Σύνταξη tourismtoday.gr

«Βαθειά το χέρι στην τσέπη», πρέπει να βάλουν στην Βρετανία οι επιχειρήσεις για ταξίδια που συναλλάσονται με πιστωτικές ή χρεωστικές κάρτες.
Τα τελευταία πέντε χρόνια έχει αυξηθεί σημαντικά το κόστος διατραπεζικής αμοιβής (MIF) στις πληρωμές με κάρτες, όπως αποκάλυψε η προσωρινή έκθεση της Ρυθμιστικής Αρχής Υπηρεσιών Πληρωμών (PSR) του Ηνωμένου Βασιλείου.

Αυτό, οφείλεται στην έλλειψη ανταγωνισμού όπου επέτρεψε στα δύο μεγαλύτερα συστήματα καρτών -Visa και Mastercard – να αυξάνουν τις χρεώσεις προς τους εμπόρους ανενόχλητα.

Οι χρεώσεις MIF αποτελούν το μεγαλύτερο μέρος των τελών εξυπηρέτησης εμπόρων που επιβάλλουν οι τράπεζες στις πληρωμές με κάρτα, αλλά καθορίζονται από τη Visa και τη Mastercard,  οι οποίες, με τη σειρά τους, λαμβάνουν «αμοιβές συστήματος» από τις τράπεζες.

Ηδη, η δικηγορική εταιρεία Harcus Parker ξεκίνησε την αγωγή εκ μέρους των επιχειρήσεων ταξιδίων και φιλοξενίας τον Απρίλιο του 2022, υποστηρίζοντας ότι η Visa και η Mastercard ανάγκασαν τις τράπεζες να συμφωνήσουν ένα «αντιανταγωνιστικό και παράνομο» επίπεδο MIF.

Οπως υπογραμμίζεται στην έκθεση PSR οι δύο κολοσσοί των συστημάτων καρτών, «δεν αντιμετωπίζουν αποτελεσματικό ανταγωνισμό» στις συναλλαγές με εμπόρους και αγοραστές.
Ο ανταγωνισμός και οι επιλογές είναι περιορισμένες στις προαιρετικές υπηρεσίες όπου οι εναλλακτικοί πάροχοι δεν μπορούν να ταιριάξουν με τα κυρίαρχα συστήματα».

Η Mastercard και η Visa αύξησαν τα προγράμματα και τις χρεώσεις διεκπεραίωσης πάνω από 30% σε πραγματικούς όρους τα τελευταία πέντε χρόνια, ενώ «υπάρχουν ελάχιτσα στοιχεία ότι η ποιότητα των υπηρεσιών έχει βελτιωθεί με τον ίδιο ρυθμό».

Το PSR σημείωσε ότι «οι επιχειρήσεις του Ηνωμένου Βασιλείου δεν έχουν άλλη επιλογή από το να πληρώσουν αυξημένες χρεώσεις, καθώς οι κάρτες Mastercard και Visa αντιπροσωπεύουν το 95% των συναλλαγών με κάρτες που έχουν εκδοθεί στην χώρα, ενώ οι μέθοδοι πληρωμής χωρίς κάρτα συχνά δεν είναι αποτελεσματικές ανταγωνιστικές εναλλακτικές».

Η Mastercard και η Visa παρέχουν «σύνθετες και ασαφείς» δηλώσεις τιμολόγησης στους χρήστες καρτών, οι οποίες επιτρέπουν στους εμπόρους να λαμβάνουν πληρωμές με κάρτα.
Οι κάτοχοι δεν μπορούν να έχουν εύκολη πρόσβαση σε πληροφορίες σχετικά με τις χρεώσεις, συχνά δεν ενημερώνονται επαρκώς για αλλαγές στις χρεώσεις και έχουν «πολύ μικρή ικανότητα» να διαπραγματεύονται αμοιβές.

Η έκθεση προτείνει διορθωτικά μέτρα, συμπεριλαμβανομένης της βελτιωμένης διαφάνειας και των υποχρεώσεων της Mastercard και της Visa να εξηγούν και να ενημερώνουν τους λόγους για τις αλλαγές των τιμών.