Νέα αύξηση το 2015 από τη Μεγάλη Βρετανία

Η άνοδος της στερλίνας και η διάθεση των Βρετανών για ταξίδια στο εξωτερικό δίνουν ώθηση στην Ελλάδα.

Ο πρόεδρος της Ένωσης Τουριστικών Γραφείων της Μ. Βρετανίας μιλά στον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής : «Η Ελλάδα είναι της μόδας»

Του Χάρη Ντιγριντάκη 

Σταθεροποιείται το τουριστικό ρεύμα από τη Μεγάλη Βρετανία προς την Ελλάδα το 2015. Η ποσοστιαία άνοδος των Βρετανών τουριστών προς την ελληνική αγορά δεν φαίνεται να ξεπερνά το 6%. Την υψηλότερη άνοδο στις προκρατήσεις προς ώρας στο τουριστικό μωσαϊκό της Ελλάδας φαίνεται να εμφανίζουν οι προορισμοί της Πελοποννήσου και της Χαλκιδικής.

Η άνοδος της βρετανικής λίρας και η σταθεροποίηση της βρετανικής οικονομίας βοηθούν το ταξίδι στο εξωτερικό δεδομένου ότι ο εσωτερικός τουρισμός στην Γηραιά Αλβιόνα παραμένει ακριβό σπορ για τον μέσο Βρετανό, όπως διεφάνη στην φετινή World Travel Market την μεγάλη έκθεση τουρισμού του Λονδίνου, που έκλεισε τις πύλες της την περασμένη Πέμπτη.

Όπως επισημαίνει στον «Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής» ο πρόεδρος της Ένωσης των Τουριστικών Γραφείων της Μεγάλης Βρετανίας (ABTA) Νοέλ Ιωσηφίδης, οι εκτιμήσεις των πρακτόρων οδηγούν στο συμπέρασμα ότι η αύξηση της κίνησης προς την Ελλάδα το 2015 -σε σχέση με το επίσης επιτυχημένο 2014- θα είναι της τάξεως του 5-6%. Όπως εκτιμά αγκάθι για μεγαλύτερη αύξηση του τουριστικού ρεύματος αποτελεί η απώλεια 12 αεροσκαφών της Monarch που έδιναν υψηλή ώθηση στο κομμάτι των πτήσεων τσάρτερ. Ο κ. Ιωσηφίδης τονίζει ότι ο φόβος των τζιχαντιστών απομακρύνει του Βρετανούς από την Αίγυπτο, ενώ η κίνηση προς Τουρκία παραμένει σταθερή. Ισχυρό κίνητρο για ταξίδι στο εξωτερικό για τον Βρετανό -συμπληρώνει- αποτελεί η ισχυροποίηση της στερλίνας έναντι του ευρώ, ενώ η μικρές αυξήσεις που έδωσαν οι Έλληνες ξενοδόχοι στα τιμολόγια τους λειτουργούν ως καταλύτης για την προσέλκυση περισσότερων Βρετανών στην Ελλάδα. Ο Πρόεδρος της ΑΒΤΑ αναφέρει ότι το κλίμα πολιτικής σταθερότητας στην Ελλάδα και το ενδεχόμενο εκλογών δεν θα αποτελέσει αντικίνητρο για να ταξιδέψει ο Βρετανός στην Ελλάδα εκτός αν υπάρξουν επεισόδια τύπου 2008 και 2010 στην Αθήνα. Ο κ. Ιωσηφίδης προσθέτει ότι υψηλή ζήτηση παρουσιάζεται για τον προορισμό της Πελοποννήσου και σε αυτό συμβάλλει η διοργάνωση του συνεδρίου της ΑΒΤΑ στο Costa Navarino το προσεχές έτος μετά τις επιτυχημένες πρωτοβουλίες της Περιφέρειας Πελοποννήσου. Με αυξητικούς ρυθμούς κινούνται και οι προκρατήσεις μετά από χρόνια και για την Χαλκιδική, ενώ η Μύκονος και η Σαντορίνη έχουν εισέλθει στο πάνθεον των κορυφαίων προορισμών στον κόσμο. «Η Ελλάδα είναι της μόδας» υποστηρίζει ο πρόεδρος της ΑΒΤΑ αφήνοντας την αιχμή ότι καλό θα ήταν να υπάρχει μεγαλύτερη συνεργασία μεταξύ των συναρμόδιων υπουργείων. Καταλήγοντας αναφέρει ότι πρέπει να βρεθούν λύσεις με τα σκουπίδια στους δρόμους και τους τουριστικούς προορισμούς που δυσφημούν τη χώρα, αλλά και με την ακτοπλοΐα δεδομένου ότι δεν είναι δυνατόν να βγαίνουν προγράμματα για την Ελλάδα δίχως να είναι γνωστά από τον Ιανουάριο τα δρομολόγια των πλοίων.

Ρόδος

Θετικά είναι τα μηνύματα από την τουριστική έκθεση World Travel Market του Λονδίνου για τη Ρόδο, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ένωσης Ξενοδόχων του νησιού, Αντώνη Καμπουράκη. Υπάρχει αισιοδοξία για την επόμενη σεζόν, τόνισε ο κ. Καμπουράκης, υποστηρίζοντας ότι η αύξηση των προκρατήσεων αυτή τη στιγμή είναι σε ποσοστό ανώτερο από το μέσο ευρωπαϊκό, το οποίο προδίδει ότι οι κρατήσεις και ότι ο ταξιδιώτης είναι διατεθειμένος να κάνει διακοπές του χρόνου. Ωστόσο, καταλήγει ο κ. Καμπουράκης, πρέπει να διατηρηθεί η ηρεμία και η σταθερότητα στη χώρα, καθώς και να προσέξουμε ως κόρη οφθαλμού την επιλογή του επισκέπτη που έρχεται στην Ελλάδα. «Οφείλουμε να αποζημιώσουμε τον τουρίστα γι’ αυτή του την επιλογή και σε κάθε περίπτωση να μην διαταράξουμε την εξαιρετική σχέση κόστους και ποιότητας που του προσφέραμε το 2014 και για αυτό βγήκαμε κερδισμένοι».

Ηράκλειο

Αυξημένες κατά 7% είναι σε σχέση με πέρυσι οι προκρατήσεις για το Ηράκλειο, όπως προέκυψε από την έκθεση WTM, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ένωσης Ξενοδόχων του νομού, Νίκο Χαλκιαδάκη. Τα μηνύματα είναι θετικά για όλες τις αγορές της Ευρώπης που δραστηριοποιούνται στο Ηράκλειο, όπως αυτές της Μεγάλης Βρετανίας, της Ολλανδίας, της Γερμανίας και της Αυστρίας. Ωστόσο, «παγωμάρα» επικρατεί ακόμα αναφορικά με την εξέλιξη της ρωσικής αγοράς, τόνισε ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Ηρακλείου, υπολογίζοντας ότι οι αριθμοί θα παραμείνουν ίδιοι με πέρυσι. Τέλος, ο κ. Χαλκιαδάκης υποστήριξε ότι η ενιαία παρουσίαση της Κρήτης στην τουριστική έκθεση του Λονδίνου με δικό της περίπτερο εκτός ΕΟΤ έδωσε μια νέα ώθηση στην αγορά.

Χαλκιδική

Την ενίσχυση της παρουσίας του στη Μεγάλη Βρετανία επιδίωξε ο Τουριστικός Οργανισμός Χαλκιδικής, συμμετέχοντας στη WTM. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ένωσης Ξενοδόχων Χαλκιδικής, Γρηγόρη Τάσιο, εφόσον η βρετανική αγορά είναι 3η-4η για το νομό, ο προορισμός έκλεισε συμφωνίες με μεσαίας κατηγορίας τουριστικά γραφεία και όχι με μεγάλους ΤΟs, επιδιώκοντας τη διασπορά και σε διάφορες κατηγορίες ξενοδοχείων. Την ίδια ώρα, τα μηνύματα από την WTM έδειξαν ότι η βρετανική αγορά επιστρέφει βήμα βήμα στη Χαλκιδική. Τούτο διαφαίνεται ιδιαίτερα από τις μεγάλες νέες ξενοδοχειακές επενδύσεις της αλυσίδας Ikos Resort και του ομίλου Blue Lagoon που θα λειτουργήσουν στη Χαλκιδική από τον Μάιο του 2015 και θα προσελκύσουν Βρετανούς τουρίστες στην περιοχή. «Βασικότερο απ’ όλα είναι η σταθερότητα της χώρας το επόμενο διάστημα για να μπορέσουμε να πετύχουμε και το επόμενο καλοκαίρι υψηλά νούμερα», κατέληξε ο κ. Τάσιος.

Κεφαλονιά

Με θετικό πρόσημο κινούνται οι προκρατήσεις για την Κεφαλονιά, όπως διαπιστώθηκε στη WTM του Λονδίνου. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ένωσης Ξενοδόχων Κεφαλονιάς-Ιθάκης, Σπύρο Γαλιατσάτο, οι προκρατήσεις από τις σημαντικότερες αγορές όπως είναι η Μ. Βρετανία και η Ιταλία είναι αυξημένες κατά 6-7% σε σύγκριση με πέρυσι. Ωστόσο, εξηγεί ο κ. Γαλιατσάτος, αυτό οφείλεται κατά κύριο λόγο στο ότι τα ελληνικά πακέτα είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστικά και πωλούνται σε ιδιαίτερα χαμηλές τιμές.

Ζάκυνθος

Διψήφια αύξηση προκρατήσεων προσδοκά για τη Ζάκυνθο η πρόεδρος του Συλλόγου Ξενοδόχων Λαγανά, Χριστίνα Τετράδη. Τα μηνύματα από την τουριστική έκθεση του Λονδίνου είναι θετικά, σύμφωνα με την κα Τετράδη, ωστόσο βρισκόμαστε ακόμη σε πολύ πρώιμο στάδιο για την επόμενη σεζόν. Μέχρι στιγμής γίνεται λόγος για αύξηση προκρατήσεων της τάξεως του 7%, τονίζει η κα Τετράδη, αισιοδοξώντας ωστόσο ότι οι προκρατήσεις θα καταγράψουν διψήφιες αυξήσεις εν τέλει.

Στήριξη του Ευρωπαϊκού Τουρισμού

Εν τω μεταξύ, φρένο στη μείωση του μεριδίου της Ευρώπης στον παγκόσμιο τουρισμό προσπαθούν να βάλουν οι ηγέτες του κλάδου. Σε σχετική συζήτηση στο πλαίσιο της World Travel Market, ο CEO της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ταξιδίων Eduardo Santander υπογράμμισε ότι η γηραιά ήπειρος άγγιξε το ρεκόρ των 563,8 εκατ. διεθνών τουριστικών αφίξεων το 2013, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 52% από το μερίδιο αγοράς, ενώ οι εισπράξεις ανήλθαν σε 368,5 δισ. ευρώ. Ωστόσο, η ανάπτυξη των ευρωπαϊκών προορισμών αναμένεται να είναι κατά 0,3% πιο αργή τα επόμενα χρόνια, φτάνοντας το 2,1% ετησίως, ενώ σε παγκόσμιο επίπεδο οι αφίξεις θα αυξηθούν κατά 3,5%.

“Είναι σημαντικό να αυξηθούν τα κονδύλια για την προώθηση της Ευρώπης ως ενιαίου προορισμού, ιδίως στις αγορές τρίτων χωρών με αυξανόμενη ζήτηση”, δήλωσε ο Santander.

Στην πραγματικότητα, το μισό των συνόλου των διεθνών αφίξεων στην Ευρώπη αποτελούνται από μόλις 8 αγορές, κυρίως ενδοπεριφερειακές με μέτριους ρυθμούς ανάπτυξης. Τα στοιχεία αυτά καταδεικνύουν από τη μία πλευρά τον κίνδυνο επιβράδυνσης της ανάπτυξης, αλλά και τη δυνατότητα από την άλλη, προσέλκυσης περισσότερων επισκεπτών από ένα μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο αγορών.

“Μερικές αναδυόμενες αγορές προέλευσης, όπως η Ρωσία και η Κίνα έχουν αποκτήσει αυξημένη σημασία πρόσφατα, καθώς έχουν ισχυρή αγοραστική δύναμη. Ωστόσο, οι δύο αυτές αγορές ακόμα αντιπροσωπεύουν μόλις το 7% των τουριστικών αφίξεων το 2013”, τόνισε ο CEO της Pacific Asia Travel Association, Martin Craigs. “Η Κίνα παραμένει στρατηγικής σημασίας αγορά για τους ευρωπαϊκούς προορισμούς μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα, καθώς έχει τεράστιες δυνατότητες ανάπτυξης”, κατέληξε ο ίδιος.

Ωστόσο, το σύνθετο ρυθμιστικό πλαίσιο, οι διαφορετικές πολιτικές για τις visa και η έλλειψη ενός σαφούς ευρωπαϊκού brand, εξακολουθούν να εμποδίζουν τους τουρίστες να επισκεφθούν την Ευρώπη. “Αυτές είναι οι τομείς προτεραιότητας που θα πρέπει να αντιμετωπιστούν επειγόντως από όλες τις αρμόδιες αρχές, επισήμανε ο CEO της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Τουρισμού Tom Jenkins.

Στο TOP-10 των Gay προορισμών η Ελλάδα !

Την ίδια ώρα, μια ολοένα και πιο ανταγωνιστική αγορά καθίσταται ο τουρισμός ΛΟΑΤ, σύμφωνα με έρευνα που παρουσιάστηκε στη WorldTravel Market. Μάλιστα, στη λίστα των τοπ 10 χωρών για LGBT (Lesbian, Gay, Bisexual, Trans) τουρισμό το 2015 σκαρφάλωσε και η Ελλάδα, η οποία κατέλαβε την 9η θέση, ενώ και η Αθήνα συμπεριλαμβάνεται στον κατάλογο με τους κορυφαίους 10 ευρωπαϊκούς προορισμούς για LGBT τουρισμό το επόμενο έτος.

Σύμφωνα με νέα έρευνα της ηγέτιδας παγκόσμιας ένωσης ταξιδιωτικής δικτύωσης ONBC (Out Now Business Class) που αποκαλύφθηκε στη World Travel Market η συγκεκριμένη αγορά είναι αξίας άνω των 200 δισ. δολαρίων σε ετήσιες δαπάνες, ενώ αποτελεί αναγκαιότητα η δημιουργία ισχυρού τουριστικού προϊόντος με γνήσια και φιλόξενη εξυπηρέτηση. Παράλληλα, η νέα έρευνα αποκαλύπτει ότι η αγορά αυτή πρέπει να υποστηριχθεί από συνεχείς εκστρατείες που επικεντρώνονται ουσιαστικά στους καταναλωτές με στόχο την αύξηση του μεριδίου αγοράς του LGBT τουρισμού. Ο υπ’ αριθμόν ένα κινητήριος παράγοντας για τους καταναλωτές είναι η γνώση ότι μπορούν να χαλαρώσουν και αισθανθούν άνετα κατά τη διάρκεια των διακοπών τους, υποστηρίζει η έρευνα. “Κανείς τουρίστας δε θέλει να ανησυχεί ότι το προσωπικό που τον εξυπηρετεί μπορεί να αισθάνεται άβολα με τον σεξουαλικό προορισμό ή την ταυτότητα φύλου του πρώτου”, τονίζει ο CEO της Out Now Global, Ian Johnson.

Σημειώνεται ότι στο ΤΟP-3 των παγκόσμιων προορισμών για τουρισμό ΛΟΑΤ είναι η Νέα Υόρκη, το Σίδνεϊ και το Άμστερνταμ.