Στο Συνέδριο για τα «50 χρόνια Δημοκρατίας και τις Ένοπλες Δυνάμεις: Τι μέλλει γενέσθαι;», ο Πάνος Ξενοκώστας, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ONEX Shipyards & Technologies και Πρόεδρος του Δ.Σ. της Ένωσης Ελληνικών Ναυπηγείων, τοποθετήθηκε σχετικά με την αναδιάρθρωση της ναυπηγικής βιομηχανίας και την εθνική άμυνα.

Το παράδοξο των Ελληνικών Ναυπηγείων και η στάση του Πολεμικού Ναυτικού

Η εγχώρια ναυπηγική βιομηχανία ενώ αναγεννήθηκε από τις στάχτες της μετά από δεκαετίες εγκατάλειψης.

Η ONEX έχει επενδύσει εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ για την ανασυγκρότηση των Ναυπηγείων Σύρου και Ελευσίνας, διασφαλίζοντας θέσεις εργασίας και αναζωογονώντας τις τοπικές οικονομίες.

Παρά την κρατική και διεθνή υποστήριξη, το Πολεμικό Ναυτικό δείχνει προτίμηση σε ναυπηγεία του εξωτερικού, αγνοώντας τις δυνατότητες των ελληνικών υποδομών, αγνοώντας ότι τα ελληνικά ναυπηγεία είναι σε θέση να κατασκευάσουν οποιοδήποτε πλοίο χρειάζεται το Πολεμικό Ναυτικό.

Τα δεδομένα μιλούν από μόνα τους

Το Ναυπηγείο της Σύρου εξυπηρετεί 80-120 πλοία ετησίως, αυξάνοντας τις θέσεις εργασίας από 180 σε 550. Εξοφλήθηκαν οι μισθοί 5 ετών στους εργαζομένους και καλύφθηκαν με ιδιωτικά κεφάλαια 53 από τα 78 εκ. ευρώ χρέη.

Στην Ελευσίνα, η ONEX επανάφερε σε λειτουργία ένα ναυπηγείο με χρέη μισού δισ. ευρώ, εξασφαλίζοντας πάνω από 1.500 θέσεις εργασίας. Ανέλαβε την αναδιάρθρωση των χρεών με τη συνδρομή της Αμερικανικής κυβέρνησης η οποία αλλάζοντας το νομικό της πλαίσιο, επένδυσε μέσω κρατικής τράπεζας, 125 εκατ. ευρώ στη βιωσιμότητα της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας.

Ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης και η κυβέρνησή του πίστεψαν στο όραμα του Πάνου Ξενοκώστα και αγκάλιασαν το εγχείρημα, καταθέτοντας το σχετικό νομοσχέδιο για την ανασυγκρότηση των ναυπηγείων, το οποίο υπερψηφίστηκε στο κοινοβούλιο.

Τα ελληνικά ναυπηγεία μπορούν να κατασκευάσουν πλοία για το Πολεμικό Ναυτικό με 15% μικρότερο κόστος από τις ξένες εταιρείες παρόλα αυτά, ο Αρχηγός του ΓΕΝ ανακοίνωσε ότι η στρατηγική του Πολεμικού Ναυτικού βασίζεται στη συνεργασία με ξένα ναυπηγεία, αναθέτοντας σε αυτά την επιλογή πιθανής συνεργασίας με ελληνικά ναυπηγεία.

Παρά την πολιτική βούληση της ελληνικής κυβέρνησης, η ONEX δεν έχει λάβει καν πρόσκληση για υποβολή προτάσεων από το Πολεμικό Ναυτικό. Δεν έχει πραγματοποιηθεί ούτε μια επίσκεψη/ περιήγηση στους χώρους των ναυπηγείων ούτε καν στα εγκαίνια της Δεξαμενής «Ανδρεάδης» στην Ελευσίνα, πριν από 1,5 χρόνο, όπου παρευρέθηκε όλος ο πολιτικός κόσμος, υπουργοί και εκπρόσωποι της κυβέρνησης, πρέσβεις, η DFC και διεθνείς εταίροι, αλλά από το Πολεμικό Ναυτικό δεν παρέστη δυστυχώς ούτε ένας αξιωματούχος, παρά την επίσημη πρόσκληση.

Η ONEX δεν έχει λάβει μέχρι τώρα απάντηση στις επίσημες επιστολές που έχει απευθύνει στην ηγεσία του Π.Ν. όπως, η πρόταση για την κατασκευή της τέταρτης φρεγάτας FDI Belharra με 15% χαμηλότερο κόστος, Επιπλέον, και η πρόσφατη προσφορά, δωρεάς 100.000 ευρώ, για επισκευές από την ONEX απορρίφθηκε από το Πολεμικό Ναυτικό.

Παρά την απουσία της ουσιαστικής στήριξης του Πολεμικού Ναυτικού, η ONEX συνεχίζει να αποδεικνύει ότι τα Ελληνικά Ναυπηγεία είναι βιώσιμα και ανταγωνιστικά. «Αν είχαμε στηριχτεί στην αμυντική βιομηχανία, θα είχαμε πτωχεύσει», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Πάνος Ξενοκώστας, υπογραμμίζοντας ότι η επιτυχία της εταιρείας δεν οφείλεται μόνο στην αμυντική βιομηχανία. Η ONEX είναι έτοιμη να επισκευάσει οποιοδήποτε πλοίο, αρκεί να της δοθεί η ευκαιρία να ανταγωνιστεί επί ίσοις όροις με τα υπόλοιπα Ευρωπαϊκά Ναυπηγεία.

Το ερώτημα που παραμένει

Η ελληνική και αμερικανική κυβέρνηση, το κοινοβούλιο, η εφοπλιστική κοινότητα και οι διεθνείς εταίροι στηρίζουν το εγχείρημα του Πάνου Ξενοκώστα στην εγχώρια ναυπηγική βιομηχανία και συμμερίζονται το όραμά του τα ναυπηγεία να είναι προέκταση της ναυτιλίας και όχι μόνο της ναυτιλιακής βιομηχανίας. Το Πολεμικό Ναυτικό γιατί όχι; Θα επιμείνει να αγνοεί τις δυνατότητες της χώρας ή θα δώσει την ευκαιρία στον ελληνικό ναυπηγικό τομέα να αποδείξει την αξία του για την εθνική άμυνα;