της Εύας Οικονομάκη

Δυναμικά επανέρχεται στο προσκήνιο η ελληνική κρουαζιέρα, με ισχυρούς παίκτες του θαλάσσιου τουρισμού παγκοσμίως να ποντάρουν τα λιμάνια της χώρας και να τα επιλέγουν ως προορισμούς έναρξης των δρομολογίων τους (home port). Μπορεί το 2020 η πτώση τόσο σε επίπεδο προσεγγίσεων κρουαζιερόπλοιων όσο και σε επίπεδο αφίξεων τουριστών να ξεπέρασε το 95% σε σχέση με το 2019, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος, (ΕΛΙΜΕ), ωστόσο το 2021 προοιωνίζεται την ανάκαμψη του κλάδου.

Με βάση τον πήχη που έχουν θέσει οι παράγοντες της αγοράς, στόχος είναι η επίτευξη του 50% των προσεγγίσεων κρουαζιερόπλοιων στα ελληνικά λιμάνια σε σχέση με το 2019 και του 80% σε επίπεδο εισπράξεων, με δεδομένο ότι για φέτος το home porting, το οποίο έχει ισχυρό οικονομικό αποτύπωμα για τις τοπικές κοινωνίες, καταγράφει σημαντική άνοδο και αναμένεται να ξεπεράσει τα αντίστοιχα νούμερα του 2019.

Μάλιστα, η Ελλάδα καλείται φέτος να αξιοποιήσει τη δυναμική του κλάδου, η οποία είναι ιδιαίτερα αυξημένη, μετά από μια περίοδο απότομης καθίζησης, ειδικά τη στιγμή που άλλες αγορές με ισχυρή θέση στον παγκόσμιο χάρτη της κρουαζιέρας, όπως εκείνη της Καραϊβικής, δεν έχουν ακόμη κηρύξει την επανέναρξη των δρομολογίων.

Ποιοι ποντάρουν στην Ελλάδα

Εκτός από την κυπριακών συμφερόντων Celestyal Cruises, η οποία παραδοσιακά ξεκινά τα δρομολόγιά της από την Ελλάδα, οκτώ ακόμη κολοσσοί του θαλάσσιου τουρισμού επενδύουν στις προοπτικές ανάκαμψης της ελληνικής κρουαζιέρας.

Η Celebrity Cruises, η Azamara Cruises, η Silversea Cruises, η Seabourn Cruise Line, η Holland America Cruise Line, θυγατρική της Carnival Corporation, η Norwegian Cruise Line, η TUI Cruises και η Aida Cruises αναμένεται να χρησιμοποιήσουν τον Πειραιά, το Λαύριο, την Κέρκυρα και το Ηράκλειο ως λιμάνια εκκίνησης για τα ταξίδια τους.

Ενδεικτικό της δυναμικής της ελληνικής κρουαζιέρας είναι το γεγονός ότι η Celebrity Cruises επιστρέφει για home porting στη χώρα μας έπειτα από αρκετά χρόνια απουσίας, επιλέγοντας το μεγαλύτερο λιμάνι της Ελλάδας για την παγκόσμια πρώτη του νεότερου σκάφους της, του Celebrity Apex.

«Πάνω από 40 κρουαζιερόπλοια προγραμματίζονται να επισκεφθούν 45 ελληνικά λιμάνια μεταξύ Μαΐου και Νοεμβρίου φέτος, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύθηκαν από τον εθνικό οργανισμό κρουαζιερόπλοιων ESEK», τόνισε πρόσφατα ο πρόεδρος του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής και του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, Βασίλης Κορκίδης.

Νέοι προορισμοί

Στον προγραμματισμό των ισχυρών εκπροσώπων της κρουαζιέρας, εκτός από τους παραδοσιακούς προορισμούς, εντάσσονται για το 2021 και άλλα, μικρότερα ελληνικά λιμάνια, όπως εκείνα της Πάργας, της Φολεγάνδρου, της Καβάλας, της Πάτμου, της Καλαμάτας και της Πάρου.

Στα συγκεκριμένα λιμάνια αναμένεται να προσεγγίσουν μικρότερα σε μέγεθος κρουαζιερόπλοια, βάζοντας τους ελληνικούς προορισμούς, τόσο της ηπειρωτικής όσο και της νησιωτικής χώρας, σε περίοπτη θέση στον παγκόσμιο χάρτη της κρουαζιέρας. Η γαλλική εταιρεία κρουαζιέρας Ponant, η Windstar Cruises, καθώς και οι Seabourn και Silversea αναμένεται να προσεγγίσουν με μικρότερα πλοία ανεξερεύνητους για τον θαλάσσιο τουρισμό προορισμούς.