Τον κώδωνα του κινδύνου για την χώρα και τον τουρισμό χτυπάει για μια ακόμη φορά η συμπεριφορά των ξένων πολυεθνικών, καθώς πληθαίνουν οι περιπτώσεις εξόδου επιχειρήσεων από τη χώρα. Η αεροπορική εταιρία Singapore Airlines, ανακοίνωσε την έξοδό της μετά από 40 χρόνια λειτουργίας στη χώρα λίγες ημέρες μετά την γνωστοποίηση από την αμερικανική Delta πως από το φθινόπωρο θα διακόψει τα δρομολόγια Ελλάδα – ΗΠΑ. Σε αντίστοιχη απόφαση έχει καταλήξει και η Continental. Πτήσεις της από την Ασία προς την Αθήνα έχει διακόψει και η THAI Airways, η οποία ήταν στην Ελλάδα επί τρεις και πλέον δεκαετίες ενώ η Gulf Air δεν εκτελεί πια το δρομολόγιο Αθήνα – Μπαχρέιν.

Η δραματική άνοδος των τιμών των καυσίμων σε συνδυασμό με την πτώση των τουριστικών αφίξεων στην Ελλάδα δεν είναι οι μόνες αιτίες που διώχνουν μεγάλες ξένες αεροπορικές από την χώρα. Το ιδιαίτερα δυσμενές κλίμα στο εξωτερικό για τη χώρα έχει δημιουργήσει ρεύμα απαξίωσης της εγχώριας αγοράς, την ώρα που μεγάλες ευρωπαϊκές αεροπορικές καταγραφούν ζημίες δισεκατομμυρίων ευρώ μόνο από το πτητικό τους έργο στην Ε.Ε.

“Singapore, Delta και Continental σταματούν τις πτήσεις γιατί τα αεροσκάφη τους πετούνε πρακτικά άδεια» σημειώνει στο Capital.gr παράγοντας της αεροπορικής βιομηχανίας προσθέτοντας πως «με τα μεγέθη και τις καταναλώσεις καυσίμων των αεροσκαφών που χρησιμοποιούνται είναι αδύνατον να επιτευχθεί κερδοφορία με τα τρέχοντα επίπεδα ζήτησης».

Χαρακτηριστικά της επιβατικής κίνησης στη χώρα μας είναι τα πρώτα διαθέσιμα στοιχεία για το 2012. Οι αφίξεις αλλοδαπών, μη κατοίκων Ελλάδας, υποχώρησαν την περίοδο Ιανουαρίου-Μαρτίου στην Αθήνα σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του2011 κατά 15,64% και στην Θεσσαλονίκη κατά 7,68% σύμφωνα με τα στοιχεία του ΣΕΤΕ και της ΑΙΑ για το αεροδρόμιο της Αθήνας και της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας για τα υπόλοιπα αεροδρόμια. Ενδεικτικά αναφέρεται πως στη Ρόδο και την Κω η πτώση είναι της τάξης του 54,28% και 39,66% αντίστοιχα. Στη Ζάκυνθο 34,3% και στο Ηράκλειο 14,62%. Η εξέλιξη αυτή των μεγεθών αποδίδεται σε μεγάλο βαθμό στην κακή εικόνα της χώρας στο εξωτερικό γενικότερα και τις αλλεπάλληλες διαδηλώσεις και επεισόδια στο κέντρο ειδικότερα.

Την ίδια ώρα οι δύο μεγάλες ελληνικές εταιρείες, αν και ακόμα ζημιογόνες, δείχνουν να βρίσκουν σιγά-σιγά το βηματισμό τους αλλά διατυπώνονται εύλογες ανησυχίες για το κατά πόσον θα υπάρξει χώρος και χρόνος για να ανακάμψουν. Aegean Airlines και Olympic Air «ακουμπάνε» πλέον μόνο σε 5 προορισμούς (Χανιά, Ηράκλειο, Ρόδο Κέρκυρα και Θεσσαλονίκη) όπου όμως ο ανταγωνισμός είναι σκληρός και έχουν κατά τα άλλα διαφοροποιημένο ρόλο. Η Olympic Air καλύπτει την Ελλάδα και τα Βαλκάνια όπως, πλέον, και το Ισραήλ, από όπου παρατηρείται εκρηκτική άνοδος αφίξεων ενώ η Aegean ουσιαστικά επαναπροωθεί από και προς το εσωτερικό τους επισκέπτες που μεταφέρει από και προς το εξωτερικό.

Η πρώτη περιόρισε σημαντικά τις ζημίες της το 2011, σε επίπεδα της τάξης των 5 εκατ. από 70 εκατ. ένα χρόνο πριν, και η δεύτερη παρουσίασε ζημιές ύψους 27,2 εκατ. από ζημιές 23,3 εκατ. το 2010.

Οι δύο ελληνικές εταιρείες έχουν βέβαια να αντιμετωπίσουν και τον ξένο low budget ανταγωνισμό που βρήκε… πεδίο δόξης λαμπρό μετά την απαγόρευση της συγχώνευσής τους από την Ε.Ε. Έτσι «η χώρα έχει γίνει πεδίο dumping επισκεπτών από χαμηλού κόστους αεροπορικές, οι οποίες μάλιστα χρησιμοποιούν περιφερειακά “φτηνά” αεροδρόμια με υποδεέστερες υποδομές όπως η Άραξος, τα οποία δεν έχουν τα υψηλά τέλη των άλλων κεντρικών αεροσταθμών» σημειώνει στο Capital.gr στέλεχος ελληνικής επιχείρησης τουρισμού.

Χαρακτηριστικό το γεγονός πως ξένες αεροπορικές εταιρείες charter επιδοτούν τα ταξίδια προς την Ελλάδα προκειμένου να γεμίσουν τα αεροπλάνα που έχουν δρομολογήσει, όπως η γερμανική Condor, η οποία προσέφερε πρόσφατα 50 ευρώ μετρητά σε κάθε επιβάτη που θα ταξιδέψει στην Ελλάδα.

Η ποιότητα των επισκεπτών που καταφεύγουν σε αυτού του είδους τις προσφορές μαρτυρά και την στοχοποίηση χαμηλότερου εισοδηματικού επιπέδου επισκεπτών για την πλήρωση των κενών τουριστικών κλινών στην χώρα μας. Στην άλλη πλευρά της ζήτησης, αυτής των επιχειρηματικών ταξιδιών, η κατάσταση είναι αυτονόητα επίσης προβληματική.

Παρά ταύτα, ορισμένες επιχειρήσεις έρχονται στην Ελλάδα. Συγκεκριμένα η γαλλική αεροπορική εταιρεία charter Air Mediterranee αναμένεται να μεταφέρει τμήμα των δραστηριοτήτων της στην Ελλάδα με στόχο «να μειώσει το κόστος της» αφού τα εργατικά κόστη εδώ είναι πλέον ελκυστικότερα.

Οι ξένες αεροπορικές «κουνάνε το μαντήλι» στην Ελλάδα, συχνά και λόγω αυξημένων προβλημάτων στις εκτός Ελλάδας επιχειρήσεις τους. Η γερμανική Lufthansa δρομολογεί μαζικές περικοπές προσωπικού, έως και 3.500 θέσεις εργασίας, μετά τις μεγάλες ζημίες που ενέγραψε. Ανακοίνωσε προ 24ωρων ζημίες 379 εκατ. ευρώ για το α’ τρίμηνο, σημαντικά υψηλότερες των αναμενόμενων.

H Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (IATA) εκτίμησε τον Μάρτιο ότι οι ευρωπαϊκές αεροπορικές θα καταγράψουν φέτος απώλειες εκατοντάδων εκατομμυρίων που θα μπορούσαν να φτάσουν έως και 1,5 δισ. ευρώ σε περίπτωση μιας αύξησης της τιμής πετρελαίου στα 150 δολ. το βαρέλι.

Ηλίας Μπέλλος

Πηγή:www.capital.gr