Του Χάρη Ντιγριντάκη

Εορταστικός μποναμάς για το χώρο των κατασκευών αφού ήδη τροχοδρομούν διαδικασίες για την υλοποίηση τεσσάρων νέων, μεγάλων έργων στις οδικές και σιδηροδρομικές μεταφορές.

Σήμερα, αποσφραγίστηκαν οι φάκελοι των τεχνικών προσφορών για τον Βόρειο Οδικό Άξονα της Κρήτης (ΒΟΑΚ) και ειδικότερα για τη σύμβαση παραχώρησης του Χανιά-Ηράκλειο ύψους 2 δισ. ευρώ.

Από τη στάση των εταιρειών θα εξαρτηθεί και ο χρόνος που θα χρειαστεί για να ανοίξουν οι οικονομικές προσφορές του μεγάλου διαγωνισμού, στον οποίο συμμετέχουν η κοινοπραξία Άκτωρ Παραχωρήσεις- Μυτιληναίος, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η ΑΒΑΞ-Egis-Meridiam.

Επισημαίνεται ότι λίαν προσφάτως το υπουργείο υποδομών γνωστοποίησε στους τρεις ενδιαφερόμενους την ανάγκη για παράταση του χρόνου ισχύος των προσφορών και κατ΄ επέκταση των αντίστοιχων εγγυητικών επιστολών καλής εκτέλεσης μέχρι τις 7 Μαρτίου 2024.

Υπενθυμίζεται ότι για το σκέλος Χερσόνησος – Νεάπολη ύψους 290 εκατ. ανάδοχος έχει ήδη ανακηρυχθεί η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ – Ιntrakat – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, η κατασκευή του οποίου αναμένεται να ξεκινήσει την άνοιξη του 2024.

Υπογραμμίζεται ότι o ΒΟΑΚ έχει προβλεφθεί να χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης με περίπου 427 εκατ. ευρώ περίπου κονδύλι που εξασφαλίστηκε για την κατασκευή του και με τα οποία καλύπτεται το σκέλος της δημόσιας συμμετοχής.

Εν τω μεταξύ, σήμερα υποβλήθηκαν οι οικονομικές προσφορές για την επέκταση της Ιόνιας Οδού, στο τμήμα Ιωάννινα – Κακκαβιά.
Επίσης κατατέθηκαν συμμετοχές για την προεπιλογή αναδόχου κατασκευής του οδικού άξονα Λαμία – Καρπενήσι (τμήμα Μακρακώμη-Τυμφρηστός), ενώ υπεγράφη η σύμβαση κατασκευής του έργου αναβάθμισης του υφιστάμενου Προαστιακού Σιδηροδρόμου Δυτικής Αττικής, στο Τμήμα Άνω Λιόσια – Μέγαρα.

Ειδικότερα υψηλό ενδιαφέρον εκδηλώθηκε για τα δύο μεγάλα έργα Ιωάννινα Κακαβιά και Μακρακώμη-Τυμφρηστός.

  • Για το μεν πρώτο έργο προσφορές έδωσαν οι: ΑΒΑΞ, ΤΕΡΝΑ, ΜΕΤΚΑ-ΑΚΤΩΡ και ΔΟΜΙΚΗ ΚΡΗΤΗΣ-ΕΚΤΕΡ-ΤΕΝΑ-ΕΡΕΤΒΟ-ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ-ΟΔΟΣ.
  • Αντίστοιχα για το Μακρακώμη-Τυμφρηστός οι: ΑΒΑΞ, ΤΕΡΝΑ, ΜΕΤΚΑ-ΑΚΤΩΡ, ΤΕΚΑΛ-TRACE-ΕΛΙΚΑ και ΔΟΜΙΚΗ ΚΡΗΤΗΣ-ΕΚΤΕΡ-ΤΕΝΑ-ΕΡΕΤΒΟ-ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ-ΟΔΟΣ.

Σημειώνεται ότι το έργο Ιωάννινα – Κακαβιά συνολικού προϋπολογισμού 310 εκατ. ευρώ (με προαίρεση), είναι μήκους 70 χλμ και αποτελεί οδικό τμήμα του Δυτικού Άξονα.
Είναι η συνέχεια της Ιόνιας Οδού από τα Ιωάννινα προς τα ελληνοαλβανικά σύνορα στην περιοχή της Κακαβιάς, διασχίζοντας τον νομό Ιωαννίνων.

Ο άξονας αυτός θεωρείται ως ο δυτικότερος κάθετος άξονας της Εγνατίας Οδού και εντάσσεται στο κεντρικό (core) Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών της χώρας.

Το έργο μεταξύ άλλων θα εξασφαλίσει στην περιοχή της Κόνιτσας πρόσβαση στην Ιόνια Οδό και κατ’ επέκταση στις περιοχές της Φλώρινας και της Καστοριάς.

Στα σημαντικά οφέλη του οδικού άξονα “Ιωάννινα – Καλπάκι – Κακαβιά” περιλαμβάνονται επίσης η εξυπηρέτηση του αεροδρομίου των Ιωαννίνων, καθώς και του κύριου όγκου της κυκλοφορίας μεταξύ Αλβανίας – Ελλάδας, αφού η συνέχεια της οδού μετά την Κακαβιά εξυπηρετεί τις παραλιακές περιοχές της Αλβανίας και τα Τίρανα, από τις οποίες προέρχεται μεγάλος αριθμός χρηστών της οδού.

Όσον αφορά το μεγάλο τμήμα του οδικού άξονα Λαμία-Καρπενήσι, Μακρακώμη-Τυμφρηστός, η εκτιμώμενη αξία του ανέρχεται σε 161,29 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Η διάρκεια του έργου ανέρχεται σε 57 μήνες.