kefalogianni-olga

Πιστώνεται τη μεγαλύτερη αύξηση που έχει σημειώσει ο ελληνικός τουρισμός σε αφίξεις, ενώ ήδη επεξεργάζεται σχέδιο για ακόμη υψηλότερη άνοδο το 2014. Η υπουργός Τουρισμού Όλγα Κεφαλογιάννη ρίχνει το γάντι στον ΣΕΒ τονίζοντας ότι δεν αποτελεί ρητορικό σχήμα για την Ελλάδα ότι ο τουρισμός είναι βασικός μοχλός ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας.

Συνέντευξη Όλγας Κεφαλογιάννη στον “Επενδυτή”

Του Χάρη Ντιγριντάκη

Όπως επισημαίνει ήδη έχει ξεκινήσει ο σχεδιασμός για το 2014 με δράσεις από τον Σεπτέμβριο μέχρι τον Απρίλιο, ενώ στην υπηρεσία fast track του ΕΟΤ που μεταφέρεται οσονούπω στο υπουργείο έχουν υποβληθεί 21 επενδυτικοί φάκελοι το πρώτο 8μηνο του τρέχοντος έτους.

“Κάθε επένδυση θα κρίνεται με βάση προσδιορισμένους κανόνες, τόσο περιβαλλοντικούς όσο και αρχιτεκτονικούς. Και σε αυτό το ζήτημα δεν πρόκειται να κάνουμε την παραμικρή υποχώρηση.”

O ΣΕΒ ισχυρίζεται ότι ως κράτος έχουμε υπερεκτιμήσει τον τουρισμό και τη ναυτιλία. Ποια η γνώμη σας;

Ο τουρισμός για τη χώρα μας είναι βασικός μοχλός ανάπτυξης της οικονομίας. Και αυτό δεν αποτελεί ρητορικό σχήμα. Ούτε λέγεται για λόγους εντυπώσεων. Είναι η πραγματικότητα που αποτυπώνεται στα επίσημα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας. Οι ταξιδιωτικές εισπράξεις στο διάστημα Ιανουαρίου – Ιουνίου 2013, αυξήθηκαν κατά 17,8% ή 503 εκ. ευρώ, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2012. Πάνω από 11 δις θα είναι τα έσοδα, από τον τουρισμό για τη φετινή χρονιά. Ωστόσο πρέπει να επισημάνω ότι μια οικονομία, όπως είναι η ελληνική δεν πρέπει να στηρίζεται σε ένα μόνο κλάδο. Θα πρέπει να συνεχιστούν οι διαρθρωτικές αλλαγές και οι μεταρρυθμίσεις σε όλο το δημόσιο τομέα, ώστε να υπάρξει ανάπτυξη. Θα πρέπει να στηρίξουμε την πρωτογενή παραγωγή, ώστε η Ελλάδα να μπορεί να παράγει προϊόντα υψηλής ποιότητας.

Τι προβλέπει ο προϋπολογισμός του 2014 για προβολή;

Ο σχεδιασμός για το 2014 έχει ξεκινήσει. Στο υπουργείο Τουρισμού και στον ΕΟΤ προγραμματίζουμε τις επόμενες κινήσεις μας. Αποφασίσαμε να επισπεύσουμε την επικοινωνιακή εκστρατεία του επόμενου έτους ώστε για πρώτη φορά να αναπτυχθούν δράσεις, από Σεπτέμβριο έως και Απρίλιο, κρίσιμο χρονικό διάστημα, για τις προκρατήσεις και τις πωλήσεις πακέτων διακοπών διεθνώς. Η νέα επικοινωνιακή στρατηγική θα είναι στοχευμένη και θα κινηθεί σε συνέχεια της επιτυχημένης συνταγής που ακολουθήσαμε το 2013. Παράλληλα θα συνεχίσουμε τη διαρκή παρουσία μας στα ξένα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Αποτελεί στρατηγική επιλογή μας να διατηρήσουμε το καλό κλίμα που υπάρχει και να εκμεταλλευτούμε τις θετικές ειδήσεις που μας έφερε το φετινό τουριστικό ρεύμα.

Ποιες δράσεις σκοπεύετε να δρομολογήσετε για την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου;

Η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου αποτελεί βασική προτεραιότητα στο υπουργείο Τουρισμού. Έτσι αποφασίσαμε έγκαιρα να προχωρήσουμε σε συγκεκριμένες δράσεις επικοινωνίας και marketing τον Αύγουστο και τον Σεπτέμβριο για τη στήριξη του ρεύματος που καταγράφεται αυτή την περίοδο και την αξιοποίηση των διακοπών της τελευταίας στιγμής. Στην κατεύθυνση αυτή σε εξέλιξη βρίσκονται σχετικά προγράμματα προώθησης μέσω του διαδικτύου και σε διεθνείς τουριστικές πλατφόρμες κύρους, όπως το tripadvisor, yahoo, expedia,lastminute.com. Το αμέσως επόμενο διάστημα, θα παρουσιάσουμε ειδικές επικοινωνιακές ενέργειες που προβάλλουν και τη χειμερινή Ελλάδα. Όλα τα παραπάνω, μαζί με την ανάπτυξη των ειδικών μορφών τουρισμού, αρχίζουν να συνθέτουν ένα νέο περιβάλλον που ευνοεί την διεύρυνση της τουριστικής περιόδου. Σε αυτή τη διαδικασία όμως πρέπει να υπάρξει και η ανάλογη ανταπόκριση από τους επαγγελματίες του τουρισμού. Να αντιληφθούν τις αλλαγές που συντελούνται και να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα.

Την ίδια ώρα που οι υπόλοιποι προορισμοί της Ελλάδας ανεβαίνουν η Αθήνα κινείται ελαφρώς πτωτικά, ποιες οι σκέψεις σας ούτως ώστε η πρωτεύουσα να ακολουθήσει τον ρου των άλλων προορισμών;

Η Αθήνα είναι μια ξεχωριστή περίπτωση με πολύ ειδικά χαρακτηριστικά. Χρειάζεται πολύ δουλειά, υπομονή και επιμονή. Η πόλη βρέθηκε στο μάτι του κυκλώνα της οικονομική κρίσης. Αποτέλεσε την αρνητική εικόνα της Ελλάδα στα περισσότερα διεθνή μέσα ενημέρωσης. Εικόνα άδικη που πρέπει να αλλάξει. Χρειάζεται όμως χρόνος. Έχουμε κάνει σημαντική δουλειά υποδομής, καταγράφοντας όλα τα προβλήματα που αφορούν το τουριστικό προϊόν της Πρωτεύουσας. Κινούμαστε πολύ προσεκτικά, χωρίς κινήσεις εντυπωσιασμού, που θα κάλυπταν το πρόβλημα και θα το μετ έθεταν στο μέλλον. Το σχέδιο μας για την Αθήνα περιλαμβάνει τη δημιουργία νέων τουριστικών προϊόντων όπως για παράδειγμα ο σχεδιασμός «διαδρομών» που θα παρέχουν σημαντικά στοιχεία για τη πόλη. Η Αθήνα συγκεντρώνει μέσα της ένα ελκυστικό τουριστικό πακέτο, με πολιτισμό, μουσική, θέατρο, γαστρονομία, φυσικές ομορφιές. Ο τουρισμός της Αθήνας είναι άμεσα συνδεδεμένος με την ασφάλεια, την ποιότητα του αστικού περιβάλλοντος και την ελεύθερη μετακίνηση. Όλα αυτά αποτελούν κρίσιμες παράμετροι για να κερδίσουμε και το στοίχημα της αύξησης της τουριστικής κίνησης της Αθήνας. Το 2014 θα δούμε τα πρώτα αισιόδοξα σημάδια ανάκαμψης και στην πρωτεύουσα μας.

Σε ποιες εναλλακτικές μορφές τουρισμού θα δώσει ώθηση το υπουργείο; Ποιες οι σκέψεις σας για τον αγροτουρισμό;

Όπως έχω πει πολλές φορές στο παρελθόν η Ελλάδα δεν είναι μόνο Ήλιος και Θάλασσα. Έχει πολλά τουριστικά προϊόντα να προσφέρει. Το υπουργείο Τουρισμού επενδύει στον ειδικό τουρισμό, προσφέροντας μια εναλλακτική πρόταση στον προσκυνηματικό τουρισμό, στον θαλάσσιο, τον αθλητικό, στον γαστρονομικό, στον αγροτουρισμό και στον τουρισμό υγείας. Η ανάπτυξη αυτών των μορφών τουρισμού είναι επιτακτική ανάγκη, για να έχουμε τουρισμό, καθ όλη τη διάρκεια του χρόνου. Σύντομα και σε αυτόν τον τομέα θα έχουμε θετικά αποτελέσματα.

Μετά από αρκετά έτη ψηφίστηκε νομοσχέδιο για τον τουρισμό. Κυρίως αφορά τις μεγάλες επενδύσεις που είναι και το ζητούμενο. Σε ποια φάση βρίσκεται το χωροταξικό στον τουρισμό, το οποίο αναμένεται να κινηθεί παράλληλα;

Πράγματι η χώρα μας έχει ανάγκη τις μεγάλες τουριστικές επενδύσεις. Αυτές θα δώσουν νέες θέσεις εργασίας, που αποτελεί προτεραιότητα μας, αλλά θα δώσουν και σημαντικές ανάσες στην οικονομία μας. Εκείνο όμως που θέλω να ξεκαθαρίσω είναι ότι κάθε επένδυση θα κρίνεται με βάση προσδιορισμένους κανόνες, τόσο περιβαλλοντικούς όσο και αρχιτεκτονικούς. Και σε αυτό το ζήτημα δεν πρόκειται να κάνουμε την παραμικρή υποχώρηση. Τα λάθη του παρελθόντος δεν θα επαναληφθούν. Ωστόσο κεντρική απόφαση της κυβέρνησης είναι μην σταματήσουμε επενδύσεις, χωρίς αιτιολογημένες αποφάσεις».

Πόσοι φάκελοι έχουν υποβληθεί το 2013 στη διεύθυνση επενδύσεων του ΕΟΤ η οποία οσονούπω οδεύει στο υπουργείο σας;

Στην Ειδική Υπηρεσία Προώθησης και Αδειοδότησης Τουριστικών Επενδύσεων, η οποία συστήθηκε στον ΕΟΤ και αναμένεται η ολοκλήρωση της διαδικασίας μεταφοράς της στο Υπουργείο Τουρισμού, υποδέχθηκε μέσα στο έτος 2013 είκοσι έναν (21) επενδυτικούς φακέλους, που περιλαμβάνουν σύνθετα τουριστικά καταλύματα, μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες, ειδικές τουριστικές υποδομές κλπ. Η υλοποίηση των προαναφερθέντων επενδύσεων θα τονώσει την ελληνική οικονομία, θα αυξήσει την ανάπτυξη και κυρίως, θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας, που αποτελεί προτεραιότητα της κυβέρνησης.

Ποιες οι πρωτοβουλίες σας ούτως ώστε να αυξηθεί το home porting της κρουαζιέρας στην Ελλάδα;

Ο κλάδος της κρουαζιέρας είναι από τους πιο δυναμικούς κλάδους της οικονομίας. Η ανάπτυξη του μάλιστα θα έχει θετικές επιπτώσεις και στα έσοδα της χώρας. Στο υπουργείο καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια συνεργασίας με τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο κλάδο της κρουαζιέρας για να προτιμήσουν τα ελληνικά λιμάνια ως αφετηρία και τερματισμό των ταξιδιών τους. Βασική προϋπόθεση όλων όμως είναι οι υποδομές. Οι εγκαταστάσεις των λιμένων και όχι μόνο παίζουν σημαντικό ρόλο. Παράλληλα καταλυτικό ρόλο παίζει και η εικόνα υποδοχής της πόλης, που υποδέχεται το κρουαζιερόπλοιο. Η κρουαζιέρα λοιπόν, εντάσσεται σε έναν ευρύτερο σχεδιασμό που κάνουμε. Τίποτα δεν θα πετύχουμε αν σκεφτόμαστε ή κινούμαστε αποσπασματικά ή με λογικές εύκολων επιδόσεων. Ο τουρισμός χρειάζεται μακροχρόνιο σχεδιασμό και συνολική προσέγγιση για να καταστεί ένας σύγχρονος, κερδοφόρος και σταθερός κλάδος της ελληνικής οικονομίας.

Σχεδιάζουμε την αναβάθμιση του ΕΟΤ

Ποιες είναι οι τελικές σκέψεις της κυβέρνησης για τον ΕΟΤ;

Καταρχήν θέλω να ξεκαθαρίσω ότι δεν υπάρχει κανένα θέμα κατάργησης του ΕΟΤ, όπως έχει γραφτεί ορισμένες φορές στον τύπο. Αντίθετα η απόφαση του υπουργείου τουρισμού και της κυβέρνησης είναι η αναβάθμιση, και ο εκσυγχρονισμός του ΕΟΤ με όλες τις αρμοδιότητες που απαιτούνται για να ανταποκριθεί με επιτυχία στο ρόλο του. Στις προθέσεις μας είναι η ανανέωση του εθνικού τουριστικού προϊόντος και η αποτελεσματικότερη προώθησή του στη διεθνή αγορά. Όλα αυτά αποτυπώνονται και στο νέο τουριστικό νόμο που πρόσφατα ψηφίστηκε στη Βουλή. Τονίζω, ελπίζω για τελευταία φορά, ότι εμείς θέλουμε τον ΕΟΤ ισχυρό, αυτόνομο, σύγχρονο, απαλλαγμένο από βάρη και κακοδαιμονίες του παρελθόντος.

Πώς σκέπτεστε να τονώσετε τον εσωτερικό τουρισμό ο οποίος ελέω κρίσης έχει συρρικνωθεί δραματικά;

Η αλήθεια είναι ότι η οικονομική ύφεση έχει επιπτώσεις στον εσωτερικό τουρισμό και ιδιαίτερα στις ασθενέστερες οικονομικά ομάδες. Για το λόγο αυτό στις αρχές του Καλοκαιριού ο ΕΟΤ ανακοίνωσε το πρόγραμμα «Τουρισμός για όλους». Είναι ένα πρόγραμμα που αφορά 72.000 δικαιούχους. Κυρίως απευθύνεται στους συμπολίτες μας που έχουν πραγματική ανάγκη για στήριξη. Αλλά και στα άτομα της τρίτης ηλικίας. Ωστόσο πρέπει να επισημάνω ότι το πρόγραμμα ενισχύει και τις τουριστικές επιχειρήσεις που συμμετέχουν σε αυτό.