crete-family-holidayΣτα 1.162 ευρώ ανά άτομο είναι η μέση συνολική δαπάνη των ξένων τουριστών στην Κρήτη. Το 60% περίπου των δαπανών αντιστοιχεί σε διαμονή και μεταφορικά, ενώ το υπόλοιπο σε έξοδα κατά τη διάρκεια της διαμονής τους στην Κρήτη. Τα στοιχεία αυτά προκύπτουν από έρευνα με θέμα “Τουρισμός και Εμπόριο στην Κρήτη” του Ινστιτούτου Μελετών της ΕΣΕΕ που παρουσιάστηκε στο Επιμελητήριο Χανίων. Η έρευνα επιχειρεί επιχειρεί να μελετήσει μια σειρά από τουριστικές εμπορικές αγορές, να καταγράψει τις στάσεις και τις αντιλήψεις των ξένων τουριστών και την εικόνα τους από τη λειτουργία και τις παροχές των εμπορικών καταστημάτων.

 

Σύμφωνα με την έρευνα, η Κρήτη προσελκύει τουρίστες όλων των ηλικιών με μία τάση προς τα νεαρότερα άτομα, αφού σχεδόν οι μισοί δεν ξεπερνούν την ηλικία των 34 ετών. Παράλληλα, οι πέντε πέντε πολυπληθέστερες εθνικότητες των τουριστών που συμμετείχαν είναι Γερμανοί, Άγγλοι, Ρώσοι, Γάλλοι και Σκανδιναβοί. Ένας στους τρεις ερωτώμενους δεν θέλησε να δηλώσει το ατομικό ετήσιο εισόδημά του. Από τους υπόλοιπους το 60% έχει εισόδημα μεταξύ 15.000€ και 45.000€ .

Ένας στους τέσσερις επιλέγει all-inclusive καταλύματα κατά τη διαμονή του στην Κρήτη, ενώ το 57% διαμένει συνολικά στο νησί έως μία βδομάδα. Το 46% των τουριστών έχει επαναλάβει τις διακοπές του στην Κρήτη, καθώς και το 67% δηλώνει ότι είναι πολύ πιθανό να ξαναέρθει στο νησί.

Αναφορικά με τις τουριστικές δαπάνες, οι τουρίστες που διέμειναν στον Ν. Λασιθίου εμφανίζουν τις μεγαλύτερες συνολικές δαπάνες (1308€), ενώ του Ν. Ηρακλείου τις μικρότερες (1121€). Η υψηλότερη εκτίμηση σε δαπάνες εστίασης υπολογίστηκε για τους τουρίστες του Ν. Χανίων (244€). Επίσης, οι Ρώσοι είναι η εθνικότητα με την μεγαλύτερη εκτίμηση συνολικών δαπανών 1487€, καθώς και οι μόνοι που παρουσιάζουν δαπάνες σε αγορές (283€) υψηλότερες από δαπάνες σε εστίαση (214€). Τέλος, οι Γάλλοι εμφανίζουν την μικρότερη εκτίμηση συνολικών δαπανών (950€) και οι Γερμανοί την μικρότερη εκτίμηση δαπανών σε αγορές (105€).

Τα τοπικά παραδοσιακά προϊόντα και τα είδη δώρων / souvenir αποτελούν τα πιο δημοφιλή προϊόντα που αγοράζουν οι τουρίστες κατά την παραμονή τους στην Κρήτη με τους Ρώσους και τους Γάλλους να αποτελούν τις δύο εθνικότητες που αγοράζουν με μεγαλύτερη συχνότητα προϊόντα των δύο ειδών.

Η πλειονότητα των τουριστών επιλέγουν προϊόντα ειδών διατροφής / συσκευασμένων τροφίμων και ειδών δώρων / αξεσουάρ με ελληνική προέλευση σε ποσοστά 87% και 77% αντίστοιχα. Αντίθετα τα είδη ένδυσης και υπόδησης που αγόρασαν είχαν κυρίως διεθνή προέλευση.

Σχεδόν οι μισοί ερωτώμενοι (48%) δήλωσαν ότι κατά τη διάρκεια των διακοπών πραγματοποιούν αγορές αυθόρμητα χωρίς να σκέφτονται το κόστος, ενώ ένας στους τέσσερις (27%) έχει ορίσει ένα συγκεκριμένο ύψος χρημάτων πριν το ταξίδι που θα διαθέσει κατά βούληση σε αγορές. Επίσης ο βασικότερος λόγος που πραγματοποιούν αγορές κατά τη διάρκεια των διακοπών τους είναι γιατί τους αρέσουν τα τοπικά παραδοσιακά προϊόντα.

Από το ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων και την εξυπηρέτηση πελατών έμεινε ικανοποιημένο πάνω από το 70% των τουριστών. Περίπου δύο στους τρεις δήλωσαν ικανοποιημένοι από την ποιότητα, τις τιμές και την ποικιλία των προϊόντων, ενώ ένας στους δύο από την διάθεση μοναδικών προϊόντων. Η έλλειψη υποδομών για χώρους στάθμευσης είχε ως αποτέλεσμα μόλις το 31% να μένει ικανοποιημένο από τη δυνατότητα στάθμευσης.

Ο Ν. Χανίων σε γενικές γραμμές σημειώνει τον μεγαλύτερο βαθμό ικανοποίησης σε όλους τους παράγοντες που συσχετίζονται με τον τρόπο λειτουργίας των καταστημάτων και τα χαρακτηριστικά των προϊόντων, ενώ ο Ν. Ηρακλείου τον μικρότερο.