Της Ρούλας Κωνσταντοπούλου
Τεστ, καραντίνα, ψηφιακό διαβατήριο υγείας, διαβατήριο ανοσίας, υποχρεωτικό εμβόλιο και στην μέση οι ταξιδιώτες.
Τα αεροπορικά ταξίδια, πια έχουν μπει στην κυριολεξία στην σφαίρα του adventures travel, αφού φαντάζουν σαν μία περιπέτεια για “γερά νεύρα”, με μπόλικη δόση αβεβαιότητας.
Πολλοί πίστευαν πως τα εμβόλια θα ήταν η αρχή του τέλους του εφιάλτη από τον COVID-19. Αλλά οι ειδικοί δεν αφήνουν περιθώρια για…ανάσα. Μόλις την περασμένη Πέμπτη 4 Δεκεμβρίου, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ), προειδοποιεί ότι “τα εμβόλια COVID-19 δεν θα εξαλείψουν από μόνα τους τον θανατηφόρο ιό”.
Μέσα σε δεδομένα που αλλάζουν συνεχώς ο τουριστικός κλάδος πασχίζει να βρει τα “βήματα” του. Η αεροπορική βιομηχανία, που έχει πληγεί ανεπανόρθωτα αναζητά μία συντονισμένη λύση μεταξύ των κρατών. Και καλείται να πάρει αποφάσεις άμεσα.
Οι επικείμενες εγκρίσεις εμβολίων, έφεραν ελπίδα και στον κλάδο των αερομεταφορών. Ποντάροντας στην επανεκκίνηση των ταξιδίων, αρκετές αεροπορικές εταιρείες έσπευσαν να υιοθετήσουν τον υποχρεωτικό εμβολιασμό επιβατών.
Κάτι, που απορρίπτει -τουλάχιστον ως μοναδικό μέτρο- το Διεθνές Συμβούλιο Αεροδρομίων (ACI). Τα αεροδρόμια παγκοσμίως, απορρίπτουν τον υποχρεωτικό εμβολιασμό των ταξιδιωτών.
“Όχι” στον υποχρεωτικό εμβολιασμό COVID-19 από το ACI και τους ειδικούς
Η αντίθεση της αεροπορικής βιομηχανίας στην απαίτηση υποχρεωτικού εμβολιασμού COVID-19 για τους επιβάτες, έχει ενταθεί. Επισημαίνοντας πως δεν πρόκειται για ένα σενάριο ρεαλιστικό.
Μαζί με “φωνές” ειδικών που λένε ότι ο υποχρεωτικός εμβολιασμός των ταξιδιωτών είναι ανέφικτος για τον παγκόσμιο πληθυσμό.
Το ACI, καλεί τις περισσότερες αεροπορικές εταιρείες να επιλέξουν ανάμεσα σε τεστ ή εμβόλιο για τους επιβάτες τους.
Το ACI εκτιμά ότι ο γενικός κανόνας εμβολιασμού πριν από την πτήση θα λειτουργήσει αρνητικά, όσο και οι καραντίνες.
Κι αυτό είναι μία επιπλέον απειλή για αεροπορικές εταιρείες και αεροδρόμια. Ήδη, όλες οι προβλέψεις κάνουν λόγο για μία βιομηχανία που στο μέλλον θα είναι σημαντικά μικρότερη και λιγότερο ανταγωνιστική.
Η πρόσφατη μελέτη ASQ Global Traveler Survey της ACI διαπίστωσε ότι το 80% αυτών που θέλουν να ταξιδέψουν τους επόμενους μήνες δεν θα το κάνουν αν πρέπει να μπουν σε καραντίνα.
Τεστ ή εμβόλιο;
Ο επικεφαλής της Διεθνούς Ένωσης Αεροπορικών Εταιρειών (IATA) Αλεξάντερ Ντε Τζούνιακ, είναι ξεκάθαρος. Δηλώνοντας πριν από λίγες μέρες πως η “επιβολή υποχρεωτικών εμβολίων δεν θα λειτουργήσει παγκοσμίως”.
Διαψεύδοντας τον διευθύνοντα σύμβουλο της Qantas Άλαν Τζόις ο οποίος προέβλεψε ότι το μέτρο υποχρεωτικού εμβολιασμού επιβατών που υιοθέτησε η αεροπορική εταιρεία του “θα γενικευτεί στον κόσμο των αερομεταφορών”.
Όπως εκτιμά ο Αλεξάντερ Ντε Τζούνιακ, ο συστηματικός έλεγχος είναι “το κλειδί και πιο κρίσιμος για το άνοιγμα των συνόρων, από το εμβόλιο”.
Η Qantas δεν είναι ο μόνος αερομεταφορέας που θα δέχεται μόνο εμβολιασμένους επιβάτες. Η Korean Air και η Air New Zealand ανακοίνωσαν ότι θα απαιτήσουν εμβολιασμούς.
Τι λένε οι ειδικοί επιστήμονες
Ο Δρ Ντέιβιντ Φρέιντμαν, ειδικός στις ΗΠΑ για τις μολυσματικές ασθένειες, πιστεύει ότι περισσότερες χώρες θα ακολουθήσουν την λύση των υποχρεωτικών τεστ για τους ταξιδιώτες. Με στόχο να μειώσουν τους χρόνους καραντίνας.
Όπως υπογραμμίζει ο καθηγητής από το Πανεπιστήμιο Αλαμπάμα στο Μπέρμιγχαμ η υποχρεωτική επιβολή του εμβολιασμού σε επιβάτες μόνο προβλήματα μπορεί να δημιουργήσει. Κάτι που δεν φαίνεται να συμφέρει τις ήδη “χτυπημένες” από τον ιό, αεροπορικές εταιρείες.
“Για την πλειονότητα του παγκόσμιου πληθυσμού, ειδικά στον αναπτυσσόμενο κόσμο, θα περάσουν χρόνια για να εμβολιαστούν από πριν όλοι όσοι θέλουν να πετάξουν”, δηλώνει στο Reuters.
Ο Δρ Ντέιβιντ Φρέιντμαν, θίγει και μία άλλη διάσταση και ανοίγει νέους προβληματισμούς, που σίγουρα θα απασχολήσουν μερίδα ταξιδιωτών.
“Το άλλο ζήτημα σχετικά με τα υποχρεωτικά εμβόλια θα είναι το τι εμβόλιο πήρες, επισημαίνει. Εμπιστευόμαστε κάθε εμβόλιο που παράγεται στον κόσμο;”.
Παράλληλα ακόμα δεν έχει αποσαφηνιστεί επίσημα, τι θα γίνει με ταξιδιώτες που δεν έχουν εμβολιαστεί με εγκεκριμένα από περιοχές που επισκέπτονται, εμβόλια.
Θα μπορούν για παράδειγμα, να ταξιδέψουν οι Κινέζοι ή οι Ρώσοι στην Ευρώπη, την στιγμή που η ΕΕ δεν έχει εγκρίνει τα εμβόλια αυτών των κρατών;
Ένα είναι σίγουρο, για να μην ξαναβρεθούμε στο χάος και την πολυγλωσσία με τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς. Καθώς είμαστε όλο και πιο κοντά στους εμβολιασμούς COVID-19, αεροπορικές εταιρείες και κυβερνήσεις θα πρέπει γρήγορα να αποφασίσουν ποιόν δρόμο θα ακολουθήσουν.
Για το ACI, αυτό θα παίξει σημαντικό ρόλο για την επανεκκίνηση του ταξιδιωτικού κλάδου.