Του Χάρη Ντιγριντάκη

Μπαράζ έργων, προϋπολογισμού άνω των 2 δις ευρώ, ξεκινά το 2022 η νέα μονάδα του ΤΑΙΠΕΔ για την ωρίμανση έργων Project Preparation Facility (PPF).

Tην ίδια στιγμή στην τελική ευθεία εισέρχεται η προκήρυξη για τη νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού, που δεν αποκλείεται ο διαγωνισμός να βγει στον αέρα ακόμη και τον Ιανουάριο.

Αυτό είναι και το μεγαλύτερο έργο που πρόκειται να τρέξει το ΤΑΙΠΕΔ το 2022, ενώ παράλληλα η διοίκηση και τα στελέχη του Ταμείου δουλεύουν για να κλείσουν όλα τα ανοιχτά μέτωπα των αποκρατικοποιήσεων.

Σ’ αυτό το πλαίσιο, μέσα στο 2022 το βάρος της στρατηγικής πέφτει σε περιουσιακά στοιχεία όπως οι τουριστικοί λιμένες, και ειδικότερα η μαρίνα-Megayacht της Κέρκυρας μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2022, ενώ προετοιμάζεται η εκ νέου αξιοποίηση της μαρίνας Ιτέας.

Σημειώνεται ότι ήδη έχει προκηρυχθεί η παραχώρηση της μαρίνας Πύλου και η πώληση του ακινήτου του πρώην ΕΟΜΜΕΧ στον Ταύρο.

Στις αρχές Φεβρουαρίου, αναμένονται οι δεσμευτικές προσφορές για την υποπαραχώρηση του λιμένα “Φίλιππος Β’ της Καβάλας, ενώ θα ακολουθήσει και το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης.

Επίσης εντός του 2022 αναμένεται να ξεκινήσει και η αξιοποίηση των ακινήτων σε ιαματικές πηγές που βρίσκονται στο χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ.

Η αρχή θα γίνει, πιθανώς το πρώτο τρίμηνο, με τα Καμένα Βούρλα βρίσκονται και θα ακολουθήσει το ακίνητο στις Θερμοπύλες.

Παράλληλα σε βραχύ χρονικό διάστημα θα βγουν οι προεπιλεγέντες για το λιμάνι του Ηρακλείου.

Ακολούθως προχωρά ο διαγωνισμός για τη Μαρίνα Πύλου και ακολουθεί η προκήρυξη για μαρίνα Mega Yachts στην Κέρκυρα.

Το Project Preparation Facility (PPF) θα αναλαμβάνει την ωρίμανση μεγάλων έργων, προϋπολογισμού άνω των 30 εκατ. ευρώ, καθώς και έργα που είναι ενταγμένα στο εθνικό πρόγραμμα «Ελλάδα 2.0», δηλαδή τις απαραίτητες μελέτες και αδειοδοτήσεις, καθώς και την προκήρυξη του εκάστοτε διαγωνισμού και την παρακολούθηση της πορείας του.

Στο πλαίσιο αυτό βγαίνουν 21 έργα με πρώτο αυτό της ανακαίνισης του ΟΑΚΑ, ενώ μέσα στο επόμενο έτος αναμένεται να προχωρήσει η διαδικασία για την παραχώρηση της έκτασης του αεροδρομίου Ηρακλείου «Νίκος Καζαντζάκης».

Αρχές του 2022 βγαίνει ο ποδηλατόδρομος και οι πεζόδρομοι της Αθηναϊκής Ριβιέρας (Στρατηγικές Αστικές Αναπλάσεις) και ακολουθούν τα έργα:

  • Μεταρρύθμιση Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας.
  • Ανακαινίσεις και εκσυγχρονισμός νοσοκομείων σε ολόκληρη την Ελλάδα» (παρέμβαση σε 150 μονάδες υγείας, 8 Νοσοκομεία και 72 Κέντρα Δευτεροβάθμιας Υγείας αλλά και μέσω ΣΔΙΤ ο εξοπλισμός τους).
  • Αναβάθμιση υποδομών απονομής της δικαιοσύνης / Κατασκευή κτιρίου Πρωτοδικείου και Εισαγγελίας Αθηνών» μέσω ΣΔΙΤ.
  • Καταπολέμηση παραεμπορίου και προστασία πνευματικών δικαιωμάτων. Αναβάθμιση του τομέα των δημόσιων συμβάσεων.
  • Νέα Βιομηχανικά Πάρκα.
  • Δράσεις για την απλοποίηση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος. Τροποποίηση του νομικού πλαισίου για την προσέλκυση στρατηγικών επενδύσεων.
  • Ενίσχυση Βασικής Και Εφαρμοσμένης Έρευνας.
  • Εξωστρέφεια Έρευνας Και Καινοτομίας.
  • ΤΗORAX – Εξελίξιμο Ολιστικό Υβριδικό Επιχειρησιακό Αυτόνομο Σύστημα (Άμυνα, Ασφάλεια, Πολιτική Προστασία».
  • HORIZON 2020 -Σφραγίδα Αριστείας, Ερευνώ – Δημιουργώ – Καινοτομώ.
  • Δημιουργία – Επέκταση- Αναβάθμιση των Υποδομών των Ερευνητικών Κέντρων εποπτείας.
  • Σχέδιο Δασικής Προστασίας.
  • Μετεγκατάσταση καταστήματος κράτησης Κορυδαλλού.
  • Μετεγκατάσταση καταστημάτων κράτησης Ιωαννίνων και Χαλκίδας.

Προς το τέλος του 2022 οι υπογραφές για την Εγνατία Οδό

Μένοντας στις παραχωρήσεις, μέσα στο τελευταίο τρίμηνο του 2022 αναμένεται να υπογραφτεί η σύμβαση για την 35ετή παραχώρηση της Εγνατίας Οδού στην κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Egis Projects που επικράτησε στον σχετικό διαγωνισμό με προσφορά ύψους 1,496 δισ. ευρώ.

Για να γίνει αυτό θα πρέπει να κλείσουν σημαντικές εκκρεμότητες όπως οι σταθμοί διοδίων τελών και η ολοκλήρωση της αδειοδότησης των σηράγγων, που βρίσκονται στο μικροσκόπιο όλων των εμπλεκόμενων.

Για να κλείσει η συναλλαγή στο χρονοδιάγραμμά και να γραφτούν τα έσοδα του ΤΑΙΠΕΔ έχει δημιουργηθεί ειδική επιτροπή έχει συγκροτηθεί task force από τα υπουργεία Υποδομών και Μεταφορών, Οικονομικών και Περιβάλλοντος η οποία και παρακολουθεί τη σχετική πρόοδο.
Ακόμη αναμένεται η αποστολή της σύμβασης στο Ελεγκτικό Συνέδριο και στη συνέχεια η κύρωσή της από τη Βουλή.

Στο λυκαυγές του νέου έτους αναμένεται να αποφασίσει το ΤΑΙΠΕΔ για τα επόμενα βήματα της πώλησης της ΔΕΠΑ Εμπορίας, η οποία ως γνωστόν έχει παγώσει εξαιτίας της δικαστικής εκκρεμότητας που υπάρχει με την ELFE (πρώην βιομηχανία φωσφορικών λιπασμάτων).

Σύμφωνα με πηγές του Ταμείου, εξετάζονται μια σειρά από σενάρια και εναλλακτικές λύσεις, ανάλογα με τις προθέσεις του Δημοσίου αλλά και των Ελληνικών Πετρελαίων που επίσης πωλούν μαζί με το ΤΑΙΠΕΔ τη συμμετοχή τους στην εταιρεία.

Ένα σενάριο θέλει τον όμιλο των Ελληνικών Πετρελαίων να εξετάζει την απεμπλοκή του πουλώντας το μερίδιό του (35%) στη ΔΕΠΑ Εμπορίας ανεξάρτητα από το ελληνικό δημόσιο.

Μια άλλη λύση, η οποία κατά καιρούς έχει πέσει στο τραπέζι και μπορεί να αποτελέσει εναλλακτική είναι να προχωρήσει η πώληση μόνο της θυγατρικής Φυσικό Αέριο Ελληνική Εταιρεία Ενέργειας, η οποία έχει ως σημαντικό δέλεαρ το μεγάλο χαρτοφυλάκιο πελατών που διαθέτει στην αγορά προμήθειας φυσικού αερίου.

Μια τρίτη εναλλακτική, η οποία ωστόσο εμφανίζει διάφορα προβλήματα είναι η λύση της εισαγωγής της ΔΕΠΑ Εμπορίας στο Χρηματιστήριο.

Σε ό,τι αφορά στις άλλες ενεργειακές αποκρατικοποιήσεις:

Για την υπόγεια αποθήκη της Καβάλας, το ΔΣ του ΤΑΙΠΕΔ έχει ήδη πάρει απόφαση να λάβει προσφορές και αναμένει την απόφαση της ΡΑΕ για τις ρυθμιστικές εκκρεμότητες που αφορούν στην υποδομή.

Συγκεκριμένα ο Ρυθμιστής πρέπει να πάρει απόφαση για το ποσοστό της κοινωνικοποίησης των εσόδων της υπόγειας αποθήκης.

Τέλος σε κάθε περίπτωση η τρέχουσα ενεργειακή κρίση και η έκρηξη των τιμών του φυσικού αερίου καθιστά εξαιρετικά επίκαιρο το project, το οποίο θα μπορούσε να βοηθήσει στη συγκράτηση του ενεργειακού κόστους για τους καταναλωτές.