του Χάρη Ντιγριντάκη

Συνεχίζεται η μάχη χαρακωμάτων στο χώρο των ταχυμεταφορών με κινητήριο μοχλό το ηλεκτρονικό εμπόριο. Πλέον 8 στους 10 Έλληνες αγοράζουν ηλεκτρονικά και η online δαπάνη έχει διπλασιαστεί από την έναρξη της πανδημίας. Ουσιαστικά το last mile delivery γίνεται το μεγάλο στοίχημα, με την ACS Cοurier να θέτει σε λειτουργία το νέο υπερσύγχρονο logistics hub, ενώ τα ΕΛΤΑ προχωρούν σε επέκταση της εγκατάστασης του ρομποτικού συστήματος διαλογής αντικειμένων, και υλοποίηση των προγραμμάτων του Ψηφιακού Ταχυδρόμου και των Smart Lockers.

Επενδύσεις

Ο όμιλος Quest αναμένει πλέον ότι το logistics hub της ACS θα είναι έτοιμο και λειτουργικό 100% τον Μάρτιο. Η μεγαλύτερη επένδυση (ύψους 40 εκατ. ευρώ) που έχει γίνει τις τελευταίες δεκαετίες στον κλάδο των ταχυδρομικών υπηρεσιών, αφορά τον πιο σύγχρονο μηχανολογικό εξοπλισμό και μια ιδιαίτερα απαιτητική κατασκευή (σε κτηριακές εγκαταστάσεις 36.000 τ.μ.). Με τη λειτουργία του νέου κέντρου οι επιχειρησιακές δυνατότητες της ACS αναμένεται να αυξηθούν σημαντικά. Μεταξύ άλλων η νέα μονάδα θα διαθέτει δυνατότητα διαλογής άνω των 50.000 αποστολών ανά ώρα, επιτρέποντας στην ACS να υπερτριπλασιάσει την υφιστάμενη δυναμικότητά της. Κι αυτό σε μία εποχή που ήδη το ηλεκτρονικό εμπόριο έχει φθάσει να καλύψει το 50% της δραστηριότητας της εταιρείας ταχυμεταφορών.

Η συγκεκριμένη επένδυση μάλιστα εντάχθηκε λίγο πριν την εκπνοή του 2021 στις διατάξεις του καθεστώτος «Γενική Επιχειρηματικότητα» του αναπτυξιακού νόμου, έπειτα από σχετική απόφαση της Γενικής Διεύθυνσης Ιδιωτικών Επενδύσεων του Υπ. Ανάπτυξης και Επενδύσεων. Σύμφωνα με την απόφαση, το συνολικό ενισχυόμενο κόστος της επένδυσης προσδιορίζεται περίπου στα 33,14 εκατ. ευρώ. Η ACS για τη συγκεκριμένη επένδυση θα λάβει φορολογική απαλλαγή ύψους 3,31 εκατ. ευρώ περίπου.

Από την πλευρά της η διοίκηση των Ελληνικών Ταχυδρομείων την τελευταία διετία, στο πλαίσιο του μετασχηματισμού του ομίλου, καταβάλει συστηματική προσπάθεια ώστε να συνδυάσει τον κοινωνικό ρόλο που ανέκαθεν διαδραμάτιζαν τα ΕΛΤΑ -με την κάλυψη κάθε γωνιάς της ελληνικής επικράτειας- με βέλτιστες υπηρεσίες που να ανταποκρίνονται στα απαιτητικά σύγχρονα δεδομένα.

Στο επίκεντρο των προσπαθειών αυτών, βρίσκεται, ο Ψηφιακός Μετασχηματισμός των ΕΛΤΑ, που ξεκίνησε με την εγκατάσταση του ρομποτικού συστήματος διαλογής αντικειμένων και συνεχίζεται με την επέκταση του, και θα ξεδιπλωθεί τους προσεχείς μήνες με την υλοποίηση των προγραμμάτων του Ψηφιακού Ταχυδρόμου και των Smart Lockers.

Η απελευθέρωση της ταχυδρομικής αγοράς και η μείωση του επιστολικού έργου οδηγεί τον όμιλο ΕΛΤΑ σε νέες δραστηριότητες, με στόχο την αύξηση των εσόδων του και κατά συνέπεια της κερδοφορίας του.

Έτσι η ΕΛΤΑ Courier, ανταποκρινόμενη στις προκλήσεις της αγοράς, μπαίνει δυναμικά στον χώρο του e-commerce, δημιουργώντας το δικό της marketplace, ecouriermarket.com.

Η εταιρεία κάνει δυναμικό βήμα προς τη νέα εποχή που διαμορφώνεται στο ηλεκτρονικό εμπόριο και στην αγορά των ταχυδρομικών υπηρεσιών και προσφέρει άμεση πρόσβαση στο ηλεκτρονικό κανάλι πωλήσεων με σταθερό, χαμηλό κόστος, με τη μορφή ετήσιας συνδρομής.

Η νέα πλατφόρμα συγκεντρώνει σε ένα σημείο προϊόντα και προσφορές από διαφορετικά καταστήματα και ενσωματώνει τη διαδικασία της παραγγελίας στο σύστημα διανομής της ΕΛΤΑ Courier, φέρνοντας τα προϊόντα πιο γρήγορα στον καταναλωτή.

Το ecouriermarket.gr βρίσκεται σε δοκιμαστική λειτουργία από τις αρχές του μήνα, έχοντας ήδη ενσωματώσει στις πρώτες επτά ημέρες της δοκιμαστικής του λειτουργίας 90 καταστήματα. Μέχρι το τέλος του μήνα, υπολογίζεται ότι θα έχουν ενσωματωθεί άλλα 50 και πλέον καταστήματα, με τον συνολικό αριθμό προϊόντων να φτάνει το 1.000.000. Την ίδια περίοδο, αναμένεται να ολοκληρωθεί και η πιλοτική λειτουργία της πλατφόρμας.

Ετήσια σταθερή συνδρομή

Σε αντίθεση με τις διαθέσιμες πλατφόρμες όπου η χρέωση γίνεται κλιμακωτά με ποσοστό επί του τζίρου, η πρόταση της ΕΛΤΑ Courier προσφέρεται με τη μορφή ετήσιας σταθερής συνδρομής, με την οποία οι επαγγελματίες και οι επιχειρήσεις μπορούν να προγραμματίσουν τα έξοδά τους και να προσφέρουν πιο ανταγωνιστικές τιμές στον καταναλωτή.

Την ίδια ώρα τα ΕΛΤΑ κερδίζουν νέους πελάτες προχωρώντας  σε συμφωνίες  με μεγάλους ομίλους. Ειδικότερα, σειρά μεγάλων ελληνικών επιχειρηματικών ομίλων επέλεξαν έπειτα από διαγωνιστική διαδικασία, τα Ελληνικά Ταχυδρομεία ως πάροχος ταχυδρομικών υπηρεσιών το τελευταίο διάστημα.

Πρόκειται, μεταξύ άλλων, για τη ΔΕΗ, τον όμιλο ΟΤΕ/COSMOTE, την Εθνική Τράπεζα, τη Eurobank, την τράπεζα Alpha Bank, την Protergia, την Elpedison, τη ΖΕΝΙΘ, τη Nova και τους ασφαλιστικούς ομίλους της Ευρωπαϊκής Πίστης και της Interamerican.

Όπως αναφέρουν στελέχη του Οργανισμού, η εμπιστοσύνη των ελληνικών ομίλων προς τα Ελληνικά Ταχυδρομεία για την αποστολή της αλληλογραφίας και των λογαριασμών τους, συνδυάζεται και με την αναγνώριση του επιπέδου των υπηρεσιών που προσφέρει ο όμιλος των ΕΛΤΑ και σε διεθνείς πελάτες, όπως καταγράφηκε πρόσφατα με τη συμφωνία για τη διανομή των δεμάτων της πολυεθνικής Amazon.

Από τα ΕΛΤΑ τονίζουν επίσης, πως μετά την Amazon ακολούθησε η συνεργασία και με άλλες διεθνείς επιχειρήσεις, με πιο πρόσφατες την ADIDAS και την H&M, οι οποίες έχουν έρθει απευθείας είτε μέσω των ευρωπαίων διακινητών τους σε συμφωνία για διανομή των προϊόντων τους στην ελληνική επικράτεια.

Παράλληλα, η διοίκηση των ΕΛΤΑ βρίσκεται σε συζητήσεις και με άλλους ομίλους για την υπογραφή συμφωνιών που θα ενισχύσουν το ρόλο του Ομίλου στο last mile του ηλεκτρονικού εμπορίου. Τέλος, στα ΕΛΤΑ επέστρεψε η διανομή των λογαριασμών της ΕΥΔΑΠ, καθώς με δικαστική απόφαση στα τέλη του περασμένου έτους, έκλεισε οριστικά μια διαμάχη που κράτησε περισσότερο από 2 χρόνια, γύρω από τον σχετικό διαγωνισμό της εταιρείας ύδρευσης. Η απόφαση ανέδειξε οριστικά την προσφορά των ΕΛΤΑ ως απολύτως σύννομη και την πλέον συμφέρουσα οικονομικά, απελευθερώνοντας την ΕΥΔΑΠ να ολοκληρώσει τον διαγωνισμό για τη διανομή των λογαριασμών της.