Vernelli, εκπρόσωπος του Veganuary διευκρίνισε ότι η αύξηση των συμμετεχόντων οφείλεται κυρίως στην επέκταση σε επιπλέον χώρες παρά στον αυξημένο ενθουσιασμό στις υπάρχουσες αγορές.

Επιπλέον, ο απέδωσε τη μείωση των αναζητήσεων στο Google στη μεγαλύτερη εξοικείωση του κοινού με το Veganuary και τον βιγκανισμό, καθώς και στην ευρύτερη διαθεσιμότητα προϊόντων vegan στα καταστήματα, μειώνοντας την ανάγκη για διαδικτυακές αναζητήσεις.

Ωστόσο, αναγνώρισε ότι ο βιγκανισμός έχει φτάσει στο απόγειο της δημοτικότητας και έχει εισέλθει σε μια φάση προσαρμογής, με περισσότερους καταναλωτές να στρέφονται προς τις λιγότερο επεξεργασμένες επιλογές φυτικής προέλευσης.

Οι αλλαγές στην Αναζήτηση Google προκαλούν σύγχυση

Τα τελευταία δύο χρόνια, ορισμένες αναφορές υποδεικνύουν ότι το ενδιαφέρον για vegan φαγητό και vegan εστιατόρια είχε εκτοξευθεί στα ύψη όλων των εποχών, με βάση τα δεδομένα της Google που δείχνουν μια απότομη αύξηση στις αναζητήσεις για “vegan εστιατόρια κοντά μου” ή για “vegan food κοντά μου”.

Ωστόσο, αυτή η άνοδος ήταν πιθανότατα αποτέλεσμα μιας αλλαγής στη μεθοδολογία αναφορών της Google ή μιας αλλαγής στη συμπεριφορά περιήγησης (ή και στα δύο), καθώς παρατηρήθηκαν παρόμοιες αυξήσεις σε όλες τις αναζητήσεις “εστιατόρια κοντά μου”.

Παρά τη φαινομενική αύξηση του ενδιαφέροντος αναζήτησης, δεν υπήρξε αντίστοιχη αύξηση στις πραγματικές πωλήσεις και τα έσοδα από εστιατόρια στις ΗΠΑ σίγουρα δεν διπλασιάστηκαν.