Του Χάρη Ντιγριντάκη

Στις ράγες της υλοποίησης αλλά και του σχεδιασμού τροχοδρομούν δεκάδες έργα πνοής από το υπουργείο Υποδομών.

Το 2022 θα είναι η χρονιά που, εμβληματικά έργα του Υπουργείου, θα συμβασιοποιηθούν και θα περάσουν στο στάδιο της κατασκευής.

Πρόκειται για έργα που σχεδιάστηκαν με φιλοπεριβαλλοντικό αποτύπωμα αλλά και projects που θα δημιουργήσουν σημαντική ανάπτυξη στις τοπικές κοινωνίες με ταυτόχρονη δημιουργία χιλιάδων νέων θέσεων εργασίας.

Στο πλαίσιο αυτό, στις αρχές του 2022, θα «κληρώσει» για τους προσωρινούς αναδόχους των τριών πρώτων οδικών έργων, του Fly Over στη Θεσσαλονίκη (373 εκατ. ευρώ), του τμήματος του ΒΟΑΚ Χερσόνησος – Νεάπολη (290 εκατ. ευρώ) και του Οδικού Άξονα Καλαμάτα-Ριζόμυλος-Πύλος-Μεθώνη (250 εκατ. ευρώ), που θα υλοποιηθούν στη χώρα μέσω ΣΔΙΤ.

«Τα έργα αυτά αποτέλεσαν προσωπικό στοίχημα για τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή, αφού η δέσμευσή μας ότι, έως το τέλος του 2021, θα έχουμε τις δεσμευτικές προσφορές των συμμετεχόντων και για τα 3 έργα, ακούγονταν εξαιρετικά φιλόδοξη στους ανθρώπους της αγοράς.

Όμως τα καταφέραμε και εντός του 2022 τα πρώτα εργοτάξια θα αρχίσουν να στήνονται σταδιακά σε Θεσσαλονίκη, Κρήτη και Πελοπόννησο» σημειώνει ο υφυπουργός Υποδομών κ. Χρήστος Καραγιάννης.

ΒΟΑΚ

Επίσης, το 2022 θα είναι μια ιδιαίτερη χρονιά για την Κρήτη αφού το μεγαλύτερο οδικό έργο της Ευρώπης ύψους 2 δις ευρώ και μήκους αυτοκινητοδρόμου 294 χλμ. ο ΒΟΑΚ, θα περάσει στο τελικό στάδιο υλοποίησης. Αναφερόμενος στο έργο ο κ. Καραγιάννης επισημαίνει ότι : «Έχοντας ουσιαστικά εξασφαλίσει την περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου, με τη συστηματική ωρίμανση των μελετών που υποβάλαμε, έχουμε λύσει και τον τελευταίο γόρδιο δεσμό για περάσουμε στην επόμενη φάση του έργου, την κατασκευή του.

Αλλά τα έργα που έχουμε προετοιμάσει στο Υπουργείο για το 2022 δεν σταματούν εδώ, τέσσερα ακόμα σημαντικά οδικά δημόσια έργα περνούν σε φάση δημοπράτησης. Το πρώτο αφορά στο τμήμα «Νεάπολη – Αγ. Νικόλαος» του ΒΟΑΚ.

Ήδη, εγκρίθηκε η ένταξη του έργου με τίτλο «Μετατροπή σε αυτοκινητόδρομο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης τμήμα: Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος στην Περιφερειακή Ενότητα Λασιθίου» στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Το έργο αφορά στη βελτίωση – διαπλάτυνση του υφιστάμενου τμήματος Νεάπολη – Αγ. Νικόλαος σε 4ιχνη αρτηρία με δυο λωρίδες κυκλοφορίας και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση, διαχωρισμένου καταστρώματος κυκλοφορίας, συνολικού πλάτους 22,50 m.

Το συνολικό μήκος της αρτηρίας είναι περίπου 14,5 km. Η δημόσια δαπάνη του έργου που προτείνεται για εγγραφή στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων ανέρχεται σε ποσό ύψους 200 εκατ. ευρώ.

Ειδικότερα, προβλέπονται 192 εκατ. ευρώ για τα βασικά έργα και 8 εκατ. ευρώ για απαλλοτριώσεις.

Αναφορικά με τα χρονικά ορόσημα διακρίνονται τρία:

  • «Κοινοποίηση ανάθεσης των συμβάσεων για τα τρία υποέργα του BOAK» 2o τρίμηνο 2023 (κοινοποίηση ανάθεσης όσον αφορά α) τη σύμβαση παραχώρησης· β) τη σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα· και το γ) δημόσιο έργο).
  • «Πρόοδος των κατασκευαστικών εργασιών του BOAK» (ποσοστό της αξίας των έργων που ολοκληρώθηκαν, εγκρίθηκαν με έκθεση ανεξάρτητου μηχανικού και έλαβαν έγκριση από το Υπουργείο Υποδομών) 2o τρίμηνο 2025 (ολοκλήρωση του 60 % της αξίας των κατασκευαστικών εργασιών του βόρειου οδικού άξονα Κρήτης έγκριση από ανεξάρτητο μηχανικό για το υποέργο 2: Χερσόνησος– Νεάπολη και το υποέργο 3: Νεάπολη–Άγιος Νικόλαος).
  • «Ολοκλήρωση του έργου BOAK» (ολοκλήρωση του 100 % της αξίας των εργασιών με την πιστοποίηση ανεξάρτητου μηχανικού, το πιστοποιητικό ολοκλήρωσης θα φέρει έγκριση του Υπουργείου Υποδομών) 4o τρίμηνο 2025.
    Περιγραφή στόχων: Το υποέργο 2: (Χερσόνησος–Νεάπολη) και το υποέργο 3: (Νεάπολη–Άγιος Νικόλαος) ολοκληρώθηκαν και τέθηκαν σε λειτουργία. Όσον αφορά το υποέργο 1 (Χανιά–Ηράκλειο), θα έχουν ολοκληρωθεί οι ακόλουθες εργασίες που αντιστοιχούν στο 15 % του κόστους του έργου: α). Ολοκλήρωση εργασιών πολιτικού μηχανικού για τις υφιστάμενες παρακαμπτήριες οδούς Χανίων, Ηρακλείου και Ρεθύμνου. β) Ολοκλήρωση των εργασιών πολιτικού μηχανικού για το τμήμα Βρύσες– Ατσιπόπουλο, μήκους 21,9 χλμ. που περιλαμβάνει 2 κόμβους. Συνολικό μήκος γεφυρών: 2036 m Συνολικό μήκος των υπόγειων εργασιών (εκσκαφές, θεμελίωση, αποστράγγιση, διάνοιξη οχετών, χωματουργικές και βοηθητικές εργασίες): 10 215 m. γ) Ολοκλήρωση των εργασιών πολιτικού μηχανικού για το τμήμα Αμαρίου–Σκαλέτα, μήκους 12,4 χλμ. που περιλαμβάνει 1 κόμβο. Συνολικό μήκος γεφυρών: 710 μ. Συνολικό μήκος των υπόγειων εργασιών (εκσκαφές, θεμελίωση, αποστράγγιση, διάνοιξη οχετών, χωματουργικές και βοηθητικές εργασίες): 4230 m

Αττική

Αντίστοιχα πάντως στην Αττική, η πολιτεία προχωρά στη δημοπράτηση της σύνδεσης της Λεωφόρου Κύμης με την ΠΑΘΕ, εκτιμώμενου προϋπολογισμού 400 εκατ. ευρώ.

Ενώ, δύο ακόμα έργα εξαιρετικής σημασίας για τις τοπικές κοινωνίες όπως η Παράκαμψη Χαλκίδας- Ψαχνών (170 εκατ. ευρώ) αλλά και η Οδική Σύνδεση Μπράλος –Άμφισσα (210 εκατ. ευρώ) προχωρούν εντός του νέου έτους.

Ο κ. Καραγιάννης τονίζει ότι : «πέρα όμως από τα οδικά έργα, σχεδιάστηκε και υλοποιείται το μεγαλύτερο πακέτο σιδηροδρομικών έργων ύψους 4 δις ευρώ, επιδιώκοντας τη διασύνδεση των βασικών λιμανιών της χώρας.

Με τα νέα σιδηροδρομικά έργα, θα αναβαθμιστεί ουσιαστικά ο ρόλος των λιμανιών σε Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Αλεξανδρούπολη, Λαύριο, Ραφήνα, ενώ παράλληλα θα ισχυροποιήσει τη θέση της Ελλάδας στη Νοτιοανατολική Ευρώπη».

Όπως καταλήγει ο υφυπουργός Υποδομών: «στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ο τομέας των κατασκευών, αποτελεί ένα σημαντικό μοχλό ανάπτυξης της οικονομίας και υπό το πρίσμα αυτό, θεωρούμε ότι η μόχλευση των 13 δις. ευρώ που επενδύονται στο χώρο των δημοσίων έργων βάσει θα τονώσουν την εθνική οικονομία και θα δημιουργήσουν χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας».