Της Εύας Οικονομάκη

Τους κανόνες ασφαλείας με βάση τους οποίους θα επαναλειτουργήσουν τα καταλύματα, αλλά και τα μέτρα που πρέπει να εφαρμοστούν στην ακτοπλοΐα και στα τουριστικά λεωφορεία επεξεργάζονται αυτές τις ημέρες ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων και το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος.

Σύμφωνα με πληροφορίες του Tourism Today, οι δύο φορείς καταρτίζουν ένα αρχικό σχέδιο, το οποίο θα επιτρέψει στις επιχειρήσεις που συνδέονται άμεσα με τον τουρισμό να επανέλθουν στην κανονικότητα, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα την υγεία των ταξιδιωτών. Το πρωτόλειο αυτό πλάνο θα κατατεθεί μέσα στο πρώτο 10ήμερο του Μαΐου στην ελληνική κυβέρνηση, η οποία σε συνεργασία με τον Εθνικό Οργανισμό Δημόσιας Υγείας (ΕΟΔΥ), θα αναπτύξουν το τελικό πρωτόκολλο, βάσει το οποίου θα μπει σε τροχιά επανεκκίνησης ο ελληνικός τουρισμός.

Τα νέα μέτρα

Οι νέοι κανόνες που θα εφαρμοστούν στα καταλύματα σχετίζονται με τους χώρους της εστίασης εντός των καταλυμάτων, την καθαριότητα των δωματίων, τη λειτουργία της πισίνας, των κλιματιστικών, των κέντρων ευεξίας και των γυμναστηρίων καθώς και τον τρόπο με τον οποίο θα πραγματοποιούνται τα check in και check out στα καταλύματα. Βασικό σημείο γύρω από το οποίο θα αναπτυχθούν όλες οι παράμετροι που θα καθορίζουν τη λειτουργία των μονάδων είναι η κοινωνική αποστασιοποίηση. Μάλιστα, σε αντίθεση με τις πρακτικές που ακολουθούνται σε άλλες χώρες δεν αναμένεται να καταργηθεί ο μπουφές. Ωστόσο, θα υπάρχει προσωπικό το οποίο θα βοηθά στο σερβίρισμα των φαγητών και των ποτών, ενώ όπου ενδείκνυται θα διατίθενται συσκευασμένες μερίδες για την καλύτερη προστασία των τουριστών και των εργαζομένων στα καταλύματα.

Ζωτικής σημασίας ο συντονισμός

Την ίδια στιγμή, με δεδομένο ότι για να λειτουργήσουν τα ξενοδοχεία θα πρέπει να ξεκινήσουν και πάλι οι πτήσεις, καθίσταται ζωτικής σημασίας η επανεκκίνηση του τομέα των αερομεταφορών.

Σύμφωνα, δε, με το Eurocontrol (Ευρωπαϊκός Οργανισμός για την Ασφάλεια της Αεροναυτιλίας), η ταχύτητα με την οποία θα πραγματοποιηθεί η ανάκαμψη των αερομεταφορών εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τη συντονισμένη προσέγγιση που θα επιδείξουν οι χώρες της Ένωσης.

Το Eurocontrol ανάπτυξε δύο σενάρια για να αποτυπώσει την επίδραση που θα έχει στην ταξιδιωτική βιομηχανία μία κοινή προσέγγιση των ευρωπαϊκών κρατών όσον αφορά στις αεροπορικές εταιρείες και στα αεροδρόμια. Εάν, για παράδειγμα, οι αεροπορικές εταιρείες πρέπει να συμμορφωθούν με ένα σύνολο κανονισμών κατά την αναχώρηση μιας πτήσης και σε μία άλλη δέσμη μέτρων κατά την άφιξή της σε κάποια άλλη χώρα, τότε αυτό θα είναι ιδιαίτερα επαχθές για τον κλάδο.

Τα δύο αυτά σενάρια εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από μεταβλητές, όπως η διάρκεια και το μέγεθος της πανδημίας που μαστίζει την Ευρώπη, που δεν είναι ξεκάθαρες. Απεικονίζουν, πάντως, πώς μια μη συντονισμένη προσέγγιση θα παρεμποδίσει σημαντικά το ρυθμό ανάκαμψης. Με βάση μια συντονισμένη προσέγγιση, προβλέπεται ότι μια πρώτη ανάκαμψη μπορεί να ξεκινήσει στα μέσα Ιουνίου, η οποία θα ενταθεί τον Ιούλιο, σε διαφορετική περίπτωση η επαναφορά του κλάδου θα διαρκέσει περισσότερο.

Με βάση την εμπειρία στην Κίνα (όπου περίπου το 40% των εσωτερικών πτήσεων πραγματοποιούνται τώρα) και τις πρακτικές που εμπλέκονται, το Eurocontrol εκτιμά ότι σε πρώτη φάση θα ανακάμψει η ενδοευρωπαϊκή κίνηση. Έτσι, οι πρώτοι μήνες και στα δύο σενάρια βασίζονται αποκλειστικά στην αύξηση της κυκλοφορίας εντός της Ευρώπης.

Το σενάριο που προβλέπει την υιοθέτηση συντονισμένων μέτρων βασίζεται στην κοινή προσέγγιση για την εφαρμογή επιχειρησιακών διαδικασιών και άρση των εθνικών περιορισμών. Αυτή είναι μια σημαντική απαίτηση τόσο των αεροπορικών εταιρειών όσο και των αεροδρομίων για τη στήριξη της επαναφοράς τους.

Τα δύο σενάρια

Στο καλό αυτό σενάριο, σύμφωνα με το οποίο προάγεται μια κοινή προσέγγιση, προβλέπεται απώλεια 45% των πτήσεων (5 εκατομμύρια) το 2020, ενώ το αντίθετο σενάριο, αυτό της μη συντονισμένης προσέγγισης, θα έχει ως αποτέλεσμα την απώλεια του 57% των πτήσεων (6,2 εκατομμύρια).

Η διαφορά μεταξύ των δύο σεναρίων είναι σημαντική και καταδεικνύει ότι η ανάπτυξη μιας κοινής προσέγγισης είναι ζωτικής σημασίας για να ελαχιστοποιηθεί το κόστος της πανδημίας.

Μάλιστα, εκτιμάται ότι η συνολική ζημία στον κλάδο ανέρχεται στα 110 δισ. ευρώ για το 2020, συμπεριλαμβανομένων των αεροπορικών εταιρειών, των αεροδρομίων και των παρόχων υπηρεσιών αεροναυτιλίας.