Διαφορετικές ταχύτητες και όγκο εργασιών ανά γεωγραφική περιοχή και χώρα προέλευσης φέρνει το 2022 για τον πολύπαθο κλάδο των τουριστικών γραφείων και λεωφορείων και γενικότερα του περιηγητικού τουρισμού.

Σε αυτό συνηγορούν τα μηνύματα των κατά τόπους ενώσεων τουριστικών γραφείων- μελών της Γενικής Πανελλαδικής Ομοσπονδίας Επιχειρήσεων Τουρισμού- ΓΕΠΟΕΤ σε όλους τους κύριους τουριστικούς προορισμούς της χώρας τόσο στα νησιά όσο και στην ηπειρωτική Ελλάδα, όπως τονίζει ο Πρόεδρος της Ομοσπονδίας κύριος Άρης Μαρίνης.

Αν και η τουριστική περίοδος ξεκίνησε πιο νωρίς από ποτέ σε Δωδεκάνησα και Κρήτη οι αφίξεις ξένων επισκεπτών λόγω του Πάσχα των καθολικών αποδείχθηκαν κατώτερες των προσδοκιών.

Ακόμα και έτσι όμως το πρώτο, σταθερό βήμα για την χρονική επέκταση της τουριστικής περιόδου σε ορίζοντα δεκαμήνου ή δωδεκαμήνου έγινε και οι τουριστικοί επαγγελματίες της χώρας εύχονται η προσπάθεια αυτή να παγιωθεί και να αποτελέσει πλέον τον κανόνα για την χώρα μας.

Τα μηνύματα που λαμβάνουν τα τουριστικά γραφεία από τους ξένους συνεργάτες τους και μεγάλους touroperatorτου εξωτερικού είναι ιδιαίτερα ισχυρά για την χώρα μας, η οποία εμφανίζει σημαντική δυναμική σε όλες τις βασικές αγορές ξένων τουριστών –κυρίως ευρωπαϊκές- αλλά και στην Αμερική.

Ωστόσο η ζήτηση αυτή, πέραν της διαμονής, δεν γνωρίζουμε πως θα εξελιχθεί σε όρους τουριστικών δαπανών και κατανάλωσης και ιδιαίτερα ως προς την περιήγηση των επισκεπτών σε αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία και στην απορρόφηση οργανωμένων εκδρομών σε όλη την χώρα, που είναι και το ζητούμενο για τα τουριστικά γραφεία της χώρας.

Εδώ θετικό ρόλο αναμένεται να διαδραματίσει η κρουαζιέρα η οποία φέτος ενεργοποιεί αριθμό ρεκόρ κρουαζιερόπλοιων με αφετηρία και τερματισμό στη χώρα μας –homepοrting- τονώνοντας το ηθικό των επιχειρηματιών τουριστικών λεωφορείων.

Αυτοί όμως που θα λάμψουν δια της απουσίας τους πέραν των Ρώσων και Ουκρανών –οι οποίοι αποτελούσαν σημαντικό μοχλό κερδοφορίας για τις τουριστικές επιχειρήσεις πολυτελείας σε διάφορες περιοχές της χώρας- είναι οι Κινέζοι και οι Ιάπωνες, οι οποίοι είναι κατ’ εξοχήν τουρίστες- περιηγητές με σημαντική αγοραστική δύναμη.

Ως εκ τούτου τα τουριστικά έσοδα της φετινής τουριστικής περιόδου προφανώς και δεν αναμένονται ομοιογενή για όλες τις περιοχές της χώρας, όπως άλλωστε είναι και ο κανόνας, καθώς η ηπειρωτική Ελλάδα συστηματικά υστερεί έναντι των νησιών παρά τον πλούτο εμπειριών και μοναδικών προορισμών που διαθέτει.

Αντίστοιχα ανομοιογενής είναι και η ανάγκη στήριξης και παροχής ρευστότητας στα τουριστικά γραφεία και τις επιχειρήσεις τουριστικών λεωφορείων της χώρας οι οποίες εξέρχονται από ένα διετή κυκεώνα, με κατάρρευση του κύκλου εργασιών τους και με συσσώρευση ασφαλιστικών και φορολογικών υποχρεώσεων τις οποίες καλούνται να εξοφλήσουν όλες μαζί, χωρίς να έχουν αυτή την δυνατότητα.

Και βεβαίως η κρίση εκτός από την θέση εκτός αγοράς αρκετών τουριστικών επιχειρήσεων έχει οδηγήσει σε πλήρη παύση επενδύσεων στον κλάδο, μετατρέπονταν τον στόλο των τουριστικών λεωφορείων της χώρας για τον οποίο κάποτε είμαστε περήφανοι σε παρία της Ευρώπης.

Αυτή είναι η στιγμή για την πολιτεία να στηρίξει όσο ποτέ τον κλάδο, εντάσσοντάς τον σε προγράμματα επιδότησης επενδύσεων που θα συμβάλλουν στη επιδιωκόμενη βιωσιμότητα του ελληνικού τουρισμού και στην ποιοτική αναβάθμισή του.

Παράλληλα θα απαιτηθούν προγράμματα παροχής ρευστότητας για όλη την τρέχουσα τουριστική περίοδο και έως ότου αυτή ολοκληρωθεί,πάνταυπό κανονικές συνθήκες, προκειμένου τα τουριστικά γραφεία να είναι σε θέση να «κάνουν ταμείο» και να θέσουν τις υποχρεώσεις τους σε κάποια τάξη, προχωρώντας σε εκτεταμένες ρυθμίσεις οφειλών. Οποιαδήποτε άλλη αντιμετώπιση μόνο τα αντίθετα από τα επιδιωκόμενα αποτελέσματα αναμένεται να φέρει.