της Εύας Οικονομάκη

Μπορεί η πανδημία να έχει πλήξει σε καίριο βαθμό τις επιδόσεις των ξενοδοχείων των μεγάλων αστικών κέντρων της χώρας, μεταξύ των οποίων και της Αθήνας, ωστόσο, το επενδυτικό ενδιαφέρον για τον κλάδο παραμένει ισχυρό. Μόνο το 2021 στον Κεντρικό Τομέα Αθηνών σημειώθηκε αύξηση των ξενοδοχείων 5 αστέρων κατά 17%, των ξενοδοχείων 4 αστέρων κατά 7% και των ξενοδοχείων 2 αστέρων κατά 3% σε σύγκριση με το 2020, ενώ ο αριθμός των ξενοδοχείων 1 και 3 αστέρων παρέμεινε σταθερός, σύμφωνα με την έρευνα «Περί Ικανοποίησης Επισκεπτών και Απόδοσης Ξενοδοχείων Αττικής» που πραγματοποίησε η GBR Consulting σε συνεργασία με την Ενωση Ξενοδόχων Αθηνών-Αττικής και Αργοσαρωνικού (ΕΞΑΑΑ) και τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών. Ποσοστά που αντικατοπτρίζουν την τάση για επενδύσεις που θα αναβαθμίσουν το προσφερόμενο τουριστικό προϊόν της ελληνικής πρωτεύουσας και θα προσελκύσουν ταξιδιώτες υψηλότερου εισοδηματικού προφίλ.

Σε ό,τι αφορά τα δωμάτια ξενοδοχείων, καταγράφηκε αύξηση 4% και 6% για τις μονάδες 5 και 4 αστέρων αντίστοιχα. Με βάση την ανάλυση της GBR Consulting, υπό κατασκευή βρίσκονται άλλα 2.500 δωμάτια, εξαιρουμένων των ξενοδοχειακών έργων που μελετώνται και των περίπου 2.500 δωματίων ξενοδοχείου που έχουν προγραμματιστεί για το έργο στο Ελληνικό. Σε ετήσια βάση στην Αττική ο συνολικός αριθμός ξενοδοχείων το προηγούμενο έτος αυξήθηκε 2,6% και των δωματίων ξενοδοχείων κατά 2,8%.

Οι επιδόσεις των ξενοδοχείων της πρωτεύουσας

Όπως αναφέρεται στην έρευνα, η σταδιακή άρση των ταξιδιωτικών περιορισμών και το σαφές μήνυμα της χώρας περί «ανοίγματος της αγοράς» από νωρίς συνέβαλαν στη μερική επιστροφή σε μία «οιονεί» κανονικότητα από Ιούνιο 2021 και εξής. Συνολικά, κατά τη διάρκεια του 2021, 6 στους 10 επιβάτες της διεθνούς κίνησης ήταν ξένοι επισκέπτες, οι νεότερες ηλικίες προσαρμόστηκαν ευκολότερα και ανταποκρίθηκαν στις νέες συνθήκες, ενώ οι επιβατικές ροές από τις «παραδοσιακές αγορές» άρχισαν σταδιακά να αυξάνονται, γεγονός που επιβεβαίωσε την ανθεκτικότητα του brand «Αθήνα».

Στην έρευνα αποτυπώθηκε, μάλιστα, η πιο αυξημένη προτίμηση του επιβατικού κοινού προς περιφερειακούς, καλοκαιρινούς προορισμούς (55% επισκέφτηκαν και διέμειναν στην πρωτεύουσα 2021 έναντι 68% το 2019).

Ως προς τον τύπο του καταλύματος, κατά τη τελευταία διετία (2020-2021) υπήρξε μετατόπιση από την παραδοσιακή βάση των ξενοδοχείων σε άλλες μορφές καταλυμάτων (ξενοδοχεία και ενοικιαζόμενα δωμάτια), με αύξηση μεριδίου αγοράς των τουριστικών θερέτρων για συγκεκριμένα κοινά – στόχους (από 5% το 2019, σε 20% και 21% για τα έτη 2020 και 2021 αντίστοιχα).