
Σημαντικές οικονομικές επιπτώσεις και ανησυχίες για παρατεταμένες αποζημιώσεις προκάλεσε το πρόσφατο κλείσιμο του αεροδρομίου Χίθροου, με τουριστικούς πράκτορες και tour operators να καλούνται – για ακόμη μία φορά – να διαχειριστούν τις συνέπειες μιας κρίσης που προκάλεσαν τρίτοι.
Η διακοπή λειτουργίας του μεγαλύτερου αεροδρομίου της Ευρώπης την Παρασκευή 22 Μαρτίου, λόγω πυρκαγιάς σε υποσταθμό ηλεκτροδότησης, οδήγησε σε πάνω από 1.300 ακυρώσεις πτήσεων και επηρέασε περισσότερους από 230.000 επιβάτες παγκοσμίως. Ήδη έχει ξεκινήσει ανεξάρτητη έρευνα διάρκειας έξι εβδομάδων από τον Εθνικό Διαχειριστή Ενεργειακού Συστήματος του Ηνωμένου Βασιλείου.
«Οι πράκτορες καλούνται να πληρώσουν το κόστος»
Η Aito (The Specialist Travel Association) προειδοποιεί για «οικονομικό μαραθώνιο» αποζημιώσεων, με την Christina Brazier να δηλώνει: «Τα μέλη μας έχουν ήδη ξοδέψει χιλιάδες ευρώ για επανακρατήσεις πτήσεων και καταλυμάτων, και τώρα αντιμετωπίζουν χρονοβόρες διαδικασίες για να ανακτήσουν αυτά τα ποσά».
Η Inside Travel Group ανέφερε ζημία άνω των £20.000, ενώ η Naturetrek είχε πάνω από 65 πελάτες επηρεασμένους, πολλοί εκ των οποίων ακύρωσαν εντελώς τα ταξίδια τους.
Παράλληλα, εταιρείες όπως η Kuoni, η Caribtours, η Gold Medal και η Designer Travel εργάστηκαν νυχθημερόν για να επαναπρογραμματίσουν ταξίδια, να καλύψουν διαμονές και να εξυπηρετήσουν επιβάτες εν μέσω χάους.
Αντιμετωπίζοντας την κρίση με αλληλεγγύη και τεχνογνωσία
Αρκετές εταιρείες ανέδειξαν την αξία των συνεργασιών και της τεχνογνωσίας τους, όπως η Sunvil Group που επανέκδωσε πτήσεις και μεταφορές σε λιγότερο από δύο ώρες. Ο Chris Wright υπογράμμισε και την εκτόξευση των τιμών λόγω αυξημένης ζήτησης – τόσο για αεροπορικά όσο και για ταξί.
Η Barrhead Travel, η Advantage Travel Partnership και η Inspire Europe εξήραν τον ρόλο των τουριστικών πρακτόρων που «μπήκαν μπροστά πριν καν ενημερωθούν οι πελάτες» και προσέφεραν ουσιαστική υποστήριξη, συχνά καλύτερη από αυτή των ίδιων των αεροπορικών εταιρειών.
Έκκληση για αλλαγές και πρόληψη
Η γενική διαμαρτυρία του κλάδου εστιάζει στην ανάγκη για βελτιωμένη επικοινωνία μεταξύ αεροδρομίων και αεροπορικών εταιρειών, αλλά και στη δημιουργία κοινών σχεδίων διαχείρισης κρίσεων. Ο Graeme Fyvie της Reed and Mackay τόνισε την ανάγκη για «ξεκάθαρες κατευθυντήριες γραμμές σχετικά με τις αποζημιώσεις».
Η Travelpack κάλεσε για ενίσχυση συνεργασίας μεταξύ αεροδρομίων και εφαρμογή «σχεδίων προστασίας επιλεγμένων πτήσεων» σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, ενώ υπογράμμισε την ανάγκη για εφεδρικά συστήματα ηλεκτροδότησης στο Χίθροου.
Τελικά, ο ταξιδιωτικός πράκτορας είναι εκείνος που κρατά το σύστημα όρθιο
Όπως τονίζει η Nicki Tempest-Mitchell της Barrhead Travel: «Οι πελάτες θυμούνται ποιος ήταν δίπλα τους στις κρίσιμες στιγμές – και αυτός είναι συχνά ο τουριστικός πράκτορας».