Του Χάρη Ντιγριντάκη

Σε τροχιά αποθαλάσσωσης επιχειρούν να θέσουν το 2024 τα υδροπλάνα, οι τρεις αεροπορικές εταιρείες που έχουν εκφράσει το ενδιαφέρον τους για πραγματοποίηση πτήσεων ανά την Ελλάδα, Hellenic Seaplanes, Grecian Air Seaplanes και Trans Maldivian Airways, με την ανάπτυξη βιώσιμων δικτύων υδατοδρομίων.

Η πιθανή έναρξη δρομολογίων φέτος παραπέμπεται στις ελληνικές καλένδες λόγω έλλειψης υδατοδρομίων, δεδομένο που καθιστά τις πτήσεις ανέφικτες και το project ανέφικτο, εξαιτίας σκοπέλων από φορείς, δημοτικές Αρχές και συναρμόδια υπουργεία.

Τα τρία υδατοδρόμια σε Κέρκυρα, Παξούς και Πάτρα παραμένουν τα μοναδικά πλήρως αδειοδοτημένα στην Ελλάδα, ωστόσο, το δίκτυο αυτό δεν επαρκεί για την έναρξη πτήσεων στο Ιόνιο που θα καταστήσουν βιώσιμο το εγχείρημα.

Σύμφωνα με πληροφορίες, στην κατεύθυνση ανάπτυξης ενός βιώσιμου δικτύου στο Ιόνιο, βρίσκονται σε εξέλιξη από την Περιφέρεια Ιονίων Νήσων οι διαδικασίες ώστε να προωθηθούν οι διαδικασίες αδειοδότησης για πέντε ακόμη υδατοδρόμια σε Κεφαλονιά, Ιθάκη, Ζάκυνθο, Λευκάδα και Μεγανήσι.

Αυτές τις ημέρες υπογράφονται οι προγραμματικές συμβάσεις με τα αρμόδια λιμενικά ταμεία, ώστε να ετοιμαστούν οι σχετικοί τεχνικοί φάκελοι για την υποβολή τους στις αρμόδιες διευθύνσεις, με στόχο τις άδειες κατασκευής και σε δεύτερο χρόνο τις άδειες λειτουργίας των υδατοδρομίων.

Η δημιουργία ενός δικτύου απαρτιζόμενου συνολικά από 8 υδατοδρόμια θα μπορούσε να δώσει το σήμα για την έναρξη των πρώτων πτήσεων από την Grecian Air Seaplanes πριν από το φθινόπωρο του τρέχοντος έτους, σύμφωνα με το βέλτιστο σενάριο, όπως επισημαίνει ο κ. Αναστάσιος Γκόβας, διευθύνων σύμβουλος της «Ελληνικά Υδατοδρόμια», η οποία συνδέεται μετοχικά με την Grecian Air Seaplanes.

Στον άξονα της Δυτικής Ελλάδος, με αιχμή τα νησιά του Ιονίου, περιλαμβάνονται τρία ακόμη υδατοδρόμια στα Διαπόντια νησιά που προωθούνται από τον Οργανισμό Λιμένος Κέρκυρας κι ένα ακόμη στη λίμνη των Ιωαννίνων, το οποίο θα μπορούσε να συνδεθεί με την Κέρκυρα.

Σημειώνεται ότι η τελευταία έγκριση/επικαιροποίηση για το δίκτυο του Ιονίου πραγματοποιήθηκε μέσα στον Μάρτιο αφορούσε την Πάτρα. Μπορεί το υδατοδρόμιο να είχε ήδη αδειοδοτηθεί από τον Μάιο του 2017, κατόπιν συνεργασίας του «Οργανισμού Λιμένος Πατρών Α.Ε.» με την ανάδοχο εταιρεία «Ελληνικά Υδατοδρόμια», ωστόσο τώρα, λόγω των απαιτήσεων της νέας νομοθεσίας, πραγματοποιήθηκε επιθεώρηση από την αρμόδια Επιτροπή Υδατοδρομίων ώστε να επικαιροποιηθεί η σχετική άδεια λειτουργίας έπειτα από τροποποιήσεις που έλαβαν χώρα στο υδατοδρόμιο.

Νότιο Αιγαίο

Σε τροχιά ανάπτυξης βρίσκεται και το δίκτυο των 30 περίπου υδατοδρομίων στο Νότιο Αιγαίο, σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα, με την περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου να έχει ενεργό ρόλο στην αδειοδότηση των απαραίτητων εγκαταστάσεων.

Μόλις τις προηγούμενες ημέρες κατατέθηκαν οι φάκελοι για τις άδειες ίδρυσης υδατοδρόμιων σε Αγαθονήσι, Τήλο και Κάσο, με τις πληροφορίες να αναφέρουν ότι επίκειται μέσα στις επόμενες ημέρες η υποβολή των φακέλων για άλλα επτά υδατοδρόμια σε Δωδεκάνησα και Κυκλάδες.

Πιο συγκεκριμένα, τα υδατοδρόμια στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, με πρωτοβουλίες του περιφερειάρχη κ. Γιώργου Χατζημάρκου, για τα οποία αναμένεται να κατατεθούν οι σχετικοί τεχνικοί φάκελοι στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών είναι αυτά της Ρόδου, της Σαντορίνης, της Δονούσας, της Κω (ένα στον κεντρικό λιμένα και ένα στην περιοχή Κέφαλος), στη Σέριφο και στην Κύθνο.

Παράλληλα, «τρέχουν» οι σχετικές διαδικασίες για 12 ακόμη υδατοδρόμια στη γεωγραφική περιοχή του Νοτίου Αιγαίου και στόχο αποτελεί η ανάπτυξη ενός δικτύου 20 περίπου υδατοδρομίων σε πρώτη φάση, που θα επιτρέψει την έναρξη πτήσεων το αργότερο μέχρι την άνοιξη του 2024.

Το δίκτυο των υδατοδρομίων στο Νότιο Αιγαίο είναι υψηλής στρατηγικής σημασίας, δεδομένου ότι η τουριστική κίνηση σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα αυξάνεται με ταχείς ρυθμούς στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου.

Είναι ενδεικτικό ότι το 2022 κινήθηκε με αύξηση 15% σε επίπεδο αεροπορικών αφίξεων στις πύλες των διεθνών αεροδρομίων έναντι του 2019, ενώ σύμφωνα με τον περιφερειάρχη Νοτίου Αιγαίου, Γιώργο Χατζημάρκο, τα νούμερα των προ-κρατήσεων για τη σεζόν του 2023 υποδηλώνουν αύξηση 40%.

Υπό ανάπτυξη βρίσκεται και το δίκτυο των 7 υδατοδρομίων στην Κρήτη, με τα λιμενικά ταμεία να ετοιμάζουν τους σχετικούς τεχνικούς φακέλους για Ιεράπετρα, Φαιστό, Ηράκλειο, Μαλεβίζι, Χανιά (Κίσσαμος) και Χερσόνησο.

Το μόνο υδατοδρόμιο στην Κρήτη που είναι πιο ώριμο, έχοντας λάβει άδεια ίδρυσης είναι εκείνο του Ρεθύμνου. Αδεια ίδρυσης έχει εκδοθεί επίσης, μεταξύ άλλων, για τα υδατοδρόμια σε Ιο, Βόλο, Καλαμάτα, Κυλλήνη, Κύμη και Κάρυστο, ενώ ένα βήμα πριν από την αδειοδότηση ίδρυσης είναι αυτά σε Aιδηψό, Αλιβέρι και Χαλκίδα.

Την ίδια στιγμή, έχουν κατατεθεί στις αρμόδιες αρχές αιτήσεις για δημιουργία υδάτινων πεδίων, έως ότου ολοκληρωθεί η κατασκευή των υδατοδρομίων, προκειμένου να διευκολυνθεί η έναρξη των πρώτων πτήσεων.

Μάλιστα, στόχος της Hellenic Seaplanes ήταν η έναρξη πτήσεων πριν από το Πάσχα στο δίκτυο Αλιμος-Πάτμος-Χαλκίδα και συνακόλουθα με Τήνο, Σίφνο, Σκύρο, Σκόπελο και Αλόνησο, εγχείρημα το οποίο φαίνεται να απομακρύνεται και να μετατίθεται χρονικά για την περίοδο πριν από το καλοκαίρι.

Οι τρεις εταιρείες

Οι Hellenic Seaplanes, Grecian Air Seaplanes και Trans Maldivian Airways είναι οι εταιρείες που αναμένεται να κινήσουν τους κινητήρες της νέας αγοράς υδροπλάνων στην Ελλάδα, φιλοδοξώντας να ενισχύσουν τον τουρισμό πολυτελείας, αλλά ταυτόχρονα να συμβάλουν στην εξυπηρέτηση των δύσκολα προσβάσιμων νησιωτικών περιοχών της χώρας.

Πρωταγωνιστικό ρόλο στην ανάπτυξη του τομέα των υδατοδρομίων φιλοδοξεί να διαδραματίσει η Hellenic Seaplanes, η οποία, σύμφωνα με τον κ. Νικόλα Χαραλάμπους, πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας, έχει μισθώσει δύο υδροπλάνα και εξετάζει την αγορά δύο ακόμη προκειμένου να ενισχύσει τον στόλο της.

Οι επενδύσεις της Hellenic Seaplanes, με βάση το business plan που έχει εκπονήσει, θα κυμανθούν στα 250 εκατ. ευρώ περίπου, εκ των οποίων 55 εκατ. ευρώ θα κατευθυνθούν στο κομμάτι της ανάπτυξης των υδατοδρομίων και 160 εκατ. ευρώ θα διατεθούν για την αγορά 20 αεροσκαφών μέσα σε έναν ορίζοντα πενταετίας.

Σε ηγέτιδα δύναμη φιλοδοξεί να αναδειχθεί και η Grecian Air Seaplanes, η οποία προετοιμάζει το έδαφος για την έναρξη των πρώτων πτήσεών της μέσα στους επόμενους μήνες. Η Grecian Air Seaplanes έχει συνάψει συμφωνία με την Viking για την αγορά των δυο πρώτων δικινητήριων υδροπλάνων.

Υπενθυμίζεται ότι η Grecian Air Seaplanes συνδέεται μετοχικά με την «Ελληνικά Υδατοδρόμια Α.Ε.». Η επένδυση των δυο εταιρειών στην πλήρη ανάπτυξή της θα υπερβεί τα 180 εκατ. ευρώ και προβλέπει τη δημιουργία ενός δικτύου υδατοδρομίων που θα ξεπεράσουν τα 100 σε όλη την ελληνική επικράτεια.

Ενδιαφέρον για να δραστηριοποιηθεί στην ελληνική αγορά των υδατοδρομίων έχει εκφράσει και η Trans Maldivian Airways που έχει έδρα στο Μάλε των Μαλδίβων. Η εταιρεία που διαθέτει στο δυναμικό της περίπου 60 υδροπλάνα έχει εκδηλώσει την πρόθεσή της να αποκτήσει παρουσία στην Ελλάδα, αξιοποιώντας τις δυνατότητες που προσφέρει ο νησιωτικός χαρακτήρας της χώρας.