Στις αεροπορικές μεταφορές και στην αύξηση για ταξίδια “χρεώνεται” το 8% των παγκόσμιων εκπομπών αερίων θερμοκηπίου, σύμφωνα με νέα μελέτη που σηματοδοτεί την πρώτη προσπάθεια ποσοτικοποίησης του συνολικού αποτυπώματος άνθρακα της βιομηχανίας.
“Δράστες”, χώρες μεταξύ των μεγαλύτερων σε πλούτο και μέγεθος με τις ΗΠΑ, την Κίνα και τη Γερμανία να προκαλούν την μεγαλύτερη ζημιά, σύμφωνα με την έκθεση διεθνούς ομάδας επιστημόνων (δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Nature Climate) που ποσοτικοποίησε τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις του τομέα από τις υπερατλαντικές πτήσεις μέχρι τα φτηνά αναμνηστικά.
Συγκεκριμένα ποσοτικοποίησε τα αποτυπώματα άνθρακα των τουριστικών επιχειρήσεων συμπεριλαμβανομένων των μεταφορών, των εκδηλώσεων, των ξενοδοχείων, των τροφίμων και των αγορών σε 189 χώρες, καθώς και στις αντίστοιχες αλυσίδες εφοδιασμού.
Τα αεροπορικά ταξίδια είναι ο κύριος ένοχος, ενώ γενικότερα οι μεταφορές, τα ψώνια και τα τρόφιμα είναι σημαντικοί συντελεστές ρύπανσης.
Οι ερευνητές εκτιμούν ότι ο τουρισμός θα συνεχίσει να ρυπαίνει καθώς ο κόσμος γίνεται πλουσιότερος και υπάρχει περισσότερη ζήτηση για ταξίδια πολυτελείας. Η παγκόσμια τουριστική βιομηχανία στο σύνολό της αυξάνεται με ετήσιο ρυθμό περίπου 5%, ξεπερνώντας την ανάπτυξη του διεθνούς εμπορίου.
“Η ανάλυσή μας είναι μια παγκόσμια πρώτη ματιά στο πραγματικό κόστος του τουρισμού – συμπεριλαμβανομένων των αναλώσιμων όπως τα τρόφιμα από το φαγητό και τα αναμνηστικά – είναι μια ολοκληρωμένη αξιολόγηση του κύκλου ζωής του παγκόσμιου τουρισμού, διασφαλίζοντας ότι δεν θα χάσουμε κανένα αντίκτυπο”, δήλωσε ο Dr Arunima Malik, εμπειρογνώμονας αειφορίας στο Πανεπιστήμιο του Σίδνεϊ.
Η έρευνα αυτή συμπληρώνει ένα κρίσιμο κενό που έχει εντοπίσει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού και ο Παγκόσμιος Οργανισμός Μετεωρολογίας για να ποσοτικοποιήσει, με ολοκληρωμένο τρόπο, το παγκόσμιο αποτύπωμα του τουρισμού”.
Σύμφωνα με τον Δρ Malik, οι εργασίες χρειάστηκαν 1,5 χρόνο για να ολοκληρωθούν και αφορούσαν την εκτίμηση των κλιματικών επιπτώσεων ενός δισεκατομμυρίου αλυσίδων εφοδιασμού.
Προηγούμενη έρευνα έχει εξετάσει μόνο συγκεκριμένες περιοχές ή μια πιο περιορισμένη επιλογή τουριστικών δραστηριοτήτων – με αποτέλεσμα εκτιμήσεις εκπομπών που αντιστοιχούσαν περίπου στο ένα τέταρτο του νέου αριθμού που παρήγαγε ο Δρ Malik και οι συνεργάτες της.
Σήμερα, τουλάχιστον το 15% των εκπομπών που σχετίζονται με τον τουρισμό δεν αντιμετωπίζουν δεσμευτικούς στόχους και τόσο αυτές από τις διεθνείς αερομεταφορές όσο και από την ναυτιλία και τα κρουαζιερόπλοια αποκλείονται από τη συμφωνία του Παρισιού για το κλίμα.
Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Donald Trump – ηγέτης της μεγαλύτερης πηγής τουριστικών εκπομπών στον κόσμο – δεν υποστηρίζει τη συμφωνία του Παρισιού και έχει εκφράσει αμφιβολίες για την ίδια την ύπαρξη της κλιματικής αλλαγής.
Ο συνάδελφος Dr Ya-Yen Sun, από το Πανεπιστήμιο του Queensland, δήλωσε ότι η κίνηση προς τον τουρισμό με “χαμηλό αντίκτυπο” θα είναι καθοριστικής σημασίας καθώς η βιομηχανία αναμένεται να ξεπεράσει τις δυνάμεις της τα επόμενα χρόνια
“Δεδομένου ότι ο τουρισμός πρόκειται να αναπτυχθεί γρηγορότερα από πολλούς άλλους οικονομικούς τομείς, η διεθνής κοινότητα μπορεί να εξετάσει το ενδεχόμενο ένταξής της στο μέλλον σε δεσμεύσεις για το κλίμα, όπως το Παρίσι, συνδέοντας με διεθνείς πτήσεις με συγκεκριμένα έθνη, τονίζει ο Dr Ya-Yen Sun, από το Πανεπιστήμιο του Queensland.
Οι φόροι σε άνθρακα ή τα συστήματα εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα – ιδίως για την αεροπορία – μπορεί να απαιτηθούν για να περιορίσουν την ανεξέλεγκτη μελλοντική αύξηση των εκπομπών που σχετίζονται με τον τουρισμό”.