Σύνταξη: tourismtoday.gr

Ο κανόνας slots 80:20 -που ορίζει ότι μια αεροπορική εταιρεία πρέπει να χρησιμοποιεί τουλάχιστον το 80% στο αεροδρόμιο, διαφορετικά θα επιστραφεί από την επόμενη περίοδο προγραμματισμού πτήσεων- ανεστάλη λόγω της πανδημίας.

Έκτοτε, οι αεροπορικές αρχές προσπαθούν να επαναφέρουν τον κανόνα, αλλά οι αεροπορικές εταιρείες και πάνω απ’ όλα η ομπρέλα τους η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (IATA), παλεύουν με νύχια και με δόντια εναντίον του.

Το επιχείρημα τους μέχρι στιγμής ήταν ότι απέχουν ακόμη πολύ από την επιστροφή στα προ πανδημίας επίπεδα.
Αυτό ίσχυε μέχρι αυτό το καλοκαίρι. Αλλά η τεράστια ζήτηση αυτό το καλοκαίρι και η εξαιρετική απόδοση στις αεροπορικές εταιρείες λόγω αυτής της ζήτησης οδήγησαν την ΕΕ να επιβεβαιώσει εκ νέου τον ισχυρισμό της.

Οι Βρυξέλλες αύξησαν ήδη το ποσοστό χρήσης slots στο 50% για τις χειμερινές περιόδους προγραμματισμού 2021/22 και στο 64% για το φετινό καλοκαίρι.

Ωστόσο, ο Filip Cornelis, διευθυντής αεροπορίας στη Γενική Διεύθυνση Κινητικότητας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και Μεταφορών, δήλωσε πρόσφατα ότι η «καλή ανάκαμψη της εναέριας κυκλοφορίας» και οι θετικές προοπτικές θα δικαιολογούσαν τον τερματισμό της προσωρινής εξαίρεσης των συμβατικών κανόνων χρονοθυρίδων από τη χειμερινή περίοδο προγραμματισμού 2022/2023.

Σύμφωνα με τον Eurocontrol, η εναέρια κυκλοφορία έχει επανέλθει σταθερά πάνω από το 80% των επιπέδων του 2019 από τον Απρίλιο του 2022 και ακόμη και το 88% τον Αύγουστο.
Το Eurocontrol αναμένει ότι η κίνηση θα είναι στο 90% (σε σύγκριση με το 2019) στην αρχή της χειμερινής περιόδου προγραμματισμού 2022/2023.

Ωστόσο, λαμβάνονται υπόψη και οι ανησυχίες των αεροπορικών εταιρειών. Η Επιτροπή της ΕΕ αναγνωρίζει ότι παραμένει υψηλός βαθμός αβεβαιότητας για τον χειμώνα 2022/23, δεδομένου του πληθωρισμού, της πιθανής επιστροφής των κυμάτων Covid και των σχετικών μέτρων ή μιας πιθανής επέκτασης του πολέμου στην Ουκρανία.

Για το λόγο αυτό, η Επιτροπή της ΕΕ προτείνει οι αεροπορικές εταιρείες να μπορούν να συνεχίσουν να κάνουν χρήση της «εξαίρεσης για δικαιολογημένη μη χρήση slots».

Ωστόσο, αυτό θα συμβεί μόνο εάν οι αρχές διατάξουν υγειονομικά μέτρα που περιορίζουν την εναέρια κυκλοφορία ή/και επηρεάζουν σημαντικά την ικανότητα των επιβατών να ταξιδεύουν.

Επιπλέον, αυτή η εξαίρεση πρόκειται να επεκταθεί σε μέτρα που σχετίζονται όχι μόνο με τον Covid-19, αλλά και σε άλλες σημαντικές καταστάσεις έκτακτης ανάγκης για την υγεία, φυσικές καταστροφές ή πολιτικές αναταραχές.

Πρόσθεσε ότι η ΕΕ θα είναι σε εγρήγορση για να διασφαλίσει ότι δεν θα υπάρξει αυθαίρετη ερμηνεία από τους εθνικούς συντονιστές slot.

«Ο κανόνας slots πρέπει να παρέχει δίκαιες ευκαιρίες σε όλες τις αεροπορικές εταιρείες να έχουν πρόσβαση σε περιορισμένη χωρητικότητα αεροδρομίου και θα πρέπει να επιβραβεύει αυτές που χρησιμοποιούν αποτελεσματικά τη χωρητικότητα του αεροδρομίου», δήλωσε ο Filip Cornelis.

Τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια υποστηρίζουν την επιστροφή στον κανόνα slots 80:20

«Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οι εξαιρέσεις σημαίνουν απώλεια συνδεσιμότητας και εσόδων για τα αεροδρόμια», τονίζει από την πλευρά του ο Olivier Jankovec, γενικός διευθυντής του Διεθνούς Συμβουλίου Αεροδρομίων Ευρώπης (ACI Europe). 

Όπως ήταν αναμενόμενο, η IATA εξέφρασε την αντίθεση της στην επανεισαγωγή του κανόνα 80:20.
Όπως υπογραμμίζει «η πρόταση είναι αντίθετη με τους περιβαλλοντικούς στόχους της βιομηχανίας και τις απαιτήσεις της ΕΕ, καθώς αυξάνει την παραγωγικότητα σε κανονικά επίπεδα πριν ο τομέας και η ζήτηση είναι έτοιμοι».

Έτσι, το τρέχον ποσοστό χρήσης 64% σε slots θα πρέπει να διατηρηθεί τον ερχόμενο χειμώνα, σύμφωνα με την IATA.
Επιπλέον, ενισχύονται οι φόβοι ότι οι αλλαγές που προτείνει η ΕΕ στο σύστημα «δικαίωμα υποβολής αιτήματος μη χρήσης» θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε χάος και γραφειοκρατία.

Η πρόταση είναι μια μεταβατική ρύθμιση που θα ισχύει για τις ακόλουθες τρεις περιόδους προγραμματισμού, ενώ ο γενικός κανονισμός των slots αναθεωρείται παράλληλα.

Και η προσωρινή εξαίρεση από τους ενδοευρωπαϊκούς κανόνες slots απαιτεί την έγκριση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου.
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αναμένεται να το ψηφίσει τον Οκτώβριο, λίγο πριν την έναρξη της χειμερινής πτητικής περιόδου στις 30 Οκτωβρίου.