Η ανανέωση της σύμβασης στα Σπάτα κλειδί για τον τουρισμό της Αθήνας

10 εκατ. ευρώ κόστισε στην Aegean Airlines η κρίση στη Ρωσία το 2014

Ο αντιπρόεδρος της Aegean Airlines Ευτύχιος Βασιλάκης μιλά στον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής.

Του Χάρη Ντιγριντάκη 

Στη λεωφόρο της κερδοφορίας οδεύει τον τελευταίο καιρό η Aegean Airlines. Ένα χρόνο μετά την εξαγορά της Olympic Air η εταιρεία που οραματίστηκε ο Θεόδωρος Βασιλάκης προχωρά με σταθερά βήματα, ούσα η κυρίαρχη αεροπορική εταιρεία στην Ελλάδα, με ισχυρή θέση στην περιφερειακή αεροπορική αγορά. Το 2014 η εταιρεία θα «κλείσει» με τζίρο 920 εκατ. ευρώ περίπου, αριθμητικό μέγεθος που βρίσκεται ακόμη σε απόσταση από την Air Lingus (1,5 δις. ευρώ) και την Tap (2,7 δις. ευρώ), αεροπορικές εταιρείες προβληματικών οικονομικά χωρών όπως η Ελλάδα.

Τούτο σημαίνει ότι η εταιρεία έχει υψηλά περιθώρια ανάπτυξης δεδομένου ότι η πορεία της προσιδιάζει με το success story του ελληνικού τουρισμού. Ο άνθρωπος που «τρέχει» την εταιρεία τα τελευταία έτη και διατηρεί κυρίαρχη θέση στον καμβά επιτυχιών της Aegean Airlines, είναι ο αντιπρόεδρος της Ευτύχιος Βασιλάκης που ναι μεν ανδρώθηκε επαγγελματικά με τις παρακαταθήκες του πατέρα του, όμως φαίνεται ότι απογαλακτίστηκε με γοργά βήματα κερδίζοντας το στοίχημα που είχε βάλλει πριν λίγα έτη, όταν αντιστάθηκε στην πρόταση εξαγοράς της Aegean Airlines από ισχυρό equity fund. Η εταιρεία τροχοδρομεί στη δεύτερη χρονιά καθαρής κερδοφορίας παρά τις απώλειες κατά 10 εκατ. ευρώ (revenue) από την ασθμαίνουσα ρωσική αγορά το 2014.

Όπως επισημαίνει στον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής ο κ. Ευτύχιος Βασιλάκης το 2015 η εταιρεία ανοίγει 10 νέους προορισμούς, διευρύνοντας τις συχνότητες υφιστάμενων δρομολογίων. Σχετικά με την πρόταση εξαγοράς της Cyprus Airlines από την Aegean Airlines ο αντιπρόεδρος της εταιρείας σημειώνει ότι η κυπριακή κυβέρνηση αναμένει το «πράσινο φως» από την Ε.Ε. για την επόμενη και τελική φάση του διαγωνισμού. Αυτοί που ξέρουν αναφέρουν ότι η Aegean μέσω της Cyprus διαβλέπει πέραν της κίνησης της κυπριακής αγοράς την έτι περαιτέρω διείσδυση του Ομίλου στην αγορά της Μέσης Ανατολής.

Ένα χρόνο μετά τη συνένωση, η AEGEAN μετρά 50 αεροσκάφη, 9,8 εκατ. επιβάτες, 2.400 εργαζομένους και 2 τεχνικά hangars. Για την περίοδο 2015-2016 η εταιρεία επενδύει 300 εκατ. δολάρια για την προσθήκη 7 ολοκαίνουργιων Airbus A320ceos στο στόλο της. Μάλιστα 600 εκ των εργαζομένων της εταιρείας θα λάβουν μπόνους επιτυχίας σε χαλεπούς οικονομικά καιρούς για τη χώρα. Ο κ. Βασιλάκης σημειώνει ότι η αγορά της Ολυμπιακής ήταν ανάγκη προκειμένου η Ελλάδα να διαθέτει ένα αξιόπιστο αερομεταφορέα. «Εμείς δεν κάνουμε απολύσεις. Τουναντίον μετά την εξαγορά της Ο.Α. έχουμε προσλάβει 247 άτομα και αναμένονται νέες προσλήψεις το 2015». Την ίδια στιγμή, η συνεισφορά της Aegean στο δημόσιο σε φόρους και τέλη του ομίλου ανέρχεται για το 2014 σε 280,9 εκατ. ευρώ έναντι 89,1 εκατ. ευρώ το 2004.

Καλά πληροφορημένες πηγές αναφέρουν ότι η Aegean ξεκινά, πτήσεις κοινού κωδικού με την Etihad για την Αυστραλία, και μεταξύ άλλων εμπλουτίζει τις πτήσεις της προς Σκανδιναβία με πτήσεις από Αθήνα για Όσλο και Ελσίνκι, ενώ αυξάνονται οι πτήσεις προς Ζυρίχη και Γενεύη. Η ανάπτυξη της εταιρίας η οποία εν μέρει στηρίχθηκε στην επέκταση του δικτύου της και αφετέρου στην εκρηκτική άνοδο του τουριστικού ρεύματος προς την χώρα μας, έχει και συνέχεια αφού σε λίγες ημέρες ανακοινώνεται το νέο πρόγραμμα δρομολογίων της Aegean για την επόμενη χρονιά που μεταξύ των άλλων περιλαμβάνει και νέους προορισμούς όπως για παράδειγμα την πρωτεύουσα του Ιράν, Τεχεράνη. Επίσης στα νέα δρομολόγια της Aegean εντάσσονται πτήσεις για Ιορδανία, Δανία, ΗΑΕ (Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα), Λίβανο και Στοκχόλμη.

Σε ερώτηση μας προς τον κ. Βασιλάκη αναφορικά με την προοπτική διενέργειας υπερπόντιων πτήσεων από την Aegean τονίζει ότι «προς το παρόν δεν έχει αποφασισθεί κάτι. Σκέψεις, υπάρχουν αλλά για το μέλλον, δεδομένου ότι απαιτείται η απόκτηση κατ΄ ελάχιστον 4 μεγάλης εμβέλειας αεροσκαφών».

Ο αντιπρόεδρος της Aegean απαντώντας σε ερώτηση για τον αν ένα οικονομικότερο, αναφορικά με τα τιμολόγια του, «Ελευθέριος Βενιζέλος» θα μπορούσε να διευρύνει το τουριστικό ρεύμα προς την Αθήνα υποστηρίζει ότι : «για τον τουρισμό στην Αθήνα πρέπει η ίδια η πόλη να κάνει βήματα μπροστά. Είναι απαραίτητη η ταχεία επέκταση της σύμβασης του αεροδρομίου προκειμένου να μειωθούν τα τέλη». Υπογραμμίζεται ότι σήμερα η Aegean από το αεροδρόμιο των Σπάτων διακινεί το 33% των πτήσεων προς εξωτερικό.

Ναι στην ιδιωτικοποίηση των αεροδρομίων

Ο κ. Βασιλάκης επισημαίνει ότι «Θα πρέπει να προχωρήσει η αποκρατικοποίηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων που αποτελεί την πρώτη παραχώρηση κρατικού asset όπου προβλέπεται η αναπροσαρμογή των αεροπορικών τελών αφότου ολοκληρωθούν -και πιστοποιηθούν από το δημόσιο-οι απαιτούμενες επενδύσεις αναβάθμισης». Για την ναυαρχίδα του ελληνικού τουρισμού την Κρήτη και ειδικότερα για τον διαγωνισμό στο Καστέλι ο κ. Βασιλάκης θεωρεί ότι «ως χώρα πρέπει να θέτουμε εμείς τους όρους του παιχνιδιού και όχι να περιμένουμε από τους υποψήφιους αναδόχους τις προτάσεις τους. Το Καστέλι οφείλει να γίνει αφού έχουν δεσμευτεί για την κατασκευή του 250 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ. Αν δεν πραγματοποιηθεί το έργο τα συγκεκριμένα κονδύλια θα χαθούν. Είναι απαραίτητο η σύμβαση παραχώρησης να είναι για 40-50 έτη ούτως ώστε τα τέλη του αεροδρομίου να κινηθούν σε λογικά επίπεδα. Βέβαια έως ότου λειτουργήσει το αεροδρόμιο για τα επόμενα 6-7 έτη η πολιτεία οφείλει να πραγματοποιήσει τις απαραίτητες παρεμβάσεις στο υφιστάμενο αεροδρόμιο Νίκος Καζαντζάκης».