Οι διακοπές με κρουαζιέρα στο Μεξικό θα γίνουν πιο ακριβές καθώς ένα από τα πιο πολυσύχναστα λιμάνια του κόσμου σχεδιάζει να επιβάλει φόρο επιβατών.

Κάθε επιβάτης που εισέρχεται στο Μεξικό με κρουαζιερόπλοιο ενδέχεται σύντομα να χρεωθεί με φόρο 42 δολ (39,90 ευρώ) – είτε αποβιβαστεί είτε όχι.

Ο νόμος είναι η τελευταία προσπάθεια για τον περιορισμό του υπερτουρισμού στη χώρα. Ιστορικά, οι τουριστικοί φόροι του Μεξικού έχουν στοχεύσει τους επισκέπτες των ξενοδοχείων, ενώ οι ταξιδιώτες κρουαζιερόπλοιων που θεωρούνται «σε διέλευση» απαλλάσσονται.

Τα δύο τρίτα του προτεινόμενου φόρου επιβατών κρουαζιέρας του Μεξικού θα χρησιμοποιηθούν για τη χρηματοδότηση του μεξικανικού στρατού.

Ο νόμος, ο οποίος θα ισχύει από το 2026, πρέπει ακόμη να εγκριθεί από την Άνω Βουλή. Ωστόσο, ο φόρος, ο οποίος αποκαλείται «πληρωμή εγγράφων μετανάστευσης για ξένους επιβάτες», αναμένεται να συμβάλει στην κάλυψη του τεράστιου δημοσιονομικού ελλείμματος της χώρας.

Ποιους θα επηρεάσει ο νέος φόρος

Τα μεξικανικά λιμάνια Κοζουμέλ, Κόστα Μάγια και Κάμπο Σαν Λούκας είναι δημοφιλείς στάσεις για κρουαζιέρες στην Καραϊβική, ιδιαίτερα για πλοία που αναχωρούν από τη Φλόριντα, το Τέξας και το Λος Άντζελες.

Το τέλος είναι πιθανό να προστεθεί στο συνολικό κόστος των εισιτηρίων κρουαζιέρας των επιβατών αντί να απορροφηθεί από τις εταιρείες κρουαζιέρας.

Πάνω από 10 εκατομμύρια επιβάτες επισκέπτονται το Μεξικό με κρουαζιερόπλοιο κάθε χρόνο, με 3.300 αφίξεις να προβλέπονται για το 2025, σύμφωνα με την Ένωση Κρουαζιέρων Φλόριντα και Καραϊβικής (FCCA).

Το Κοζουμέλ είναι το πιο πολυσύχναστο λιμάνι του κόσμου

Το λιμάνι του Κοζουμέλ δέχεται περισσότερους από τους μισούς επιβάτες του Μεξικού και αποκαλείται «πρωτεύουσα της κρουαζιέρας του κόσμου»: Υποδέχεται περίπου τέσσερα εκατομμύρια επιβάτες κρουαζιέρας ετησίως, καθιστώντας το ένα από τα πιο πολυσύχναστα λιμάνια του κόσμου.

Ορισμένες πολιτείες του Μεξικού, όπως τα λιμάνια Γκουιντάνα Ρου, θα αρχίσουν ήδη να χρεώνουν στους επιβάτες κρουαζιέρας φόρο 5 δολ (4,75 ευρώ) από την 1η Ιανουαρίου 2025 για τη χρηματοδότηση ενός Εθνικού Ταμείου Πρόληψης Καταστροφών. Επομένως, βάσει του νέου νόμου, οι επιβάτες κρουαζιέρας σε αυτήν την περιοχή θα πρέπει να πληρώσουν συνολικό φόρο 47 δολ (44,69 ευρώ).

Ενώ οι περισσότεροι ταξιδιωτικοί φόροι επιβατών πηγαίνουν απευθείας στη βελτίωση των υποδομών, όπως οι λιμενικές εγκαταστάσεις ή η εφαρμογή πιο βιώσιμων στόλων, δεν είναι σαφές γιατί ο νέος φόρος του Μεξικού προορίζεται για το υπουργείο Άμυνας της χώρας – ωστόσο, ο μεξικανικός στρατός είχε προηγουμένως κατασκευάσει σιδηροδρόμους εντός της χώρας.

Πολλοί από τους σημαντικότερους παράγοντες του κλάδου προειδοποιούν ότι αυτές οι νέες χρεώσεις θα αποτρέψουν τα πλοία από τον ελλιμενισμό στο Μεξικό και αντ’ αυτού θα επιλέξουν φθηνότερους προορισμούς στην Καραϊβική.

Η Τζαμάικα είναι μια πιθανή εναλλακτική λύση, η οποία παρόλο που έχει ήδη χρεώσει φόρο 20 δολ (19,01 ευρώ) ανά επιβάτη, εξακολουθεί να έχει ανταγωνιστική τιμή.

Ο Σύνδεσμος Κρουαζιέρας Φλόριντα-Καραϊβικής (FCCA) δήλωσε ότι ο φόρος τους κάνει να εξετάσουν ενεργά το ενδεχόμενο «σημαντικής τροποποίησης των δρομολογίων».

Δεν πρόκειται για αδρανή απειλή – σχεδόν πριν από δύο δεκαετίες, η βιομηχανία κρουαζιέρας επανατοποθέτησε τα πλοία και άλλαξε τα δρομολόγια για να αποφύγει έναν βαρύ «φόρο κεφαλής» που επιβλήθηκε στα λιμάνια της Αλάσκας.

Ο φόρος «θα μπορούσε επίσης να θέσει σε κίνδυνο τις επενδύσεις της βιομηχανίας κρουαζιέρας στη χώρα, συμπεριλαμβανομένων δισεκατομμυρίων σε προγραμματισμένες εξελίξεις και άλλα έργα», προειδοποιεί η FCCA.

Η εταιρεία κρουαζιέρας Royal Caribbean International, για παράδειγμα, σχεδιάζει να ανοίξει ένα ιδιωτικό beach club στο Κοζουμέλ το 2026, ακολουθούμενο από ένα αξιοθέατο υδάτινου πάρκου που ονομάζεται Perfect Day Mexico το 2027 κοντά στο λιμάνι Κόστα Μάγια.

Το Μεξικό είναι μία από τις πολλές χώρες που εισάγουν πρωτοβουλίες κρουαζιέρας εν μέσω ανησυχιών για υπερτουρισμό

Ο αριθμός των παγκόσμιων επιβατών κρουαζιέρας αυξάνεται. Η Καραϊβική, οι Μπαχάμες και οι Βερμούδες είναι οι πιο δημοφιλείς προορισμοί.

Το 2023, υπήρχαν 31,8 εκατομμύρια επιβάτες παγκοσμίως – αλλά ο αριθμός αυτός εκτιμάται ότι θα φτάσει τα 39,4 εκατομμύρια μέχρι το 2027, σύμφωνα με το Statista.

Αρκετοί δημοφιλείς προορισμοί κρουαζιέρας στην Ευρώπη έχουν θεσπίσει χρεώσεις για την αντιμετώπιση του υπερτουρισμού.