Πάνω από 50.000 τουρίστες αναμένονται μέχρι τα τέλη του 2017 στο λιμάνι του Ηρακλείου με τα 36 κρουαζιερόπλοια που θα προσεγγίσουν το Ηράκλειο τον Οκτώβριο, το Νοέμβριο και το Δεκέμβριο. Συγκεκριμένα, αυτό το μήνα στο λιμάνι του Ηρακλείου θα καταπλεύσουν 25 κρουαζιερόπλοια, το Νοέμβριο 8 και το Δεκέμβριο 3, με το στοίχημα για τον ΟΛΗ να είναι ο αριθμός των κατάπλων να αυξηθεί αρκετά το 2018.
Έτσι λοιπόν μπορεί να βρισκόμαστε σχεδόν στο τέλος μιας πολύ καλής τουριστικής χρονιάς για την Κρήτη, ωστόσο τα γεωπολιτικά έκαναν μεγάλους κολοσσούς κρουαζιέρας να βγάλουν την Ελλάδα από το δικό τους χάρτη λόγω των προβλημάτων σε Τουρκία και Αίγυπτο. Ίσως, λοιπόν, η κρουαζιέρα είναι ένα κομβικό κομμάτι που πρέπει να ενώνει τις ανταγωνίστριες χώρες, καθώς αποτελούν από κοινού ένα πεδίο ανάπτυξης του τουρισμού κρουαζιέρας.
Το πρόβλημα της κρουαζιέρας στην Ελλάδα δεν είναι θεσμικό αλλά υποδομών, διαδικασιών και έλλειψης συνεργασίας, όπως τονίζει σε έρευνά του για το πώς μπορεί να αναπτυχθεί ο συγκεκριμένος κλάδος στη χώρα μας, φέρνοντας μεγαλύτερα έσοδα στην ελληνική οικονομία, ο ερευνητικός οργανισμός διαΝΕΟσις. Σύμφωνα με την έρευνα, ο τουρισμός στη χώρα μας έχει γενικότερα καλή πορεία, αλλά η αγορά της κρουαζιέρας έχει κολλήσει, αφού, όπως υποστηρίζει, είμαστε μόλις 8οι σε έσοδα, παρότι η Ελλάδα αποτελεί τον 4ο δημοφιλέστερο προορισμό στην Ευρώπη.
Όπως συμπληρώνει η διαΝΕΟσις, “κλειδί” για να μπορέσει η χώρα να διεκδικήσει περισσότερα έσοδα από τη συγκεκριμένη αγορά είναι η ανάπτυξη του home porting, δηλαδή τα λιμάνια αφετηρίας από τα οποία ξεκινούν και στα οποία καταλήγουν τα κρουαζιερόπλοια, και οι δαπάνες ανά επιβάτη, που είναι τρεις φορές περισσότερες απ’ ό,τι σε ένα ενδιάμεσο λιμάνι.
Σημειώνεται ότι ένα κρουαζιερόπλοιο που ξεκινάει κρουαζιέρες από ένα ελληνικό λιμάνι έχει αεροπορικές ανταποκρίσεις για μεταφορές επιβατών και μελών πληρώματος από και προς αυτό, πιθανές διανυκτερεύσεις, επισκέψεις σε αξιοθέατα, και δαπάνες για τροφή και ψυχαγωγία στην πόλη. Επίσης, χρειάζεται δαπάνες για το κρουαζιερόπλοιο, όπως καύσιμα και άλλα αγαθά απαραίτητα για τη φιλοξενία των επιβατών του πλοίου, αλλά και μικρές ή μεγάλες επισκευές και υπηρεσίες συντήρησης.
Η δύναμη της Κρήτης
Από τις αρχές του τρέχοντος μήνα μέχρι και την τελευταία μέρα του 2017 έχουν προγραμματιστεί 36 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων στο Ηράκλειο, χωρίς να αποκλείεται την τελευταία στιγμή να προστεθούν και κάποιες άλλες αφίξεις. Είναι σημαντικό το γεγονός ότι στον Οργανισμό Λιμένος Ηρακλείου έχουν γίνει σημαντικά βήματα στο κομμάτι των υποδομών, ωστόσο χρειάζονται και άλλες παρεμβάσεις για να μπορεί το λιμάνι της πόλης να επεκτείνει επί της ουσίας τη δυναμική του ως λιμάνι αφετηρίας, που είναι και το ζητούμενο.
Ο τουρισμός κρουαζιέρας έχει ως καλούς μήνες τους πρώτους και τους τελευταίους κάθε τουριστικής περιόδου, γεγονός που βοηθά ουσιαστικά και στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. Αυτό που πρέπει να θέσει τώρα ως προτεραιότητα ο ΟΛΗ είναι η παράταση παραμονής των κρουαζιερόπλοιων στο λιμάνι, θέμα πάνω στο οποίο φέτος έγιναν βήματα, ωστόσο, αν αυτό επιτευχθεί με το σύνολο των πλοίων, τότε θα αποτυπωθεί πολύ πιο θετικά και στην τοπική αγορά.
160 ευρώ ανά επιβάτη
Η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (Cruise Lines International Association – CLIA) εκτιμά τις δαπάνες ανά επιβάτη home porting στα 160 ευρώ, για το λιμάνι του Πειραιά. Στην Ελλάδα, από τα 42 λιμάνια κρουαζιέρας, μόνο 6 λειτουργούν ή λειτούργησαν στο πρόσφατο παρελθόν ως λιμένες αφετηρίας: του Πειραιά, της Κέρκυρας, της Ρόδου, του Ηρακλείου, του Λαυρίου και της Θεσσαλονίκης.
Το 2016, οι επιβιβάσεις/αποβιβάσεις επιβατών home porting σε αυτά τα έξι λιμάνια ανήλθαν σε 468.000 – ένα πολύ μικρό ποσοστό της συνολικής κίνησης, και μάλιστα ένας αριθμός που μειώνεται σε σχέση με το παρελθόν. Πέρυσι οι επιβάτες που ξεκίνησαν την κρουαζιέρα τους από ένα ελληνικό λιμάνι ήταν 60.000 λιγότεροι απ’ ό,τι το 2010. Η Ελλάδα έχει μερίδιο περίπου 11% στις προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων στη Μεσόγειο, αλλά μόνο 8% στον αριθμό των επιβατών και μόλις 6% σε αριθμό home portings. Την ίδια ώρα, 50,4% των home portings της Μεσογείου γίνονται στους 7 λιμένες αφετηρίας της Ιταλίας και το 31,4% στους 15 λιμένες αφετηρίας της Ισπανίας.
Όπως σημειώνεται στην έρευνα, για να μπορέσει να αναπτυχθεί το home porting στη χώρα μας απαιτούνται λιμενικές υποδομές για τη φιλοξενία κρουαζιερόπλοιων και επιβατών, υπηρεσίες ελέγχου, υπηρεσίες διαχείρισης αποσκευών, τελωνειακές διαδικασίες, υπηρεσίες ανεφοδιασμού και υποδομές αγοράς ανεφοδιασμού και προμήθειας των απαραίτητων για το πλοίο. Όσον αφορά στο πώς επιλέγονται τα λιμάνια που θα λειτουργήσουν ως “λιμάνια αφετηρίας” από τις εταιρείες κρουαζιέρας, οι ερευνητές εντόπισαν μια σειρά από 81 κριτήρια, τα οποία καθορίζουν το πόσο ελκυστικό είναι ένα λιμάνι για τις εταιρείες κρουαζιέρας.
Η έρευνα καταλήγει στο συμπέρασμα πως τα ελληνικά λιμάνια που πληρούν αρκετά από τα κριτήρια ώστε να μπορούν δυνητικά να γίνουν αποτελεσματικά home ports είναι του Πειραιά, του Ηρακλείου, της Θεσσαλονίκης, της Ρόδου, του Λαυρίου και της Κέρκυρας. Σήμερα το 32% της κίνησης στον Πειραιά αφορά το home porting. Το αντίστοιχο ποσοστό για τη Βενετία είναι 88% και για τη Βαρκελώνη 58%.
Χειμωνιάτικες… κρουαζιέρες
Μήνας Κρουαζιερόπλοια
Οκτώβριος 25
Νοέμβριος 8
Δεκέμβριος 3
Σύνολο 36