Με τον υφυπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Στέφανο Γκίκα, να τονίζει ότι με την παραχώρηση του 67% των μετοχών στον ιδιώτη επενδυτή ο Λιμένας Ηρακλείου, μαζί με την κατασκευή του οδικού άξονα ΒΟΑΚ και με το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι θα είναι στοιχεία σημαντικής ανάπτυξης για όλη την Κρήτη και τα κόμματα της αντιπολίτευσης να ασκούν σφοδρή κριτική, ψηφίστηκε κατά πλειοψηφία το νομοσχέδιο με το οποίο κυρώνεται η σύμβαση παραχώρησης αναφορικά με τη χρήση και εκμετάλλευση ορισμένων χώρων και περιουσιακών στοιχείων εντός του Λιμένα Ηρακλείου.

Απαντώντας στα βασικά σημεία της κριτικής της Αντιπολίτευσης, η οποία σύσσωμη καταψήφισε το νομοσχέδιο, κάνοντας λόγο για “ξεπούλημα”, για πολύ χαμηλό τίμημα, για ζημία του Δημοσίου, για κακές πρακτικές ανταγωνισμού και αδιαφάνεια.

Ο κ. Γκίκας, τόνισε ότι από το 2021 το ΤΑΙΠΕΔ ενέκρινε την πρόταση για την πώληση του 67% των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου μέσω διεθνούς διαγωνιστικής διαδικασίας σύμφωνα με τα προβλεπόμενα. Προεξάρχουσα θέση είχε ο προσυμβατικός έλεγχος του Ελεγκτικού Συνεδρίου, το οποίο απεφάνθη υπέρ της νομιμότητας της διαδικασίας κι έτσι το ΤΑΙΠΕΔ προχώρησε στη σύμβαση αγοραπωλησίας μετοχών με τον προτιμώμενο επενδυτή. Πρόκειται για την εταιρεία GRIMALDI και Μινωικές Γραμμές Ανώνυμη Ναυτιλιακή.

“Η εταιρεία αυτή μέσω της δραστηριοποίησής της από την εξαγορά των μινωικών γραμμών είναι γνωστή στην πόλη του Ηρακλείου και όσο και αν αρκετοί από την Αντιπολίτευση εκφράζουν επιφυλάξεις για τη συγκέντρωση στην ίδια εταιρεία των δύο αυτών ιδιοτήτων – τόσο δηλαδή της διαχειρίστριας του Λιμένος όσο και της εκμετάλλευσης βασικών ακτοπλοϊκών συνδέσεων – αποδεικνύεται ότι υπάρχουν οφέλη αυτής της σύμπτωσης, που δεν προέκυψε από κάποιον μυστικό ή προνομιακό τρόπο, αλλά κατόπιν διαγωνιστικής διαδικασίας με την έγκριση όλων των αρμοδίων οργάνων και της Επιτροπής Ανταγωνισμού.

Η προσφορά του συγκεκριμένου επενδυτή ήταν η καλύτερη και για λόγους προάσπισης του δημοσίου συμφέροντος και μόνο, επελέγη αυτή κι όχι κάποια άλλη προσφορά. ‘Αλλωστε, οι προσφορές είναι συγκεκριμένες και προκύπτουν από τους ειδικούς κανόνες της αγοράς και τις δικές της αποτιμήσεις. Και από τις κατατεθείσες και μόνο προσφορές, επιλέγεται η πλέον συμφέρουσα. Οτιδήποτε άλλο παραμένει στη σφαίρα του φανταστικού και δεν μπορεί να αξιολογηθεί” τόνισε ο αρμόδιος υφυπουργός.

Επιπλέον, ανέφερε ότι με τις συμβάσεις αυτές δεν υπάρχει καμία παραχώρηση κυριότητας, “οπότε, όπου ακούγονται αυτές οι κραυγές, οι υπερβολές περί ξεπουλήματος ή παραχώρησης γης ή κυριαρχικών μας δικαιωμάτων είναι ψευδείς”, προσέθεσε και αναφέρθηκε στην συγκεκριμένη παραχώρηση που αφορά μόνον την παραχώρηση χρήσης και εκμετάλλευσης για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, σαράντα χρόνων, συγκεκριμένων και αποκλειστικά προσδιορισμένων εκτάσεων και εγκαταστάσεων του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου.

Στο νέο Οργανισμό Λιμένος Ηρακλείου, που το 67% των μετοχών ανήκει στον ιδιώτη και το 33% παραμένει στο Δημόσιο, παραχωρείται συγκεκριμένη περιοχή παραχώρησης, ευρισκόμενη εντός της χερσαίας ζώνης του Λιμένα, όπως περιοριστικά περιγράφεται στη σύμβαση. Στην περιγραφόμενη περιοχή, ο Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου θα έχει δικαίωμα κατοχής, χρήσης, διαχείρισης, αλλά και συντήρησης, βελτίωσης και εκμετάλλευσης των στοιχείων της παραχώρησης και πραγματοποίησης έργων.

“Για όλα τα τελευταία, με τις ειδικές εγγυήσεις της σύμβασης, το ενδιαφέρον του Δημοσίου και το όφελος που προκύπτει είναι προφανές, αφού οι απαιτούμενες επενδύσεις για την ως άνω συνεχή συντήρηση και βελτίωση των υποδομών ενός λιμένα αυτού του μεγέθους και μάλιστα με έντονη δραστηριοποίηση τόσο εμπορική όσο και στον τομέα της κρουαζιέρας, θα ήταν πολύ δύσκολη να γίνει από το κράτος, για να μην πω αδύνατη” σημείωσε ο κ. Γκίκας και προσέθεσε πως το ελληνικό δημόσιο, εξακολουθεί να επιβλέπει το σύνολο των δραστηριοτήτων εντός του Λιμένα Ηρακλείου, καθώς και της χερσαίας και της θαλάσσιας ζώνης αυτού.

Δεδομένου ότι ακούστηκε για ξεπούλημα των “φιλέτων” του κράτους, ο υφυπουργός Ναυτιλίας, αντιπαρέβαλλε το παράδειγμα του Λιμένος Θεσσαλονίκης το οποίο ιδιωτικοποιήθηκε πριν από μερικά χρόνια, και έχει αυξήσει δραστικά τον κύκλο εργασιών του με προφανή οφέλη για το ελληνικό Δημόσιο, με νέες θέσεις εργασίας και για την πόλη της Θεσσαλονίκης, που επιστρέφει στο Δήμο Θεσσαλονίκης και στον Δήμο Μενεμένης 3.100.000 ευρώ περίπου τον χρόνο, σύμφωνα με αυτά τα οποία προβλέπουν οι συμβάσεις παραχώρησης.

Το 85% των εσόδων στον Δήμο Ηρακλείου

Στο σημείο αυτό, ο κ. Γκίκας, έφερε νομοτεχνική βελτίωση με βάση την οποία το 85% από τα συνολικά έσοδα του Δημοσίου θα αποδίδεται στον Δήμο Ηρακλείου. “Δεν είναι καθόλου ευκαταφρόνητο ποσό. Θα ξεπεράσει, κατά την άποψή μας, τις 300.000 με 350.0000 ευρώ. Υπάρχουν άλλωστε τα παραδείγματα της Θεσσαλονίκης και του Πειραιά” τόνισε σχετικώς.

Ακόμη, απέναντι στην κριτική περί “ευτελούς τιμήματος”, είπε πως είναι “ανεδαφική¨, αφού το τίμημα αυτό είναι πολλαπλάσιο της αντίστοιχης αποτίμησης με βάση δείκτες, όπως το EBITDA, που αφορά στα κέρδη μιας επιχείρησης πριν αφαιρεθούν τόκοι, φόροι και απόσβεση. Οι οικονομικοί αναλυτές είπαν ότι τα 80 εκατομμύρια ευρώ είναι 31 φορές περισσότερα από αυτά που οι δείκτες αυτοί ζητούν, όπως επίσης ότι εάν πηγαίναμε με αντίστοιχους λιμένες σε αντίστοιχα εγχειρήματα, δεν θα έπαιρνε το Δημόσιο πάνω από 30 εκατομμύρια.

Αναφορικώς με την κριτική ότι δεν υπάρχει masterplan, το διέψευσε λέγοντας ότι ο ΟΛΗ έχει ένα masterplan, το οποίο, προβλέπει μέχρι το 2030 να έχει τις εγκαταστάσεις ηλεκτροφόρτισης πλοίων, επένδυση που θα ανέλθει σε 25 εκατομμύρια ευρώ. Επίσης, μέσα σε εννέα μήνες από την Κύρωση της Σύμβασης, ο επενδυτής οφείλει να παρουσιάσει το αναθεωρημένο masterplan για το Λιμάνι του Ηρακλείου, το οποίο θα περάσει από έλεγχο μέχρι που να πάρει την τελική έγκριση για την υλοποίηση.

Σε σχέση με τις ανησυχίες που έχουν εκφραστεί για τον κίνδυνο άσκησης μονοπωλιακών πολιτικών, ο κ. Γκίκας ανάφερε ότι δεν βλέπει να μπορεί να γίνει κάτι τέτοιο, αφού όλες οι πράξεις και οι διαδικασίες τελούν υπό τον διαρκή έλεγχο όλων των αρμόδιων αρχών, ανάμεσα στις οποίες είναι και η Αρχή Ανταγωνισμού. Δε, σε περίπτωση παραβίασης του νόμου, οι κυρώσεις θα είναι άμεσες και βαριές, ενώ προβλέπονται ποινικές ρήτρες της ίδιας της σύμβασης, σε περίπτωση παραβίασης των όρων. Ακόμη είπε ότι η ύπαρξη πληθώρας λιμένων, ακόμα και γειτονικών, εμποδίζει καταχρηστικές πολιτικές του ενός λιμένα σε βάρος των άλλων, αφού η ίδια η αγορά θα έκανε άμεσα τις ομαλοποιήσεις, οδηγώντας τον κύριο φόρτο εργασιών στο παραπλήσιο λιμάνι.

“Πραγματικά η σύμβαση αυτή εξυπηρετεί το εθνικό συμφέρον και έχει στόχους την ενθάρρυνση της βιώσιμης ανάπτυξης των λιμενικών εγκαταστάσεων, επενδύσεις σε νέες υποδομές, συντήρηση των υφιστάμενων, καθώς και υιοθέτηση πράσινων τεχνολογιών, όλα σε ευθυγράμμιση με τη βασική πολιτική προτεραιότητα του υπουργείου, ενίσχυση του ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος του Λιμένα Ηρακλείου σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο, συντήρηση των δομών του Λιμένα Ηρακλείου και η επέκταση του χρόνου ζωής τους, ποσοτική και ποιοτική βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών του Λιμένα. Επίσης εξορθολογίζεται η χερσαία ζώνη του Λιμένα και διασφαλίζεται ότι οι υποδομές ιδιαίτερου και ευαίσθητου ενδιαφέροντος, όπως ο Ενετικός Λιμένας, διατηρούνται υπό κρατικό έλεγχο” υπογράμμισε τέλος ο υφυπουργός Ναυτιλίας.