Η λήψη μέτρων για τη μείωση του λειτουργικού κόστους του ομίλου της Louis PLC αλλά και οι προσπάθειες για αύξηση των εισοδημάτων εντείνονται αλλά «με βάση τα σημερινά δεδομένα και τις συνθήκες που επικρατούν αυτή την περίοδο ο όμιλος θεωρεί παρακινδυνευμένο να προβεί σε οποιεσδήποτε ασφαλείς προβλέψεις για το 2012». Αυτό αναφέρει χαρακτηριστικά η έκθεση διαχείρισης του ομίλου που δημοσιεύτηκε αυτές τις ημέρες και στην οποία σημειώνεται πως η καθαρή ζημιά που αναλογεί στους μετόχους για ολόκληρο το έτος παρουσιάζεται ιδιαίτερα αυξημένη (ειδικότερα, ο όμιλος ανακοίνωσε ζημιές €60,7 εκατ. για το 2011 έναντι ζημιών €10,2 εκατ. το 2010).

 Σε αυτό το πλαίσιο και με τον ανταγωνισμό στην κρουαζιέρα να εντείνεται και να αναμένεται να ενταθεί περαιτέρω με την απελευθέρωση του καμποτάζ στην Ελλάδα, ο όμιλος προχώρησε στην εκποίηση για scrap (παλιοσίδερα) του παλαιοτέρου πλοίου του Sapphire (1967) για το ποσό των U.S. $3,3 εκατ. Η τιμή πώλησης αντιπροσωπεύει την αξία του πλοίου στα βιβλία της εταιρείας και επομένως δεν προκύπτει οιονδήποτε κέρδος ή ζημία. Ο όμιλος είχε δεμένο το πλοίο εδώ και καιρό και δεμένα παραμένουν ακόμα σήμερα τα Coral (1971) και Calypso (1967).

 Αναδιάρθρωση

 Με στόχο την επαναφορά της εταιρείας σε κερδοφόρα πορεία είχε ανατεθεί στην PWC Μαϊάμι η εκπόνηση στρατηγικού σχεδίου με πενταετή ορίζοντα για τον τομέα των κρουαζιέρων. Με βάση τη μελέτη αυτή αποφασίστηκε όπως η Louis Cruises πρέπει να επικεντρώσει τις προσπάθειες της στην Ανατολική Μεσόγειο. Μέσα σ’ αυτά τα πλαίσια, η εταιρεία ανακοίνωσε ότι θα επιδιώξει περαιτέρω αναδιάρθρωση του στόλου της.  Η Louis plc, δραστηριοποιείται τόσο στον τομέα του Θαλάσσιου Τουρισμού – Κρουαζιέρες μέσω της Louis Cruises Ltd (11 κρουαζιερόπλοια) όσο και στα Ξενοδοχεία, μέσω της θυγατρικής Louis Hotels Public Company Ltd (19 ξενοδοχεία). Ο κύκλος εργασιών του ομίλου παρουσίασε κατά το έτος που έληξε στις 31 Δεκεμβρίου 2011 μείωση κατά 10,2% σε σχέση με το 2010. Η μείωση αυτή προήλθε από τις δραστηριότητες της Louis Cruises (-20,4%) γεγονός που αποδίδεται εν μέρει στο ότι ο στόλος της ήταν κατά δύο πλοία μικρότερος από ό,τι το 2010. Στα πλαίσια της ανανέωσης του στόλου της η εταιρεία είχε πωλήσει τον Μάιο του 2010 το ‘Aegean Pearl’ και τον Δεκέμβριο του 2010 το ‘Aquamarine’. Επιπλέον, η αναγκαστική διαφοροποίηση του δρομολογίου του Louis Cristal από Πειραιά λόγω της πολιτικής αστάθειας στην Αίγυπτο, επηρέασε αρνητικά τα αποτελέσματα. Αρνητικά επίσης επέδρασε στον κύκλο εργασιών της Louis Cruises και η επικρατούσα κατάσταση στην Αθήνα και στον Πειραιά απ’ όπου είναι η αφετηρία των περισσότερων κρουαζιέρων, καθώς επίσης και ο έντονος ανταγωνισμός στη Δυτική Μεσόγειο.

Ελπίδα από τα ξενοδοχεία;

 Εξαιτίας της μείωσης του κύκλου εργασιών του ομίλου και παρά τη σημαντική βελτίωση (+17,4%) στα εισοδήματα του τομέα των ξενοδοχείων, κυρίως στην Ελλάδα, τα λειτουργικά αποτελέσματα του Συγκροτήματος (EBITDAR) παρουσιάζουν μείωση. Το λειτουργικό κέρδος του Συγκροτήματος ανήλθε για το 2011 στα €45,6 εκατ. σε σύγκριση με  €55,9 εκατ. κατά το 2010, καταγράφοντας μείωση της τάξης των €10,3 εκατ. ή -18,4%. «Ως αποτέλεσμα των προσπαθειών της διεύθυνσης της Louis Cruises και των συγκεκριμένων μέτρων που έχουν ληφθεί προς αυτή την κατεύθυνση έγινε κατορθωτή η μείωση του λειτουργικού κόστους σε απόλυτους αριθμούς και αυτό παρά την αύξηση στις τιμές των καυσίμων αλλά και στους λιμενικούς φόρους στον Πειραιά», αναφέρει η εταιρεία.

Που αποδίδονται οι ζημίες

 Η καθαρή ζημιά που αναλογεί στους μετόχους για ολόκληρο το έτος παρουσιάζεται έτσι, όπως προαναφέρθηκε, ιδιαίτερα αυξημένη, (€60,7 εκατ. το 2011 έναντι €10,2 εκατ. το 2010) για τους ακόλουθους μη επαναλαμβανόμενους, όπως διευκρινίζεται, λόγους: έγινε έκτακτη πρόβλεψη για το κόστος διακανονισμού της διαφοράς που είχε προκύψει σχετικά με το κρουαζιερόπλοιο ‘Norwegian Dream’ ύψους €10,3 εκατ. που αποτελεί το σύνολο του ποσού διακανονισμού. Από το κόστος διακανονισμού καταβλήθηκε ήδη το ποσό των €3,5 εκατ. και το υπόλοιπο θα καταβληθεί σταδιακά εντός 3 ετών. Αρνητικά επηρέασε επίσης τα αποτελέσματα του 2011 κατά περίπου €25,4 εκατ. και η απομείωση της αξίας δύο κρουαζιερόπλοιων. Έγινε επίσης πρόβλεψη ύψους €8,9 εκατ. για επισφαλή χρεώστη του εξωτερικού που σχετίζεται με την πώληση του κρουαζιερόπλοιου ‘Aegean Pearl’ που είχε πραγματοποιηθεί το 2010. Η εταιρεία λαμβάνει όλα τα ενδεικνυόμενα νομικά μέτρα για είσπραξη του ποσού αυτού. Σχετική είναι και η ανακοίνωση που έγινε στις 7 Οκτωβρίου 2011.
                 
Το «τσουνάμι» μετά το ναυάγιο του Sea Diamond

 Αγκάθι για τον όμιλο παραμένει το ναυάγιο του κρουαζιερόπλοιου «Sea Diamond» στην Καλντέρα της Σαντορίνης πριν πέντε χρόνια. Η υπόθεση έχει οδηγήσει σε αντιδικία και με το ελληνικό δημόσιο αναφορικά με την υπαιτιότητα με τις δύο πλευρές αλληλοκατηγορούνται. Το ελληνικό κράτος υποστηρίζει ότι φταίει η Louis Cruises και ο κυπριακός όμιλος πως το ναυάγιο προκλήθηκε λόγω λάθους στη χαρτογράφηση της περιοχής σύμφωνα με τους επίσημους ελληνικούς χάρτες (Η υδρογραφική υπηρεσία του Π.Ν. έχει κάνει μετά το συμβάν επίσημη διόρθωση του χάρτη ενώ, σημειώνεται, πως το Πειθαρχικό Συμβούλιο Εμπορικού Ναυτικού αποφάσισε ότι το ναυάγιο προκλήθηκε από λάθος στη χαρτογράφηση της περιοχής). Δικαστήριο για τις ποινικές ευθύνες ορίστηκε από το Συμβούλιο Πλημμελειοδικών, μετά από πρόταση της εισαγγελίας Νάξου για τις 20 Ιουνίου 2012. Για το αστικό μέρος της υπόθεσης έχουν γίνει τρεις αγωγές κατά της εταιρείας. Αφορούν αποζημίωση που αξιώνει ο δήμος Θήρας ( ζητά 10 εκατ.) και το κόστος της ανέλκυσης που αξιώνει ο δήμος και το οποίο υπολογίζεται στα 80 εκατ.
 
Στο 1935 οι ρίζες του Ομίλου
 
 Ο Όμιλος “Louis” ιδρύθηκε το 1935 από τον αείμνηστο Λούη Λοΐζου, ο οποίος θεωρείται ως «ο πατέρας του Κυπριακού τουρισμού». Κατά τα πρώτα χρόνια λειτουργίας του οι δραστηριότητες του Ομίλου περιορίζονταν στην παροχή υπηρεσιών οδικών μεταφορών και σύντομα μετά υπηρεσία ταξιδιωτικών Γραφείων με την ονομασία «Τουριστικά Γραφεία ΛΟΥΗΣ». Σταδιακά, όμως, επεκτάθηκαν και σε άλλους τομείς , ώστε και σήμερα να καλύπτουν ολόκληρο το φάσμα υπηρεσιών για τον εισερχόμενο και εξερχόμενο τουρισμό, την ιδιοκτησία και διαχείριση ξενοδοχειακών και επισιτιστικών μονάδων, το θαλάσσιο τουρισμό, καταστήματα αδασμολόγητων ειδών και δώρων, την ανάπτυξη γης καθώς επίσης και παροχή υπηρεσιών πληροφορικής.

 Η εταιρεία Louis plc ιδρύθηκε στη Λευκωσία στις 31 Δεκεμβρίου 1998 ως ιδιωτική εταιρεία με την ονομασία Louis Cruise Lines Ltd με σκοπό να αποκτήσει το 100% του μετοχικού κεφαλαίου των πλοιοκτητριών εταιρειών καθώς και των υπολοίπων εταιρειών του Ομίλου Louis που δραστηριοποιούνταν στον τομέα του θαλάσσιου τουρισμού.

 Το Δ.Σ. της Εταιρείας αποφάσισε στις 2 Απριλίου 1999 να προβεί σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες για την μετατροπή της Εταιρείας σε δημόσια και εισήχθη στο Χρηματιστήριο Αξιών Κύπρου με την έκδοση 23.750.000 νέων μετοχών στο ευρύ κοινό με δημόσια εγγραφή στο Χρηματιστήριο Αξιών Κύπρου (ΧΑΚ). Η Louis plc εισήχθη με δημόσια εγγραφή στο ΧΑΚ τον Αύγουστο του 1999, με την έκδοση και διάθεση στο ευρύ κοινό 23.750.000 νέων μετοχών.

 Σήμερα στο πηδάλιο του συγκροτήματος βρίσκονται ως εκτελεστικός πρόεδρος ο Κωστάκης Λοΐζου, ως εκτελεστικός διευθυντής ο Λούις Λοΐζου και ως αντιπρόεδρος ο Βάκης Λοΐζου.
 
Ηλίας Γ. Μπέλλος

Πηγή: capital.gr