Το flygskam -που στα Σουηδικά σημαίνει “πτήσης ντροπής”- είναι ένα κίνημα οικολόγων που ξεκίνησε πριν από δύο χρόνια στην Σουηδία και ενθαρρύνει τους ανθρώπους να σταματήσουν τα αεροπορικά ταξίδια για χαμηλότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.

Το φαινόμενο flygskam ήταν ένα σημαντικό θέμα στην τριήμερη σύνοδο κορυφής στη Σεούλ, της Διεθνούς Ένωσης Αεροπορικών Μεταφορών (IATA), που επικεντρώθηκε σε μεγάλο βαθμό στον τρόπο αντιμετώπισης του.

“Ανεξέλεγκτα, αυτό το συναίσθημα θα αναπτυχθεί και θα εξαπλωθεί”, δήλωσε ο Alexandre de Juniac, επικεφαλής της ΙΑΤΑ σε περίπου 150 διευθύνοντες συμβούλους της αεροπορικής βιομηχανίας.

Ταξίδια με τρένο, αντί για αεροπλάνο

Οι οπαδοί του flygskam -που έχει εξαπλωθεί στην Ευρώπη- θεωρούν το αεροπλάνο καταστροφικό για το περιβάλλον και για το κλίμα και παροτρύνουν τα ταξίδια με τρένο ή αλλιώς tagskryt.
Με το tagskryt που έχει δυναμική παρουσία στα social media οι άνθρωποι ενθαρρύνουν ο ένας τον άλλον να ταξιδεύουν με τρένο αντί για αεροπλάνο, τοποθετώντας φωτογραφίες από τις σιδηροδρομικές μετακινήσεις τους στο διαδίκτυο, χρησιμοποιώντας το hashtag #tagskryt.

Στη Σουηδία, φαίνεται να υπάρχει ανταπόκριση τα τελευταία δύο χρόνια.
Αυτή αποτυπώνεται σε αύξηση στο σιδηροδρομικό ταξίδι και πτώση 2%, πέρυσι στα αεροπορικά ταξίδια στο εσωτερικό σύμφωνα με στοιχεία της Swedavia που εκμεταλλεύεται τα μεγαλύτερα αεροδρόμια της Σουηδίας και της IATA.
Φέτος από τον Ιανουάριο έως τον Απρίλιο τα αεροπορικά ταξίδια μειώθηκαν 5%.

Σε πολλά μέρη του πλανήτη, η πτήση είναι μονόδρομος

Στη Σουηδία υπάρχει έντονη περιβαλλοντική ευαισθησία αλλά και εναλλακτικές διαδρομές.
Αλλά υπάρχουν πολλά μέρη του κόσμου που δεν έχουν καλά ανεπτυγμένες σιδηροδρομικές και νησιωτικές χώρες όπου η πτήση είναι η μόνη επιλογή.

Οι εμπορικές πτήσεις αποτελούν επί του παρόντος περίπου το 2,5% των παγκόσμιων εκπομπών άνθρακα, αριθμός που πρόκειται να αυξηθεί καθώς ο όγκος των πτήσεων συνεχίζει να επεκτείνεται.
Η βιομηχανία λέει ότι συρρικνώνει το αποτύπωμα άνθρακα και το σχέδιο βιωσιμότητάς της είναι μεταξύ των πιο φιλόδοξων και παγκόσμιας εμβέλειας κάθε βιομηχανίας.

“Ελάτε να σταματήσουμε να λένε ότι ρυπαίνουμε”, δήλωσε χαρακτηριστικά ο επικεφαλής της ΙΑΤΑ.

Tα ελαφρύτερα αεροσκάφη μειώνουν ήδη το 1-2% των εκπομπών ετησίως, σύμφωνα με την IATA και o κλάδος έχει φιλόδοξα σχέδια για την επίτευξη ουδέτερης αύξησης του άνθρακα μέχρι το 2020 και να μειώσει κατά το ήμισυ τις καθαρές εκπομπές από τα επίπεδα του 2005, έως το 2050.
Ωστόσο, ορισμένοι οικολόγοι πιστεύουν ότι αυτή η αλλαγή είναι πολύ αργή.