Σκληρό πόκερ αναμένεται να παιχτεί για την απόκτηση της “Olympic Εμπορικές & Τουριστικές Επιχειρήσεις Α.Ε”, του ιδιοκτήτη στην Ελλάδα των “Avis Rent a Car” και “Budget Rent a Car and Payless”. H εταιρεία ανήκει σε ποσοστό 94% στην Τράπεζα Πειραιώς.
Το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας έχει ζητήσει από την τράπεζα η σχετική πώληση να έχει τελεσφορήσει έως τον προσεχή Ιούνιο. Το ενδιαφέρον για την απόκτηση της AVIS φέρεται να είναι αυξημένο δεδομένου ότι η αρχική λίστα των 10 ενδιαφερόμενων αυξήθηκε σε 28 δυνητικούς επενδυτές, οι οποίοι και έχουν ζητήσει το φάκελο του διαγωνισμού από τη Citigroup Global Markets Limited Ltd., τον αποκλειστικό χρηματοοικονομικό σύμβουλο της Πειραιώς για τη συναλλαγή. Λόγω του αυξημένου ενδιαφέροντος, η αρχική προθεσμία για την υποβολή δεσμευτικών προσφορών έχει μεταφερθεί για τις 10 Φεβρουαρίου, όπως όμως διαρρέουν υψηλόβαθμα στελέχη της Olympic, υπάρχει ενδεχόμενο και νέας παράτασης της διαδικασίας προκειμένου να ενταχθούν στη διαδικασία και νέοι υποψήφιοι που επ’ εσχάτοις εκδήλωσαν ενδιαφέρον.
Κύκλοι της αγοράς υποστηρίζουν ότι κύριοι «παίκτες» για την απόκτηση των “Avis Rent a Car” και “Budget Rent a Car and Payless” φέρονται να είναι ο τουρκικός κολοσσός Κοτς, η Avis Budget Group και 2 Funds. Υπογραμμίζεται ότι η Avis Budget Group είναι ο αμερικανικός μητρικός όμιλος, που έχει παραχωρήσει την άδεια master franchise της Avis Rent a Car και της Budget Rent a Car για όλη την Ελλάδα στην Olympic.
Ο όμιλος Κοτς
Ο πανίσχυρος οικονομικά τουρκικός πολυεθνικός κολοσσός Koc Group με περισσότερες από 100 θυγατρικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε 14 διαφορετικούς κλάδους, ανέλαβε πριν μερικά έτη από κοινού με την εταιρεία Folli Follie Group του Δημήτρη Κουτσολιούτσου τη 40ετή εκμίσθωση και διαχείριση του λιμένα Λέσβου, κάνοντας πράξη την πρώτη ελληνοτουρκική συνεργασία στον τομέα του τουρισμού, συμφωνία η συνολική αξία της οποίας ανήλθε σε 10 εκατ. ευρώ. Η τουρκική Setur Servis Turistik.που συμμετέχει στην κοινοπραξία, αποτελεί μέλος του τουρκικού ομίλου Koc Group, που κατέχει ηγετική θέση στη διαχείριση μαρίνων στα παράλια της Τουρκίας..Στην Τουρκία μια από τις θυγατρικές του διαθέτει την άδεια master franchise της Avis Rent a Car και η ραγδαία πτώση του τουρισμού στη γείτονα, γεννά επενδυτική ευκαιρία με την πώληση της Avis στην Ελλάδα.
Σήμερα ο όμιλος – μαμούθ με δραστηριότητες που εκτείνονται από τις τράπεζες ως τη βαριά βιομηχανία, τον κατασκευαστικό τομέα, την ενέργεια και τον τουρισμό, δραστηριοποιείται σε 30 χώρες, ενώ ο κύκλος εργασιών του ανέρχεται σε αρκετές δεκάδες δις. δολ. Επισημαίνεται ότι προ ετών ο Ράχμι Κοτς είχε αναλάβει την προεδρία του Συμβουλίου Ελληνοτουρκικής Επιχειρηματικής συνεργασίας.
Το γεγονός ότι αρκετοί ενδιαφερόμενοι έλαβαν το σχετικό φάκελο, αποδίδεται από τους ίδιους κύκλους, στην ανάγκη άντλησης πληροφοριών για τα δεδομένα της εταιρείας από ορισμένους. Πηγές της αγοράς σημειώνουν ότι μολονότι η Autohellas-Hertz έλαβε το σχετικό φάκελο, κατά πάσα πιθανότητα δεν θα συμμετέχει μέχρι τέλους στη διαδικασία αφενός διότι ήδη διαθέτει ιδιαίτερα μεγάλο μερίδιο στην αγορά και αφετέρου διότι ο όμιλος Βασιλάκη προσέθεσε λίαν προσφάτως 2 μεγάλα assets στο χαρτοφυλάκιο του, την γενική αντιπροσωπεία των Hyundai και Κia (όμιλος Δάβαρη), καθώς και την ΒMW-MINI Βορείου Ελλάδος (όμιλος Τρικαλιώτη). Άλλωστε η Autohellas προ 10 ετών διέθετε το 48% της Hertz το οποίο επωλήθη στον όμιλο Πειραιώς έναντι του ποσού των 26 εκατ. ευρώ περίπου.
Επίσης ακόμη ένα ενδεχόμενο μη κατάθεσης δεσμευτικών προσφορών από ορισμένους σημερινούς υποψήφιους επενδυτές, ενδέχεται να είναι ο δανεισμός της “Olympic Εμπορικές & Τουριστικές Επιχειρήσεις Α.Ε”, που προσεγγίζει το ποσό των 300 εκατ. ευρώ. Το ενδιαφέρον των funds για την απόκτηση μεγάλων εταιρειών Rent a Car δεν αποτελεί είδηση αφού έτερο fund αγόρασε την Leaseplan στην Ελλάδα το 2015. Άλλοι παίκτες που σύμφωνα με διαρροές έχουν λάβει το σχετικό φάκελο είναι ο όμιλος Σαρακάκη, ελληνικά επενδυτικά κεφάλαια όπως η Damma Holdings που ανήκει στον πρώην πρόεδρο του ΣΕΒ κ. Γιώργο Δασκαλόπουλο και αρκετά funds που επενδύουν στην Ελλάδα όπως τα OakTree, και Goldman Sachs, όπως και τα Lone Star, World View Capital Management, Pimco, Fortress κ.α.
Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι το ύψος της συναλλαγής αναμένεται να κινηθεί σε υψηλά επίπεδα, δεδομένου ότι η Olympic έκλεισε το 2016 με εξαιρετικά βελτιωμένα οικονομικά μεγέθη σε σχέση με το 2015.
Όπως αναφέρθηκε πριν λίγες ημέρες σε σχετική παρουσίαση, της εταιρείας σε ιστορικά υψηλά επίπεδα διαμορφώθηκε ο αριθμός του στόλου (31.700 αυτοκίνητα), οι αγορές αυτοκινήτων (8.600 αυτοκίνητα ήτοι το 11% των συνολικών ταξινομήσεων των αυτοκινήτων στην Ελλάδα) όσο και το μέγεθος της προ φόρων κερδοφορίας (19 εκατ. ευρώ), ενώ υλοποιήθηκαν και 7 εκατ. ευρώ νέες επενδύσεις. Ως αποτέλεσμα αυτών των δράσεων, το 2016 η εταιρία πέτυχε σημαντική αύξηση του κύκλου εργασιών της στα 152,5 εκατ. ευρώ, με ρεκόρ κερδών στα 76,3 εκατ. EBITDA και 19,4 εκατ. ευρώ κέρδη προ φόρων, αυξημένα κατά 41% σε σχέση με το 2015.
Ο κ. Ανδρέας Ταπραντζής, διευθύνων σύμβουλος της Avis, τόνισε πρόσφατα πως το 2016 ήταν μια χρονιά επιτυχιών, καθώς επιτεύχθηκαν όλοι οι στόχοι που είχαν τεθεί. Όπως ανέφερε οι παραγγελίες αυτοκινήτων για μακροχρόνια μίσθωση αυξήθηκαν κατά 29%, ενώ αυξημένες κατά 15% ήταν και οι ενοικιάσεις αυτοκινήτων, με προσθήκη νέων σημείων εξυπηρέτησης και περαιτέρω ενίσχυση της παρουσίας της Avis σε σημαντικές τουριστικές περιοχές, αγγίζοντας συνολικά τους 80 σταθμούς εξυπηρέτησης στην Ελλάδα.